AVV prijst ordening voedselkeurmerken Milieu Centraal

AVV prijst ordening voedselkeurmerken Milieu Centraal
  • Food-en-retail
  • 18 okt 2016 @ 09:10
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MVOWinkelen

De AVV (Alliantie Verduurzaming Voedsel, red.), het samenwerkingsverband van LTO Nederland, FNLI, CBL, KHN en Veneca, is positief over het feit dat Milieu Centraal een ordening heeft aangebracht in het landschap aan duurzaamheidskeurmerken. De ordening is gebaseerd op de beoordelingssystematiek voor solide keurmerken die Milieu Centraal in juli presenteerde, en waarop de Alliantie, evenals veel andere partijen, input heeft geleverd. Met de ordening draagt Milieu Centraal bij aan beter inzicht voor consumenten en bedrijven in de betekenis, meerwaarde en betrouwbaarheid van duurzaamheidskeurmerken.

De Tweede Kamer, het kabinet, de ACM, consumentenorganisaties en het bedrijfsleven hebben hier allen toe opgeroepen. De partners in de Alliantie zullen deze ordening onder de aandacht brengen van hun leden.

Objectieve toetsing, bovenwettelijk en transparant
De Alliantie vindt het belangrijk dat keurmerken extern en objectief getoetst worden, zodat ze waarmaken wat ze beloven. Bovendien zouden keurmerken duurzaamheidseisen moeten stellen die verder gaan dan wettelijk al verplicht is, en moeten deze eisen voor bedrijven en consumenten transparant inzichtelijk zijn. Het is aan bedrijven en consumenten zelf of en hoe ze met keurmerken rekening willen houden en welke ze willen gebruiken.

Negen verduurzamingsthema’s
De Alliantie werkt aan verduurzaming van voedsel langs negen thema’s. Op een aantal thema’s zijn keurmerken belangrijke instrumenten om verduurzaming te borgen in de keten en de markt. Veel verduurzamingsmaatregelen vinden echter in de keten plaats, zonder dat daar een keurmerk bij aan te pas komt. Doordat keurmerken vaak slechts over één of een beperkt aantal duurzaamheidsthema’s gaan, kun je niet zeggen dat producten met keurmerk duurzamer zijn dan producten zonder keurmerk. Een keurmerk toont slechts voor bepaalde specifieke verbeterstappen aan dat deze in de keten of in het bedrijf gezet zijn. Daarmee zijn het belangrijke borgingsinstrumenten. (bron: AVV)

Over de Alliantie Verduurzaming Voedsel
De Alliantie Verduurzaming Voedsel is een samenwerkingsverband van de Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland (LTO Nederland), de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties (Veneca) en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) om de voedselketen te verduurzamen. Meer informatie: www.DuurzamerEten.nl

 

beeld: artist impression van een duurzame stad

 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken