Brent Franson (Euclid Analytics): ‘Beacons zijn alweer passé’

Brent Franson (Euclid Analytics): ‘Beacons zijn alweer passé’
  • Food-en-retail
  • 9 dec 2016 @ 09:00
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WinkelenBeacons

In retailkringen keken velen vol spanning naar de toekomst van beacons. De mogelijkheid om shoppers ter plekke via hun smartphone te beïnvloeden, werd een florissante toekomst voorspeld. Helaas, de praktijk wijst anders uit, zegt directeur Brent Franson van shopper insightsbureau Euclid Analytics. Hij gelooft er helemaal geen snars van dat beacons invloed gaan krijgen op shoppergedrag.

De techniek is te gecompliceerd, bovendien hebben klanten op de winkelvloer er helemaal geen trek in. Techniek is een belangrijk struikelblok voor verdere popularisering van beacons, benadrukt Franson tegenover de Amerikaanse vaktitel Martechtoday. De installatie en het onderhoud van beacons vraagt behoorlijk wat aandacht en tijd. Bovendien is er nog geen sprake van een overall standaardtechniek. En verder hebben consumenten die er gebruik van willen maken nog altijd de plicht om een bij de winkel horende app te downloaden. Ook dat is niet echt bevorderlijk.

Belangrijkste reden
De belangrijkste reden echter waarom beacons het niet gaan redden, heeft volgens Brent Franson te maken met shoppergedrag. Hij sluit niet uit dat shoppers zodra ze de winkel binnenkomen even hun mobieltje checken. Gewoon even kijken of er nieuw aanbod is of dat er een leuke aanbieding geldt. Franson lijkt het echter uitgesloten dat shoppers gedurende heel hun winkeltrip het mobieltje in de aanslag houden. En daar was de introductie van beacons toch een beetje om begonnen, om voordeeltjes te checken of aanvullende informatie op te halen pal voor het schap zelf. 'Die gebruiksmogelijkheid is eigenlijk veel te geavanceerd voor klanten', zegt Franson.

Toekomst
En toch. Shoppergedrag kan natuurlijk veranderen. Vroeger keken we nooit op ons mobieltje. Die hadden we in de jaren tachtig, begin jaren negentig nog niet. Ook Franson wil best geloven dat smartphones nog meer grip krijgen op het winkelproces, tegelijkertijd zullen ze dat straks niet meer doen op basis van beacon-technologie. Straks ontstaan er technieken om de locatie van de shopper zonder beacons nauwkeurig vast te stellen. Conclusie: beacons zijn ten dode opgeschreven. (bron: SMU)

 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken