Pro-suikerlobby schokt 21 miljoen euro per jaar om EU zoet te houden

Pro-suikerlobby schokt 21 miljoen euro per jaar om EU zoet te houden
  • Food-en-retail
  • 23 aug 2016 @ 09:18
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MVOFood

Lobbywaakhond Corporate Europe Observatory (CEO) maakt in het rapport ‘A spoon full of Sugar’ bekend dat koepelorganisaties en lobby-groepen achter de suikergrootmachten zoals Red Bull en Nestlé, in totaal jaarlijks €21,3 miljoen aan beïnvloeding van de politieke besluitvorming in de Europese Unie steken. Dat meldt MarketingTribune print-editie die vandaag verschijnt. De consument heeft echter het laatste woord en steeds meer marketeers nemen hun verantwoordelijkheid ten aanzien van suikerbeheersing. Zij doen het anders.

Zo zal Albert Heijn in 2017 een kwart miljard minder suikerklontjes gebruiken in huismerk producten. Suikerbommen maar ook een groeiend suikerarm assortiment worden beter herkenbaar gemaakt. 'Steeds meer consumenten gaan bewuster met suiker om. Daarom heeft Albert Heijn zijn assortiment onder de loep genomen en zijn we gestart met een flinke suikerreductie', aldus Marit van Egmond, directeur merchandising & sourcing Albert Heijn in de MarketingTribune die vandaag op de mat valt. 

Lobby krijgt steeds meer macht
Volgens CEO neemt in weerwil van de consumentenbehoefte de macht van de voedingsindustrie in Brussel toe. Winst door producten voor kinderen en volwassenen vol schadelijke en onnodig grote hoeveelheden suiker te proppen is voor sommige merken blijkbaar belangrijker dan de gezondheid van hun klanten. Terwijl er steeds meer alternatieven zijn en ook suikerreductie mogelijk is, zoals AH laat zien. Recentelijk stapte frisdrankmaker Vrumona in een partnership met een suikerarme producent. 'Sinds de jaren vijftig zijn we in Nederland steeds meer scheppen suiker in allerlei producten gaan stoppen', zei de BVA-voorzitter Frenkel Denie (Friesland Campina) eerder in MarketingTribune. Hij kon toen eigenlijk niet goed duiden waarom. Intussen manifesteren zich steeds meer kwalen onder kinderen en volwassenen die aan overmatig geraffineerd suikergebruik zijn te koppelen.

Zoethoudertjes richting Brussel
In het AD zegt freelance-journalist en CEO-onderzoeker Katharine Ainger: 'multinationals kunnen regels tegenhouden die suikerconsumptie moeten tegengaan. Een bedrijf als Nestlé is inmiddels groter dan Shell. Het kan miljoenen steken in lobbypraktijken, en heeft een enorme waarde als het gaat om werkgelegenheid en export. De druk op Europa om hen ongemoeid te laten, is groot. Veel politici lijken daarvoor te bezwijken.' Al eerder werd de noodklok geluid over suiker, zoals hier en hier. De suikerlobby relativeert de kritiek en strooit blijkbaar met miljoenen in Brussel en richting wetenschap in ruil voor goed nieuws over zoetigheid. (PvWK)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken