Gouden Windei voor Healthy People-nep juice
- Food-en-retail
- 1 dec 2016 @ 12:20
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MVOFood
- 1 dec 2016 @ 12:20
- Redactie Food en Retail
Sapmerk Healthy People heeft het Gouden Windei gewonnen. Het sapje 'blauwe bosbes en framboos' is volgens voedselwaakhond Foodwatch het meest misleidende product van 2016. Het drankje bestaat volgens Foodwatch vooral uit goedkoop appel- en druivensap en amper uit de beloofde bosbes en framboos. 36 procent van de 24.000 stemmen ging naar Healthy People. Ook Red Bull en Optimel Griekse Stijl werden bekroond.
Volgens Foodwatch zit er in het sap meer suiker dan in cola, waarmee ook de gezondheidsclaim in de merknaam niet klopt. Energiedrankje Red Bull werd tweede, omdat het merk volgens Foodwatch gepromoot wordt als sportief drankje. 'Terwijl in een blikje maar liefst tien suikerklontjes zitten', aldus de jury. In Amsterdam besloot wethouder Eric van den Burg deze week om sportevenementen in gebouwen van de gemeente voortaan niet meer te laten sponsoren door suikerbommen zoals dergelijke frisdrank of snoep, 'omdat dit niks met sport te maken heeft'. De derde plek is voor de drinkyoghurt van Optimel 'Griekse stijl' met de smaak honing/walnoot. Volgens Foodwatch bevat het drankje geen druppel Griekse yoghurt, geen honing en ook geen walnoot.
Alcoholvrij bier met alcohol
Buiten de prijzen viel dit jaar het alcoholvrije bier van Jupiler mét alcohol en het volkoren knäckebröd van de Jumbo met minder dan de helft volkorenmeel, meldt de NOS. Ook de gedroogde kokos van Aldi ('vooral gesuikerde zetmeel-gelatine-blokjes') en de YumEarth Vitamin C Drops, die volgens Foodwatch voor 100 procent uit suiker bestaan, kwamen niet op het podium. In eerdere jaren betoogden niet alle 'winnaars' hun instemming, maar deden meestal wel iets met hun product ter verbetering. Het Windei geldt volgens veel consumenten immers wel als een soort 'wall of shame', de genoemde merken krijgen voorlopig een kruisje in je geheugen. (PvWK, bronnen: NOS, Parool)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- gedroogde kokos
- Jumbo
- sportief
- knäckebröd
- Healthy People
- Griekse yoghurt
- jury
- suikerklontjes
- Eric van den Burg
- valse belofte
- Foodwatch
- nep-juice
- retail
- Jupiler
- consument
- volkoren
- Red Bull
- NOS
- Optimel
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing