Bavaria verruilt 'Nu Eerst' voor familiegevoel - Global Marketing directeur Lieke Duijmelings vertelt waarom
- Food-en-retail
- 14 nov 2016 @ 11:45
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodInterviewCampagnes
- 14 nov 2016 @ 11:45
- Peter van Woensel Kooy
Na dertig jaar verdwijnt de beroemde reclameslogan 'Zo, nu eerst een Bavaria'. De bierbrouwer verruilt de spreuk voor een internationale marketingcommunicatiecampagne met de tekst 'Welcome to the family'. Het Brabantse familiemerk wil met de nieuwe slogan een gevoel van samenzijn oproepen. 'Bier verbroedert en brengt mensen samen. Daarom willen we deze universele boodschap uitdragen'', reageert directielid Peer Swinkels. MarketingTribune gaat met Global Marketing directeur bij Bavaria Lieke Duijmelings in op de nieuwe positionering.
In juli verloor Bavaria het alleenrecht op het gebruik van de slogan 'Zo, nu eerst...', na een rechtszaak met hostingpartij Yourhosting. Dat bedrijf gebruikte de slogan 'Zo, nu eerst naar de cloud', en vond het niet eerlijk dat 'Bavaria een paar simpele woorden uit de Nederlandse taal monopoliseert', meldt RTLZ. Het gerechtshof in Den Haag gaf Yourhosting hierin gelijk. Kortom tijd voor iets nieuws, al stelt commercieel eindverantwoordelijke Swinkels vandaag in De Gelderlander dat de nieuwe slogan niets te maken heeft met deze rechtszaak. Hoe dan ook, na 30 jaar lijkt de tijd rijp voor vernieuwing en toog bureau N=5 dat het Bavaria-account overnam van bureau Selmore aan het werk.
MarketingTribune spreekt de internationaal verantwoordelijke marketeer over de nieuwe campagne: Lieke Duijmelings, sinds mei 2015 Global Marketing directeur bij Bavaria. Zij heeft eerder ervaring opgedaan bij Unilever en Mars.
1. Nieuwe campagne Bavaria, 'welkom bij de familie': op basis van welke insight is voor deze propositie gekozen?
'Bier brengt mensen samen, het verbroedert. Mensen zoeken naar spontane momenten van gezelligheid. Bier is een typisch product dat daarbij hoort.'
2. Bier als verbindende factor: waarom is dit belangrijk volgens Bavaria?
'Meningsverschillen vallen weg met een biertje erbij. Wij vinden het belangrijk om een merk te zijn dat open staat voor iedereen. Voor ieder wat wils bieden wij, zoals goede zuivere pils, sterk Halal geproduceerde 0.0% bier, Glutenvrij, laag alcohol gehalte. Voor elk moment een passend biertje.'
3. Hoe vaart het merk Bavaria tussen de grote mamoettankers van InBev en Heineken?
'Bavaria is al bijna 300 jaar een sterk merk van de grootste familiebrouwerij. Wij merken dat juist onze authenticiteit en consistente goede kwaliteit ons in staat stelt om een mooie eigen koers te varen.'
4. Loopt de nieuwe campagne ook over de grens?
'Jazeker, deze campagne zal wereldwijd gevoerd gaan worden. Executie kan iets per markt verschillen, lokale benadering is belangrijk.'
5. Blijft het cafe het zenuwcentrum waar je het 'familiegevoel' beleeft? Graag toelichting.
'Natuurlijk blijft de kroeg belangrijk voor Bavaria, het cafe is een perfecte plek waar Bavaria zich thuisvoelt. Uiteindelijk is Bavaria voor al die plekken waar mensen samen komen om gezellige momenten samen te vieren, waar dat dan ook is.'
6. Wat verwacht u van deze campagne?
'We geloven dat we met deze campagne een eerste stap zetten in een lange termijn plan voor het merk. Het is een lenige campagne waar we veel mee kunnen en we zijn er ontzettend trots op.'
Tot zover de toelichting van Duijmelings. De nieuwe campagne start vandaag in Nederland en wordt daarna uitgerold in andere landen. De slogan 'Welcome to the family' zal wereldwijd worden gebruikt. Van alle bier dat Bavaria jaarlijks produceert, is 65 procent bestemd voor het buitenland. Bavaria verkoopt bier in 120 landen. Familietelg en oppermarketeer Swinkels, die zelf bij Unilever ervaring opdeed, vult nog aan: 'Het Engels in deze slogan is niet ingewikkeld: dit begrijpt iedereen. De tekst bij Welcome to the family passen we aan in verschillende talen.' Bekijk hieronder de nieuwe eerste film volgens de nieuwe positionering. (PvWK)
Credits Bavaria ‘Welcome to the Family’-campagne
Verantwoordelijke marketeers bij Bavaria: Lieke Duijmelings, Carlo Haerens, Ralph Bongaerts en Kitty Houdijk
Bureau: N=5
Creatie: Lukas van de Ven, Jeroen van der Sluis
Strategie: Bastiaan Weers, Marc Oosterhout
Account: Ole Christern, Ralph Balk
Productiemaatschappij: Halal
Regisseur: Andreas Pasvantis
DOP: Thomas Buelens
Offline: Kapsalon
Online: [MPC]
Music composer: Massive Music
Over Bavaria
'Bavaria heeft als onafhankelijke familiebrouwerij een unieke positie op de internationale biermarkt. Al zeven generaties lang wordt het bedrijf geleid door de familie Swinkels. Doordat het bedrijf beschikt over twee eigen mouterijen is het gehele brouwproces nog in eigen beheer. Bavaria is de enige grote brouwer in Nederland die haar bier brouwt met zuiver natuurlijk mineraalwater uit eigen bronnen. Dit kenmerkt de belangrijkste filosofie van Bavaria: een constante hoge kwaliteit van haar bieren. Van de ruim 6 miljoen hectoliter bier die de in Brabant gewortelde organisatie jaarlijks produceert, is 65 procent bestemd voor de buitenlandse markt. Inmiddels genieten meer dan 120 landen van Bavaria bier.' (bron: Bavaria)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- slogan
- Welcome to the family
- Bavaria
- nu eerst een Bavaria
- marketingcommunicatie
- Zo
- Yourhosting
- brouwer
- Selmore
- Brabant
- Peer Swinkels.
- MarketingTribune
- verbroedering
- De bier
- familie
- welkom
- familiemerk
- universele boodschap
- u N=5
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing