Meeste supermarkten kiloknallen minder, twee marktleiders juist meer

Meeste supermarkten kiloknallen minder, twee marktleiders juist meer
  • Food-en-retail
  • 2 aug 2016 @ 15:52
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MVOFood

Het aantal kiloknallers is in de eerste helft van 2016 met 6% gedaald, vergeleken met diezelfde periode vorig jaar. Maar nog altijd 3 op de 4 aanbiedingen is een kiloknaller, zo blijkt uit de halfjaarcijfers van de Foldermonitor van Wakker Dier. De daling is vooral te danken aan Dirk, Coop, Deen en Plus, opvallend genoeg niet aan de marktleiders Albert Heijn en Jumbo. Zij stuntten als enige supermarktketens juist veel vaker met keurmerkloos vlees, respectievelijk 30% en 75% meer, wellicht in de race om het predikaat 'de goedkoopste'. Moreel gezien dan blijkbaar ook de goedkoopste, vooral als het om de vleeswaren gaat.

Wakker Dier is zeer teleurgesteld dat de twee grootgrutters meer zijn gaan stunten met dierenleed. Wakker Dier: 'Laat de marktleiders een voorbeeld nemen aan Plus die haar klanten vaker wijst op biologisch vlees.'

Klik hier voor de uitgebreide resultaten

Vooral varkens een beetje beter leven
Naast een lichte daling in kiloknallers, kan Wakker Dier meer goed nieuws rapporteren: een gigantische toename in aanbiedingen voor vlees mét een dierenwelzijnskeurmerk. Het aantal aanbiedingen met 1 ster Beter Leven van de Dierenbescherming is in het eerste halfjaar van 2016 bijna 3,5 keer hoger dan in dezelfde periode een jaar eerder. Deze stijging is zichtbaar bij alle supermarktketens en betreft voornamelijk varkensvlees met 1 ster.

Vleeswaren lopen achter
De verschuiving richting minder kiloknallers en meer vlees met dierenwelzijnskeurmerk is sterker bij vers vlees − vlees voor de avondmaaltijd – dan bij vleeswaren. Bij de vleeswaren is in het eerste half jaar van 2016 maar liefst 85% van de aanbiedingen een kiloknaller. Dit is een verbetering ten opzichte van 2015 toen nog 95% geen keurmerk droeg, maar een aanzienlijk slechtere score dan bij het verse vlees waar 67% van de aanbiedingen een kiloknaller is.

Meer vlees in de folders
Het percentage kiloknallers daalde van 90% naar 75%. Nog altijd 3 op de 4 vleesaanbiedingen zijn dus kiloknallers. De stijging van het aantal aanbiedingen met 1 ster Beter Leven is veel groter dan de daling van het aantal kiloknallers. Hierdoor waren er in de eerste helft van 2016 in totaal veel meer aanbiedingen voor vlees dan in diezelfde periode een jaar eerder.

Mondjesmaat meer aandacht voor écht beter vlees
Het aantal aanbiedingen van écht diervriendelijker vlees zoals met het biologisch keurmerk, 2 of 3 Beter Leven sterren steeg met 68%. Deze keurmerken nemen nu gezamenlijk 3,5% van het totaal aantal vleesaanbiedingen in beslag. In 2015 was dit 2,4%. Supermarkt Plus laat in dit segment de grootste stijging zien. Jumbo, Emté, Coop, Dirk, Vomar en Aldi zijn de grote achterlopers; zij hebben amper vlees met 2 of 3 Beter Leven sterren in de aanbieding.

Kiloknallercampagne
Wakker Dier voert actie tegen de kiloknaller: gestunt met keurmerkloos vlees. 'Want al decennialang focust de vleesmarkt zich eenzijdig op industrieproducten en (te) lage prijzen. De prijs hiervan wordt betaald door de dieren. Miljoenen dieren leven in te krappe stallen zonder stro, zonder krulstaart, zonder buitenlucht. Wakker Dier wil dat supermarkten hun folders gebruiken om de consument te wijzen op diervriendelijker vlees en vleesvervangers, in plaats van het dierenleed te promoten. Zo kunnen de supermarkten de consument meenemen in de verduurzaming in plaats van deze af te remmen.'

Dat vleesproductie het milieu onevenredig zwaar belast vergeleken met plantaardig voedsel, is een argument dat in deze Wakker Dier campagne een minder grote rol speelt. Nu staat dierenwelzijn centraal. 
Wakker Dier startte afgelopen juli een tv-campagne tegen twee supermarktketens die in het tweede kwartaal van 2016 in negatieve zin opvielen: Albert Heijn en Emté. Zij hadden in dit kwartaal zowel in absolute als in relatieve zin veel kiloknallers. Afgelopen mei zond Wakker Dier al een radiospot uit tegen het gekiloknal van Emté. 



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken