'Vivera door grens 1 miljoen producten per week'

'Vivera door grens 1 miljoen producten per week'
  • Food-en-retail
  • 23 nov 2016 @ 09:25
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodMVO

Vivera, de grootste producent van vleesvervangende producten in Nederland, heeft in de afgelopen week een productiemijlpaal behaald. Voor het eerst in de 26-jarige historie produceerde Vivera meer dan 1 miljoen vleesvervangende producten, goed voor 2 miljoen maaltijden, in een week. Dit volume is het gevolg van de structurele groei die in de afgelopen jaren is gerealiseerd, vertelt Heite Dommerholt als eindverantwoordelijke marketing aan MarketingTribune. 'Vivera merkt duidelijk dat de interesse van consumenten in gezondere en duurzamere voeding in Europa sterk toeneemt.'

'Zo boekte Vivera in het eerste halfjaar 2016 een omzetgroei van 36%. De groei wordt met name behaald door een sterk aantrekkende vraag in belangrijke markten als België, Duitsland, Frankrijk, Italië, Nederland, Spanje, Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk. Vivera is sinds de oprichting in 1990 uitgegroeid tot een van de drie grootste producenten in Europa', aldus Dommerholt. 'Vivera merkt duidelijk dat de interesse van consumenten in gezondere en duurzamere voeding in grote delen van Europa sterk toeneemt. Om aan de groeiende marktvraag te voldoen is de productiecapaciteit van de fabriek in Holten recent aanzienlijk uitgebreid waardoor deze bij volledige bezetting verdubbelt. Inmiddels zijn de producten verkrijgbaar in meer dan 20.000 supermarkten in 20 Europese landen en worden de producten sinds dit jaar voor het eerst verkocht in Polen bij Carrefour, in Slovenië bij McDonald's en in Frankrijk bij Intermarché en Leclerc.'

Aantal flexitariërs groeit flink 
Dommerholt, in het dagelijks leven ceo van Vivera, zegt in veel Europese landen het aantal vegetariërs, veganisten en met name flexitariërs fors te zien groeien. 'Zo groeide de afzet van vleesvervangende producten in ons land in het eerste halfjaar van 2016 met 13% en bedraagt het aandeel ten opzichte van vlees in ons land nu 5%. In veel Westerse landen eten grote groepen consumenten een dag of meer per week geen vlees meer en worden gezonde en kwalitatief hoogwaardige vleesvervangende producten voor veel consumenten een steeds belangrijker maaltijdencomponent. Inmiddels eet 2/3 van de Nederlanders een dag of meer per week geen vlees meer en wij spelen daar met onze huidige en toekomstige producten vol op in.’

Gezondheid steeds belangrijker voor consument
Vivera stelt bij de productontwikkeling volgens Dommerholt  'gezondheid & 100% plantaardig' centraal en ontwikkelt op deze basis haar toekomstige producten. De ambitie van Vivera is om een zo breed mogelijk vegetarisch assortiment te ontwikkelen dat bovendien binnen enkele jaren volledig uit 100% plantaardige (= veganistische) producten zal bestaan. Deze categorie laat volgens het merk de snelste groei zien in het assortiment, inmiddels bestaat circa 25% van het Vivera-assortiment uit volledig plantaardige producten.

Lancering van nieuwe producten
In het huidige kwartaal lanceert het merk bovendien vier nieuwe producten, meldt Vivera: vegetarische filetlapjes, spekjes, shoarma en braadworst. Bovendien opende Vivera recent met de naam Dutch Tofu Company een geavanceerde productiefaciliteit voor tofu. Dutch Tofu Company is gevestigd in Vriezenveen en zal op korte termijn een groot aantal supermarkten in Europa gaan beleveren met kwalitatief hoogwaardige tofu, belooft Dommerholt. (PvWK) 

 



Achtergrond Vivera

'Vivera is sinds 1990 pionier in de ontwikkeling van vegetarische en veganistische maaltijdcomponenten. Het bedrijf met hoofdvestiging in Holten en fabrieken in Holten, Vriezenveen en Rijssen is sindsdien uitgegroeid tot een van de grootste producenten in Europa. Het productassortiment bestaat uit ruim 40 producten en behoort zowel in kwaliteit als in het uiteenlopende aanbod tot de top van de markt. De twee productcategorieën (vegetarische en 100% plantaardige producten) worden geproduceerd op basis van soja, erwten, mais, rijst en groenten en zijn volledig GMO-vrij. Ze worden ontwikkeld op basis van de beste smaak, ‘bite’, uiterlijk, variatie, gezondheid en prijs/ kwaliteitsverhouding.
Het assortiment van Vivera is in totaal in 20 Europese landen en meer dan 20.000 supermarkten verkrijgbaar. In Nederland bij de supermarkten: Albert Heijn, Jumbo Supermarkten, Plus, Dirk van den Broek, Coop, Emté, Deen, Hoogvliet, Deka Markt, Spar, Jan Linders, Poiesz, MCD, Attent, Boni, Boon’s Markt, Nettorama en Vomar Voordeelmarkt.
Vivera is Founding Member van de Green Protein Alliance en bij monde van Commercieel Manager Gert Jan Gombert‘ voorzitter van ‘Het Planeet’ (branchevereniging voor producenten van groene eiwitten). Beide organisaties stimuleren de eiwittransitie van dierlijke naar plantaardige eiwitten. Dat is beter voor mens en milieu en levert nieuwe marktkansen op voor alle partijen in de keten.'
(bron: Vivera) 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken