Kassa rinkelt in aanloop naar kerst

Kassa rinkelt in aanloop naar kerst
  • Food-en-retail
  • 21 dec 2016 @ 09:35
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • Kassabon

De straten en etalages zijn sfeervol versierd, winkels liggen vol met kerstartikelen en in veel huizen is de kerstsfeer binnengehaald. We leven toe naar de feestdagen en dat is te merken aan de kassa. Winkeliers verwachten dit jaar een stijging van de kerstomzet met ruim 3 procent ten opzichte van 2015. Vrijdag en zaterdag wordt de piek in de retail-kerstdrukte verwacht.

Dit jaar valt kerst op zondag en maandag. 'Vorig jaar viel kerst in de eerste week van de kerstvakantie. We zagen dat de kerstaankopen verspreid over de week werden gedaan. Nu werken veel mensen tot en met het einde van de week waardoor we een grote piek qua aankopen verwachten op vrijdag 23 en zaterdag 24 december', vertelt Nynke Wiersma, woordvoerder Detailhandel Nederland (DNL) aan MarketingTribune.

Op de drukste twee dagen voor kerst rekenen consumenten naar verwachting meer dan 44 miljoen keer af in de winkel. Het merendeel van de aankopen wordt gepind. Tijdens de drukste uren gaan we uit van ruim 2 miljoen aankopen per uur. In de webwinkel zal het dit jaar om circa 2 miljoen betalingen gaan op de piekdag. Naar verwachting vindt de drukste dag in webwinkels een aantal dagen eerder plaats dan in de winkelstraten.1 De gemiddelde omzet in december ligt op non-food producten bijna 20 procent hoger dan gedurende de rest van het jaar.

Trends
Onder de boom zien we dit jaar weer veel parfum, cadeaubonnen en ook bestsellers als Judas en het nieuwste boek uit de Harry Potter-reeks zijn populair. Ook de 'foute kersttrui' mag niet ontbreken. Op de kersttafel zien we dit jaar weer veel rollades en wildgerechten, maar ook de gourmetplaat wordt in vele kersthuizen uit de kast gehaald.

Omnichannel
Winkeliers zien omnichannel winkelen toenemen en spelen daar slim op in. Zo kan er online worden besteld bij onder andere bakkers en slagers. De bestellingen kunnen vervolgens worden opgehaald in de winkel of worden thuisbezorgd. Bij verschillende supermarkten kunnen klanten gebruik maken van een online reserveringssysteem. Op die manier hebben ze de garantie dat gewilde producten nog aanwezig zijn in de winkel op het moment van inkopen doen. Om iedereen goed van dienst te kunnen zijn, zijn veel winkels tijdens de decembermaand langer open op koopavonden en koopzondagen.
(PvWK, bron: DNL)

Achtergrond DNL
'
Detailhandel Nederland is de spreekbuis van de winkeliers van Nederland en stelt zich ten doel de belangenbehartiging van de detailhandel in Den Haag en Brussel te optimaliseren en te versterken. Detailhandel Nederland vertegenwoordigt 101.000 winkeliers. De sector heeft een omzet van €98 miljard en biedt werk aan nog eens 781.000 mensen.'
(bron: DNL

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken