AVV prijst ordening voedselkeurmerken Milieu Centraal
- Food-en-retail
- 18 okt 2016 @ 09:10
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MVOWinkelen
- 18 okt 2016 @ 09:10
- Redactie Food en Retail
De AVV (Alliantie Verduurzaming Voedsel, red.), het samenwerkingsverband van LTO Nederland, FNLI, CBL, KHN en Veneca, is positief over het feit dat Milieu Centraal een ordening heeft aangebracht in het landschap aan duurzaamheidskeurmerken. De ordening is gebaseerd op de beoordelingssystematiek voor solide keurmerken die Milieu Centraal in juli presenteerde, en waarop de Alliantie, evenals veel andere partijen, input heeft geleverd. Met de ordening draagt Milieu Centraal bij aan beter inzicht voor consumenten en bedrijven in de betekenis, meerwaarde en betrouwbaarheid van duurzaamheidskeurmerken.
De Tweede Kamer, het kabinet, de ACM, consumentenorganisaties en het bedrijfsleven hebben hier allen toe opgeroepen. De partners in de Alliantie zullen deze ordening onder de aandacht brengen van hun leden.
Objectieve toetsing, bovenwettelijk en transparant
De Alliantie vindt het belangrijk dat keurmerken extern en objectief getoetst worden, zodat ze waarmaken wat ze beloven. Bovendien zouden keurmerken duurzaamheidseisen moeten stellen die verder gaan dan wettelijk al verplicht is, en moeten deze eisen voor bedrijven en consumenten transparant inzichtelijk zijn. Het is aan bedrijven en consumenten zelf of en hoe ze met keurmerken rekening willen houden en welke ze willen gebruiken.
Negen verduurzamingsthema’s
De Alliantie werkt aan verduurzaming van voedsel langs negen thema’s. Op een aantal thema’s zijn keurmerken belangrijke instrumenten om verduurzaming te borgen in de keten en de markt. Veel verduurzamingsmaatregelen vinden echter in de keten plaats, zonder dat daar een keurmerk bij aan te pas komt. Doordat keurmerken vaak slechts over één of een beperkt aantal duurzaamheidsthema’s gaan, kun je niet zeggen dat producten met keurmerk duurzamer zijn dan producten zonder keurmerk. Een keurmerk toont slechts voor bepaalde specifieke verbeterstappen aan dat deze in de keten of in het bedrijf gezet zijn. Daarmee zijn het belangrijke borgingsinstrumenten. (bron: AVV)
Over de Alliantie Verduurzaming Voedsel
De Alliantie Verduurzaming Voedsel is een samenwerkingsverband van de Land- en Tuinbouw Organisatie Nederland (LTO Nederland), de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI), het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL), de Vereniging Nederlandse Cateringorganisaties (Veneca) en Koninklijke Horeca Nederland (KHN) om de voedselketen te verduurzamen. Meer informatie: www.DuurzamerEten.nl.
beeld: artist impression van een duurzame stad
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- CBL
- betekenis
- betrouwbaar
- LTO Nederland
- FNLI
- KHN
- Veneca
- ACM
- inzicht
- kabinet
- AVV
- consument
- voedselkeurmerk
- duurzaamheid
- Tweede Kamer
- Milieu Centraal
- keurmerken
- meerwaarde
- Alliantie Verduurzaming Voedsel
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing