Tabe Ydo (cmo Naturalicious): 'We willen de automaten op stations en scholen veroveren'

Tabe Ydo (cmo Naturalicious): 'We willen de automaten op stations en scholen veroveren'
  • Food-en-retail
  • 29 nov 2016 @ 09:24
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • InterviewFoodPackaging design

Tabe Ydo, cmo en partner in Naturalicious, wil met zijn merk Naturalicious de categorie sappen opschudden, 'want hoewel echte fruit- en groente sappen steeds populairder worden, vindt er weinig echte innovatie plaats binnen deze categorie', zegt hij in dit interview met MarketingTribune. Ydo, die momenteel een nieuw communicatie-adviesbureau zoekt, noemt disruptive marketing 'cruciaal' om dit doel te bereiken. Hij wil in Europa een leading brand worden op het gebied van natuurlijke sappen en healthy bites. En kom vooral kijken in zijn pop up winkel Brand Store Naturalicious.

1. Stel jezelf graag even voor. Altijd in de sappen gewerkt?
'Ik ben Tabe Ydo, partner in Naturalicious en chief marketing officer. Met ons merk Naturalicious willen we de categorie sappen echt opschudden want hoewel echte fruit- en groente sappen steeds populairder worden, vindt er weinig echte innovatie plaats binnen deze categorie. Naturalicious biedt rauwe (= onverhit en zonder toevoegingen)  koudgeperste juices aan die dankzij techniek langer houdbaar zijn met behoud van kwaliteit en smaak. Daarnaast zijn we aanwezig met verantwoorde snacks zoals ongebrande noten en raw chocolate bars. En sinds kort ook gezonde grab & go maaltijden. Mijn achtergrond is een opleiding Communicatiewetenschappen aan de UvA. Ik ben ook eigenaar van Grand Central, een international creative agency en de oprichter van stichting "Seven Days of feedback" . Dit is de grootste health challenge van het jaar voor van jongeren van 12 tot 18. Hieraan nemen dit jaar ca. 60.000 scholieren aan deel die in zeven dagen diverse opdrachten uitvoeren die ze bewuster maken van een gezonde lifestyle en de fun van sporten. Mijn doel is om hier uiteindelijk meer dan 1 miljoen jongeren bij te betrekken. Ik heb dus een achtergrond in  branding, merkstrategie, marketing, online en internationale positionering van merken en producten. Mijn werk is beloond met een Cannes Cyber Lion, een SponsorRing voor Volkswagen en MTV, meerdere FWA Site van de dag awards en de Accenture Innovation Award voor project Roadmap.'

2. Naturalicious is het eerste merk ter wereld dat juices via een hi-tech pressure technologie maakt. Leg uit.
'Naturalicious is een van de eerste merken dat hi-tech gebruikt om rauwe groente en fruit juices beschikbaar te maken voor iedereen. Dankzij onze methode met hoge druk techniek (HPP) kunnen we de kwaliteit en houdbaarheid van onze coldpressed juices verbeteren. Hierdoor kunnen we als een van de eerste ter wereld rauwe en verse juices aanbieden op plekken waar dat voorheen vanwege de beperkte houdbaarheid lastiger was. Zoals universiteiten, stations, ziekenhuizen, vending machines, et cetera.'

 3. OK. Wat was de insight om jullie merk überhaupt te starten?
'Obesitas is oplosbare ziekte nummer 1. Steeds meer kiezen voor een meer gezonde lifestyle maar het merendeel handelt daar nog onvoldoende naar. Dat komt mede door het enorme aanbod van ongezonde producten op plekken waar de meeste mensen komen. Wij willen dat aanbod verbeteren. Niet voor de happy few maar voor iedereen. Met nieuwe technologie is dat mogelijk. De hoge druk techniek maakt het mogelijk om high density groente- en fruitsappen te leveren waarvan de gezonde eigenschappen veel langer goed blijven. Naturalicious staat voor een nieuwe leefstijl die aansluit bij het merendeel van de mensen. We hebben allemaal een druk leven, willen er allesuithalen, maar hebben weinig tijd. Naturalicious staat voor de gezondste en lekkerste producten waar je direct van kunt genieten. Grab & Go en thuisbezorgd.' 

4. Welke rol speelt marketing in jullie succes? Hoe zetten jullie marketing in?
'
Disruptive Marketing is cruciaal. We staan voor innovatie dankzij techniek. Daarmee onderscheiden we ons van de talloze aanbieders in met name grote steden en op festivals. Voor ons geen uitgestalde fruitkratjes met sinaasappels en krijtborden met krulletters. Wat dat betreft aapt iedereen elkaar na. Naturalicious wil de Tesla zijn onder de aanbieders. Daarnaast vinden we het belangrijk om niet van alles in een blender te stoppen met alle risico’s van dien. De micronutriënten in groente- en fruit werken op elkaar in. Het vereist kennis en hygiëne. Wij geloven dat de natuur niet na te maken is. De natuur bevat superpowers om jezelf mee te superchargen.'

 5. Naturalicious gaat als eerste merk rauwe sappen leveren aan Albert Heijn en Marqt. Wat ging hieraan vooraf?
'
Supermarkten waren tot nu toe terughoudend om rauwe sappen te voeren. Enerzijds vanwege beperkte houdbaarheid en anderzijds vanwege de voor consumenten nog relatief hoge prijs. Tegelijkertijd is er wel het besef dat het kwaliteitsverschil ten opzichte van gepasteuriseerde sappen en concentraten groot is. Iedereen zoekt natuurlijk het ‘tipping point’, waarbij prijs en kwaliteit in balans zijn. Uiteindelijk zijn wij nu het eerste dat met raw juices de supermarkt binnendringt. Naast onze bekende Original Line hebben we daarom ons assortiment uitgebreid en exclusief voor de retail een Smart Line ontwikkeld in vier frisse smaken. Deze lijn is toegankelijk(er) geprijsd, de verpakking is verbeterd en de smaakcombi’s zijn zeer goed gelukt, al zeg ik het zelf. Bv Power Plant: met een groene basis van frisse venkel, boerenkool, spinazie en komkommer. Drunk in love is een meer lichte en zoete combi van watermeloen, ananas en limoen. Deze sappen zijn minder hard core dan mensen kennen van onze Original Line.' 

6. Werken jullie samen met een bureau voor jullie marketing?
'
Pr door Het PR Bureau. Bevalt heel erg goed. Voeding is een complex onderwerp. Het PR Bureau begrijpt de nuances en gevoeligheden in deze markt. Voor reclame en above the line hebben we net een pitch uitgeschreven.'

 7. Nog onder de mediaradar is dat vorige week jullie eerste Nederlandse brand store open gegaan is in Amsterdam. Waarom en wat kunnen we hier verwachten? 
'
Klopt! In Londen is Naturalicious al op vier locaties van start gegaan. Daaronder is een shop-in-shop in het warenhuis Harrods. Tot nu waren we in Nederland online te bestellen en in de horeca verkrijgbaar. Maar sinds deze maand hebben we in de Ferdinand Bolstraat in Amsterdam onze eerste brand store. Hier kunnen consumenten kennismaken met ons concept en naast de juices ook dus de healthy snacks en grab & go maaltijden meenemen. Omdat de straat verbouwd wordt in verband met de werkzaamheden aan de Noordzuid lijn, moeten we  nog een datum vinden voor de official launch. Maar we wilde ons niet laten tegenhouden om nu al open te gaan. Over de plannen voor 2017: we zijn al bezig met grote partners binnen de vendingmachine-industrie over de vraag hoe we de automaten op stations en scholen kunnen veroveren. Hierover binnen zeer korte termijn meer. Overal waar rauwe, koudgeperste sappen tot voor kort niet welkom waren vanwege de beperkte houdbaarheid, liggen kansen voor Naturalicious. We zijn een Hi Tech Health bedrijf en trots op onze wortels in Nederland. Maar ons doel is om in Europa een leading brand te worden op het gebied van natuurlijke sappen en healthy bites. MarketingTribune-lezers zijn van harte uitgenodigd op het tijdelijke adres van Brand Store Naturalicious: Ferdinand Bolstraat 65 in Amsterdam.'
(PvWK)

Bekijk hier een filmpje over het merk, wachtwoord: nature+



    Tabe Ydo, partner in Naturalicious en cmo


    Productoportfolio Naturalicious

Lees hier: Naturalicious en Vrumona samen in gezonde 'cold pressed' groente- en fruitjuices

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken