Primark beperkt in Nederland effect van kannibalisering

Primark beperkt in Nederland effect van kannibalisering
  • Food-en-retail
  • 10 nov 2016 @ 15:58
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Winkelen

Over het in september afgesloten boekjaar spreekt Primark wat betreft Nederland van een 'afnemend effect van kannibalisering naarmate het jaar vorderde'. Het bedrijf doelt hiermee op het feit dat de uitbreiding van het aantal winkels in Nederland in eerste instantie betekende dat in bestaande Primarks wat minder werd verkocht, maar dat effect is kennelijk weggeëbd.

Dat meldt Business Insider. In Nederland kwamen er drie winkels bij. Die vergrootten het vloeroppervlak van Primark in ons land tot ongeveer 63 duizend vierkante meter, een stijging van 12 duizend vierkante meter, zo blijkt uit de recent gepubliceerde jaarcijfers. Klik hier voor de pdf daarvan. De opening van nieuwe winkels in het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Duitsland, Nederland en de Verenigde Staten zorgde voor een totaal winkeloppervlak van ruim 1,1 miljoen vierkante meter in elf landen. Primark meldt in enkele belangrijke markten last te hebben van ‘ongewoon weer' en een 'terughoudend consumentenvertrouwen'. Vooral in het Verenigd Koninkrijk en Duitsland staan de verkopen onder druk. De resultaten in Spanje, Frankrijk en Oostenrijk zijn volgens het Ierse retailconcern juist goed, terwijl de Nederlandse organisatie gedurende het boekjaar steeds minder last had van kannibalisatie. Primark opende het afgelopen boekjaar drie nieuwe winkels in Nederland: in Alkmaar, Dordrecht en Groningen. In totaal telt de retailer nu 315 winkels wereldwijd, 22 meer dan een jaar eerder. De kledingdiscounter groeit als een dolle, zoveel is duidelijk.

Lagere winstmarge
BI wijst op de dollarkoers die bepaalt hoe scherp Primark zijn prijzen in Nederland neer kan zetten. Aangezien de inkoop van Primark-kleding vooral in dollars wordt gedaan, telt voor Nederland de verhouding van de dollar tot de euro, aldus BI. 'Bij een daling van de euro tegenover de dollar moet Primark kiezen: of de prijzen in euro’s gelijk houden en genoegen nemen met een lagere winstmarge, of de prijzen verhogen met het risico dat er minder wordt verkocht. Dit laatste hangt ook af van wat de concurrentie in Nederland doet.' De nieuwe flagshipstore van Primark opent zijn deuren op 1 december 2016, naast C&A op het Damrak. Met 8287 vierkante meter en zeven verdiepingen wordt het volgens RetailNews de grootste winkel van ons land. Het betekent de zestiende vestiging in Nederland.
(PvWK, bronnen: BI, Primark en RN)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken