Kassa rinkelt in aanloop naar kerst
- Food-en-retail
- 21 dec 2016 @ 09:35
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - Kassabon
- 21 dec 2016 @ 09:35
- Redactie Food en Retail
De straten en etalages zijn sfeervol versierd, winkels liggen vol met kerstartikelen en in veel huizen is de kerstsfeer binnengehaald. We leven toe naar de feestdagen en dat is te merken aan de kassa. Winkeliers verwachten dit jaar een stijging van de kerstomzet met ruim 3 procent ten opzichte van 2015. Vrijdag en zaterdag wordt de piek in de retail-kerstdrukte verwacht.
Dit jaar valt kerst op zondag en maandag. 'Vorig jaar viel kerst in de eerste week van de kerstvakantie. We zagen dat de kerstaankopen verspreid over de week werden gedaan. Nu werken veel mensen tot en met het einde van de week waardoor we een grote piek qua aankopen verwachten op vrijdag 23 en zaterdag 24 december', vertelt Nynke Wiersma, woordvoerder Detailhandel Nederland (DNL) aan MarketingTribune.
Op de drukste twee dagen voor kerst rekenen consumenten naar verwachting meer dan 44 miljoen keer af in de winkel. Het merendeel van de aankopen wordt gepind. Tijdens de drukste uren gaan we uit van ruim 2 miljoen aankopen per uur. In de webwinkel zal het dit jaar om circa 2 miljoen betalingen gaan op de piekdag. Naar verwachting vindt de drukste dag in webwinkels een aantal dagen eerder plaats dan in de winkelstraten.1 De gemiddelde omzet in december ligt op non-food producten bijna 20 procent hoger dan gedurende de rest van het jaar.
Trends
Onder de boom zien we dit jaar weer veel parfum, cadeaubonnen en ook bestsellers als Judas en het nieuwste boek uit de Harry Potter-reeks zijn populair. Ook de 'foute kersttrui' mag niet ontbreken. Op de kersttafel zien we dit jaar weer veel rollades en wildgerechten, maar ook de gourmetplaat wordt in vele kersthuizen uit de kast gehaald.
Omnichannel
Winkeliers zien omnichannel winkelen toenemen en spelen daar slim op in. Zo kan er online worden besteld bij onder andere bakkers en slagers. De bestellingen kunnen vervolgens worden opgehaald in de winkel of worden thuisbezorgd. Bij verschillende supermarkten kunnen klanten gebruik maken van een online reserveringssysteem. Op die manier hebben ze de garantie dat gewilde producten nog aanwezig zijn in de winkel op het moment van inkopen doen. Om iedereen goed van dienst te kunnen zijn, zijn veel winkels tijdens de decembermaand langer open op koopavonden en koopzondagen.
(PvWK, bron: DNL)
Achtergrond DNL
'Detailhandel Nederland is de spreekbuis van de winkeliers van Nederland en stelt zich ten doel de belangenbehartiging van de detailhandel in Den Haag en Brussel te optimaliseren en te versterken. Detailhandel Nederland vertegenwoordigt 101.000 winkeliers. De sector heeft een omzet van €98 miljard en biedt werk aan nog eens 781.000 mensen.' (bron: DNL)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- verspreid
- Nynke Wiersma
- week
- woordvoerder
- kerstvakantie
- kerst
- kassa
- kerstdrukte
- winkelier
- zaterdag
- stijging
- piek
- DNL
- piek
- kerstomzet
- Detailhandel Nederland
- kerstaankopen
- retail
- aankopen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing