Nieuwe ResQ-app gebruikt kliekjes van restaurants

Nieuwe ResQ-app gebruikt kliekjes van restaurants
  • Food-en-retail
  • 18 aug 2016 @ 12:20
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodMVO

ResQ is een nieuwe, duurzame app waarmee horecabedrijven overgebleven eten tegen verlaagde prijzen kunnen verkopen. Hij wordt vandaag in Amsterdam gelanceerd. Deelnemende restaurants, cafés en bakkerijen kunnen met ResQ maaltijden die die dag niet zijn verkocht op slimme wijze toch aanbieden. Het suffe weggooien van goed eten wordt hiermee ingedamd ten gunste van milieu, klant en de eigen boekhouding. Daar hebben meer marketeers oren naar, net als een groeiende groep consumenten.

Ruim een derde van onze voedselproductie gaat verloren. Hiervan ligt de verantwoordelijkheid voor 42 procent bij de consument, voor 39 procent bij de producent, voor 14 procent bij de horeca en voor 5 procent bij de supermarkt. ResQ zorgt dat minder voedsel onnodig wordt weggegooid en dat de restaurants alsnog wat geld kunnen verdienen aan het eten dat de prullenbak in zou verdwijnen. ResQ werkt volgens Nu.nl momenteel samen met vijftien Amsterdamse restaurants en is van plan om in september 2016 ook van start te gaan in Rotterdam en Den Haag. De nieuwe eet-app is sinds begin 2016 al actief in thuisland Finland, Zweden en België. In totaal heeft de dienst intussen zo’n 35.000 geregistreerde gebruikers en 200 aangesloten horecabedrijven. 

Consumentenbewustwording
De Finse kliekjesservice ruziet al een poosje met het ook Finse 'Lunchie', een soortgelijke dienst die in februari 2016 werd gelanceerd en nu nog alleen in Finland opereert. Volgens Lunchie heeft ResQ het idee voor de dienst gestolen. Overigens bestaan er in de Verenigde Staten en Frankrijk al enige jaren soortgelijke diensten. ResQ is vanaf woensdag 24 augustus beschikbaar voor iOS en Android. Het achteloos weggooien van nog onbedorven vers eten wordt door een groeiend aantal mensen stom en inefficient gevonden. Albert Heijn pioneert sinds enige jaren met restaurant Instock en maakte rond dat foodmerk een leuk kookboek over conserveren van verse waar. Amsterdam Rai ontwikkelde een eigen merk ketchup van overgeschoten tomaten van La Place. Van melkoverschotten is het in China zeer gewilde babymelkpoeder te maken. Wie oeverloos eten weggooit of doordraait lijkt niet erg met de tijd mee te gaan. Ook Voedselbanken ontfermen zich in Nederland en masse over afgedankt voedsel, dat nog te eten is. (PvWK, bronnen: Nu, AH, MT)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken