[update] Commercie vernieuwt Zwarte Piet - Amsterdam Zuidoost bant Piet - voorstanders daar over het hoofd gezien

[update] Commercie vernieuwt Zwarte Piet - Amsterdam Zuidoost bant Piet - voorstanders daar over het hoofd gezien
  • Food-en-retail
  • 26 okt 2016 @ 01:04
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WinkelenPolitiekPersonalia

De voorbereidingen voor het Sinterklaasfeest zijn in volle gang en dus is het weer tijd voor de Zwarte Pieten-discussie. Zo ook in Amsterdam Zuidoost, waar de winkeliersvereniging en het stadsdeel deze week de knoop doorhakten. 'Het besluit? Sinterklaas mag dit jaar zielsalleen de straten op. En dat is tegen het zere been van de bewoners', constateert Powned in deze reportage. [Update] Intussen lijkt het tij niet meer te keren: commerciële omroep RTL jaagt, met kennelijke instemming van de adverteerders, de kogel door de kerk met de Schoorsteenpiet.

In Nederland laaide de Pietendiscussie al eerder op dit jaar, nadat de Kinderombudsman zich erin had gemengd. Ook retailer Jumbo zag zich genoodzaakt een verklaring af te geven, zoals MarketingTribune eerder meldde. Sommige retailers kiezen er bibberend voor om helemaal geen Sinten en Pieten op de winkelvloer te tonen. Wat iedereen in de discussie lijkt te vergeten, is dat er al een geleidelijke transitie plaatsvindt. In de aankomstplaats van de Sint zal dit jaar nog 80% van de Pieten zwart zijn, dat worden er jaarlijks minder. In de ene plaats is de transitie minder urgent dan in de andere. Zelfs in stadsdelen waarin Piet nu door de gemeente wordt verboden, zoals in Amsterdam Bijlmer (Zuidoost), wordt de soep niet zo heet gegeten als hij door fanatici wordt opgediend, laten straatinterviews van Powned zien. Een kind: 'Wie brengt dan de cadeautjes?'  

Bekijk de film hier.

[Update] 

Intussen meldde commerciële zender RTL  afscheid te nemen van de zwarte begeleider van Sinterklaas. 'In de programma's van RTL zullen voortaan alleen nog Schoorsteenpieten te zien zijn, gemodelleerd naar het voorbeeld van de Amsterdamse Roetveegpiet.' De mededeling kwam volgens Het Parool als een grote verrassing. Waar de publieke omroep twee jaar geleden aan de hand van het Sinterklaasjournaal al een begin maakte met de vernieuwing van Zwarte Piet, hield RTL stug vast aan de traditionele Piet met pikzwart gelaat, met kroeshaar en rode lippen.

Lof voor RTL
Intussen krijgt RTL veel lof via sociale media voor deze innovatie en modernisering. Ook zijn er veel sceptici die het opportunistisch vinden en stellen dat mensen met een donkere huidskleur nu uitgesloten worden om zelf ooit roetpiet te spelen, omdat dat niet zou werken.  Vooral de connectie met slavernij en schuld wordt niet door iedereen gedragen. Een regenboogvariant van Piet ligt dus ook nog voor de hand. Vast staat dat met de zet van RTL de discussie nu ook landelijke impact krijgt en verandering niet meer tegen te houden lijkt. De commercie gaat voor in de vernieuwing, marketeers zullen 'licht' aangepaste beelden in hun winkels en campagnes moeten gebruiken. Of dat geleidelijk doen. Het werd misschien ook tijd. Velen zijn de Pietdiscussie dan ook -nog voor de intocht van 2016- meer dan zat. (PvWK)



(foto: Powned)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken