Duurzamer eten levert grote milieuwinst op

Duurzamer eten levert grote milieuwinst op
  • Food-en-retail
  • 19 okt 2016 @ 15:57
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodMVOMarketing

Voor de voedselproductie van de gemiddelde Nederlander is 1,6 hectare landbouwgrond nodig, ofwel 2,5 voetbalveld. Dat is bijna het dubbele van wat er per aardbewoner beschikbaar is. Met de online test van het Voedingscentrum ziet de consument in 15 vragen hoe groot zijn voedselafdruk is. En krijgt hij persoonlijke tips om zijn impact te verlagen. Al in een paar simpele stappen is er veel winst te behalen voor het milieu.

De ecologische voetafdruk van de Nederlander bedraagt 5,3 hectare, ruim een derde (1,6 hectare) daarvan is nodig voor de productie van voedsel. Dat is heel wat meer dan er per wereldbewoner beschikbaar is. Als iedereen op aarde zo’n grote voedselafdruk zou hebben, dan zijn er bijna 2 aardbollen nodig om voor iedereen voldoende voedsel te verbouwen. Per wereldbewoner is er 1,8 hectare beschikbaar, waarvan 0,9 hectare voor voedsel. Voor onze voedselproductie is ook veel water nodig: 3800 liter per dag (32 badkuipen), tegen een beschikbare 2740 liter per dag.

Voedsel: ruim 30% van totale voetafdruk
De productie van voedsel neemt een groot deel van onze totale voetafdruk in, nog veel meer dan bijvoorbeeld vervoer. Van de totale voetafdruk neemt voeding het grootste aandeel in beslag, gevolgd door diensten, goederen, vervoer en wonen. Voedsel is ook verantwoordelijk voor maar liefst twee derde van ons totale waterverbruik, aldus het Voedingscentrum, dat mede bekend is van de recent vernieuwde Schijf van 5 (afbeelding).

Verlaag je voedselafdruk tot wel 20%
'Dat voedsel zo’n groot deel van de totale voetafdruk inneemt, betekent ook dat hier de grootste winst valt te behalen. En dat kan heel simpel. Door bijvoorbeeld minder rood vlees te eten en minder voedsel te verspillen kan de consument zijn voedselafdruk al met 20% verlagen. Meer tips om duurzamer te eten zijn onderaan dit bericht te vinden.'

Persoonlijke ondersteuning met de Voedselafdruk
Met de vernieuwde Voedselafdruk-tool ziet de consument na het invullen van 15 meerkeuzevragen hoe groot zijn voedselafdruk en waterafdruk is. Vervolgens kan er een uitdaging worden gekozen. Twee weken lang ontvang je tips, die helpen bij de persoonlijke uitdaging. Als het is gelukt om de voedselafdruk te verlagen, kan de consument weer een nieuwe uitdaging aangaan. Het is ook mogelijk om via social media familie en vrienden uit te dagen. Samen is er een nog grotere milieuwinst te realiseren. 'Ga de uitdaging aan op voedselafdruk', spoort het Voedingscentrum aan. Dat doe je hier. (PvWK)
 

Tips om duurzamer te eten
* Eet niet meer dan je nodig hebt. Je weet hoeveel je nodig hebt door de eetmeter in te vullen. Neem niet te veel en niet te vaak producten buiten de Schijf van Vijf, zoals koek, snoep en snacks.
* Vervang vleeswaren of kaas op brood door geroosterde groente, hummus of ander plantaardig broodbeleg.
* Kies een vaste vleesvrije dag. Maak op deze dag een gerecht met peulvruchten, zoals bonen, linzen of kikkererwten.
* Kies voor groenten uit de volle grond, die het hele jaar een lage milieudruk hebben. Denk aan broccoli, rode kool, prei, rode biet, ui, wortelen, witlof en bleekselderij.
* Wissel groenten van buiten Europa in voor groenten uit de buurt. Dit mag ook groente uit de diepvries, blik of pot zijn.
* Drink minder vruchtensappen, frisdranken en alcohol. Koop maximaal 1 pak of fles  en doe daar de hele week mee. Neem vooral kraanwater, thee of koffie.
* Gebruik een maatbeker of weegschaal om de juiste porties pasta, rijst en couscous af te meten. Zo kook je nooit meer te veel.
* Verspil minder voedsel. Gooi zuivel(vervanger) niet direct weg na het verstrijken van de THT-datum. Kijk, ruik en proef een beetje om de kwaliteit te beoordelen. 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken