Innofood Award naar Elite Salades & Snacks na spannende pitch

Innofood Award naar Elite Salades & Snacks na spannende pitch
  • Food-en-retail
  • 12 okt 2016 @ 09:18
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodAwards

Op de recente Innofood ledendag ontvingen Harry en Robert Niemeijer uit handen van kunstenares Mirjan Koldewey de Innofood Award 2016 nadat zij na een overtuigende pitch hadden gehouden voor een volle zaal in de Grolsch Veste. Het thema was 'Connected' en de heren Niemeijer wisten de zaal - die kon stemmen op een van de drie genomineerden- te overtuigen van hun goede verbinding met hun stakeholders personeel, omgeving en klanten. De andere twee genomineerden waren Johma en Vivera, die ook enthousiast hun sterke punten naar voren brachten.

Elite
Tijdens de pitch vertelden de directeuren van Elite Salades & Snacks, Harry en Robert Niemeijer over alle activiteiten die ze ondernemen om in verbinding te staan en te blijven met hun stakeholders. De voornaamste stakeholders vinden zij hun medewerkers en klanten. Hun medewerkers zijn hun belangrijkste kapitaal. Ze werken niet met uitzendkrachten maar alleen vast personeel dat ze een duurzame baan willen bieden. De bijna 160 medewerkers van het familiebedrijf spreken elkaar én de directie met de voornaam aan. Ze worden goed op de hoogte gehouden van de koers van het bedrijf, maar kunnen ook rekenen op steun bij persoonlijke aangelegenheden. ‘Het resultaat is dat we zeer betrokken medewerkers hebben,’ zegt Niemeijer. ‘De arbeidsethos is goed, het ziekteverzuim is laag en we hebben ontzettend weinig personeelsverloop.’

De klanten zijn voornamelijk cafetaria’s die ze ook een totaalpakket bieden aan producten maar ook ondersteuning in marktbenadering, ondernemerschap en concurrentie.

In het 9.000 inwoners tellende dorp Neede (gemeente Berkelland) is Elite de grootste werkgever en een actieve sponsor van onder meer de voetbalvereniging, de volleybalclub en de historische kring. Leerlingen van de basisschool en het plaatselijke lyceum komen er regelmatig ‘koekeloeren’: op bedrijfsbezoek. Ook ondersteunt het bedrijf jonge ondernemers uit de regio en diverse maatschappelijke initiatieven.

Johma
De tweede pitch werd gehouden door Lars Jansen van Johma Oet Twente die Twente met de rest van Nederland verbindt. Johma geeft veel aan de voedselbanken en heeft medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt in dienst, de zgn. Doorzetters. Johma staat in verbinding met zijn regio Twente door het gebruiken van veel producten uit de eigen regio. Aardappels zijn hiervan een voorbeeld, maar ook de Veldhoevekip uit Albergen die in de kipsalade wordt verwerkt. In hun vele grappige commercials worden plaatselijke Losserse figuranten ingezet. De leuke laatste commercial met de ‘Jonge Leu en Oale Groond-actrice’ die het zat is dat er eindeloos –tot laat in de avond- wordt geluncht aan de lange Twentse tafel achter de boerderij is erg grappig en speelt in op de authenticiteit van de regio Twente.

Vivera
Richard Jansen van Vivera was de laatste in de rij. Vivera is vooral CONNECTED met de consument. Samen met de overheid promoten ze de consumptie van plantaardig en proberen ze vegetarische producten meer gangbaar te maken en m.n. ook de flexitariërs van lekkere en makkelijke vleesvervangers te voorzien. Hun marketingcampagne voeren ze zelf zonder reclamebureau vooral online waarbij de van hun klanten ware fans maken. Vivera werkt in de keten samen met lokale telers die voor hen de lupinebonen verbouwen. Ook gaan ze nu aan de slag met de productie van sojabonen, waarvan nu een ras is doorontwikkeld dat in ons klimaat wil groeien.

De Innofood Award ging na een stemming door het publiek naar Elite Salades & Snacks die met trots het kunstwerk van Mirjan Koldewey in ontvangst namen. Het houten kunstwerk op een voet van gegolfd kope ris gebaseerd op het logo van Innofood – de krakeling - dat verbinding in food symboliseert. Hout is net zoals voedsel organische materiaal en de koperen plaat is hergebruikt materiaal. Innofood feliciteert de gebroeders Niemeijer van harte!

Diner met streekproducten
De uitreiking vond plaats tijdens het bijzonder geslaagde diner waarin de chefkok van de Grolsch Veste ingrediënten van Sallandse en Twentse producenten had verwerkt, die door Uniqlekker.nl uit Holten worden geleverd aan de horeca. (bron: Innofood)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken