Naleving zelfregulering reclame gericht op kinderen onderzocht
- Food-en-retail
- 4 aug 2016 @ 11:25
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - Winkelen
- 4 aug 2016 @ 11:25
- Redactie Food en Retail
Vandaag verscheen de jaarlijkse monitoring van de naleving van de reclameregels voor voedingsmiddelen gericht op kinderen. In opdracht van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI) onderzocht de Stichting Reclame Code voor de vijfde keer in hoeverre bedrijven zich houden aan de regels van artikel 8 van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RvV)*. Hoewel de naleving in algemene zin goed te noemen is, zijn er toch meer bedrijven geïdentificeerd die in overtreding zijn van deze regels, in vergelijking met 2015. De bevindingen in het kort.
Opvallend genoeg betreft dit in toenemende mate reclame voor producten die niet snel als kinderproducten worden gezien, zoals bouillon, kruidenmixen, rookworst, saus en frituurvet. De FNLI concludeert hieruit dat zij nog meer in moet zetten op bewustwording van de regels onder haar leden, supermarkten, horeca en media-inkoopbureaus. Nieuw in de monitoring is het onderzoek naar zich snel ontwikkelende kanalen: vlogs en apps. Hier werden geen overtredingen gevonden.
Het onderzoek is uitgevoerd door de afdeling Compliance van de Stichting Reclame Code in de periode mei-juni 2016.
De bevindingen in het kort:
* TV: Onderzocht is of er commercials voor voedingsmiddelen op televisie zijn uitgezonden rondom programma’s met een bereik van meer dan 25% onder kinderen van 12 jaar of jonger. Er zijn uitingen van 5 bedrijven gevonden waar het reclame gericht op kinderen van 7 t/m 12 jaar betreft voor producten die niet aan de voedingskundige criteria voldoen.
* Bioscopen: Er zijn geen overtredingen in reclames rondom bioscoopfilms gericht op kinderen en families gevonden.
* Bedrijfs- en merkenwebsites: In totaal zijn 106 websites onderzocht, waarvan 93 (=88%) conform het bepaalde in artikel 8 van de RvV zijn. Er zijn in totaal 13 websites (=12%) die reclame bevatten (of daarnaar verwijzen) die gericht lijkt op kinderen en waarop geen uitzonderingsbepaling van toepassing is.
* Kinderwebsites: Daarnaast zijn 23 websites van derden, die zich specifiek richten op kinderen t/m 12 jaar, onderzocht, zoals spelletjeswebsites en websites van kindermedia. Op 7 van de 23 websites is reclame waargenomen, van 12 verschillende bedrijven, die mogelijk strijdig is met artikel 8 van de RvV.
* Social media: Om de monitoring beheersbaar te houden, zijn alleen social media-kanalen van bedrijven in eigen beheer onderzocht. Hier is 1 geval van overtreding gevonden.
* Vlogs: Naast het onderzoek naar eigen social media-kanalen is dit jaar voor het eerst een steekproef gehouden onder 15 bij kinderen populaire vlogs. Hier zijn geen overtredingen gevonden.
* Apps: Ook nieuw is dat dit jaar 27 apps, die bij kinderen populair zijn (met onder andere spelletjes), zijn gemonitord. Hier zijn geen overtredingen gevonden.
De gevonden uitingen die niet in lijn lijken met artikel 8 van de RvV zijn afkomstig van in totaal 23 bedrijven. Daarnaast is bij 3 bedrijven een zogenaamd ‘grensgeval’ geïdentificeerd.
Bewustwording
Opvallend is dat een aanzienlijk deel van de overtredingen rond kinderwebsites gevonden werd in reclames voor producten die niet snel als kinderproducten worden gezien, waaronder sauzen en maaltijdmixen. Er lijkt een gebrek aan bewustwording te bestaan dat de regels álle voedingsmiddelen betreffen. Philip den Ouden, directeur FNLI: 'Hier is voor de FNLI nog veel werk aan de winkel. Wij zullen, in samenwerking met andere adverteerdersorganisaties zoals de BVA, ons nog meer moeten inspannen om onze leden, maar ook supermarkten, horecabedrijven en media-inkoopbureaus, effectief te informeren over onze eigen regels.'
Bedrijven nemen maatregelen
Den Ouden: 'De proactieve jaarlijkse monitoring blijft voor ons een belangrijk instrument om de naleving in kaart te brengen. Zo kunnen we ons snel concentreren op de punten waarop verbetering nodig is.' Levensmiddelenproducenten nemen zo zelf het voortouw elkaar erop aan te spreken wanneer er niet aan de regels wordt voldaan. De FNLI heeft de bedrijven die in de monitoring genoemd worden hier inmiddels op gewezen. Een groot deel heeft de uitingen die in overtreding waren direct teruggetrokken en zegt toe de nodige maatregelen te nemen, samen met hun mediabureaus, om de regels in de toekomst nog beter na te kunnen leven.
*De regels in het kort
In de Reclamecode voor Voedingsmiddelen zijn kortweg de volgende regels met betrekking tot reclame gericht op kinderen opgenomen.
-Alle reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen onder de 7 jaar is verboden.
- Het is verboden om reclame voor voedingsmiddelen te richten op kinderen tot 13 jaar, tenzij producten aan specifieke voedingskundige criteria voldoen. Het gaat dan om maxima aan calorische waarde, het verzadigd vetgehalte en de hoeveelheid zout en suikers in deze producten.
- Álle aanprijzingen zijn reclame, dus ook uitingen op social media, vlogs en in games. De regels zijn van toepassing op álle media of mediadragers, dus ook online. Alleen verpakkingen en POS-materiaal zijn uitgezonderd.
Bekijk hier het volledige rapport
Achtergrond FNLI
De FNLI (Federatie Nederlandse Levensmiddelenindustrie) is de koepelorganisatie van en voor bedrijven en branches in de Nederlandse levensmiddelenindustrie. De FNLI is zowel spreekbuis voor bedrijven en branches als aanspreekpunt voor overheid, politiek, handelspartners, NGO’s en media. De FNLI is een pro-actieve pleitbezorger voor de levensmiddelenindustrie, een van de grootste industrietakken van Nederland. De FNLI is lid van FoodDrinkEurope, de Europese koepelorganisatie van voedingsmiddelenproducenten.
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- adverteerdersorganisaties
- bewustwording
- kinderproducten
- samenwerking
- Philip den Ouden
- oedingsmiddelen
- FNLI
- sauzen
- monitor
- winkel
- zelfregulering
- maaltijdmixen
- reclames
- FNLI
- kinderreclame
- gebrek
- BVA
- product
- directeur
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing