Wakker Dier gaat door met actie tegen plofkip bij McDonald's

Wakker Dier gaat door met actie tegen plofkip bij McDonald's
  • Food-en-retail
  • 12 aug 2016 @ 10:40
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Food

Vanaf vandaag is de tv-spot die ouders wijst op de plofkip in het McNuggets Happy Meal van McDonald’s opnieuw te zien op tv. De commercial van Wakker Dier werd eerder uitgezonden in februari. McDonald’s heeft nog geen intentie om te stoppen met plofkip, dus is Wakker Dier genoodzaakt de consument opnieuw te wijzen op dit dierenleed.

Wakker Dier: ‘Plofkip is dierenleed. Daarom stoppen alle supermarkten ermee. Maar McDonald’s blijft dit leed in het Happy Meal voor kinderen stoppen. Belachelijk!’ Wakker Dier zet haar campagne voort totdat ook McDonald’s plofkipvrij is.

De kip van McDonald’s
Ondanks de vele mooie woorden over verduurzaming op de website en ondanks het nieuwe groene logo, zijn alle kipproducten van McDonald’s nog gemaakt met plofkip. Dit geeft McDonald’s zelf ook toe op haar website en per e-mail aan Wakker Dier. McDonald’s probeert het leed een klein beetje te verzachten met kortere transporttijden, een smartphone aan extra leefruimte en een eigen controlesysteem, maar de kip blijft de snelgroeiende plofkip.

McDonald’s: het familierestaurant!
McDonald’s profileert zich nadrukkelijk als familierestaurant. Haar communicatie richt zich bewust op gezinnen met kinderen. Zij biedt niet alleen het Happy Meal met speeltjes aan, maar ook ballenbakken, ballonnen, kinderfeestjes, Ronald McDonald’s -shows en een website voor kinderen. Ook in commercials presenteert McDonald’s zich graag als een familierestaurant, zoals in deze tv-spot van afgelopen zomer. Daarom richt Wakker Dier zich met haar commercial ook vooral op ouders van jonge kinderen.

Plofkipjes: Fatty, Blisty, Puffy en Cripple
In een parodie op de vele hebbedingetjes die McDonald’s in haar Happy Meals stopt om kinderen het restaurant in te lokken, maakt Wakker Dier gebruik van ‘plofkipjes’. Aan de hand daarvan waarschuwt Wakker Dier de ouders op een vriendelijke manier voor het dierenleed in het Happy Meal. De vier plofkipjes illustreren een aantal (welzijns)problemen van plofkippen: ongezond snelle groei (Fatty), pijnlijke voetzweren (Blisty), snel last van hitte (Puffy) en kreupelheid (Cripple).

Campagne stop de plofkip
Wakker Dier startte in januari 2012 met de campagne tegen de plofkip. Supermarkten zijn inmiddels bezig met omschakelen naar een betere kip. Maar op veel andere plekken wordt er nog volop plofkip verkocht. Zo staat het nog vaak op de menukaarten van restaurants en kantines, en gebruiken ook sommige A-merken nog altijd plofkip. In het komende jaar zal Wakker Dier zich inspannen om de trend naar betere kip ook in die sectoren door te zetten. Het wordt hoog tijd dat ook restaurantketens en achterblijvende A-merken de plofkip in de ban doen. Te beginnen bij één van de grootste en bekendste restaurantketens van ons land, McDonald’s. 

 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken