Bezoeker Huishoudbeurs wil kunnen voelen

Bezoeker Huishoudbeurs wil kunnen voelen
  • Food-en-retail
  • 25 jan 2017 @ 10:43
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    hoofdredacteur
    MarketingTribune
  • ConsumentenInspiratie

Uit recent onderzoek onder de Huishoudbeursbezoekers blijkt dat 68% (veel) waarde hecht aan contact in een fysieke winkel. Het deskundig advies, het voelen, passen en de service zijn hier van belang. Tijdens de Huishoudbeurs die van zaterdag 18 tot en met zondag 26 februari plaatsvindt, kunnen de bezoekers weer terecht bij zo’n 350 winkels onder het dak van RAI Amsterdam.

58% koopt meer dan 10 keer per maand iets bij een fysieke winkel. Vooral eten en drinken (93%), persoonlijke verzorging (89%), kleding en sport (83%) zijn artikelen die veel gekocht worden. Het gelijk meenemen, passen, voelen, de service en vooral het deskundige advies worden als prettig ervaren. 90% van de respondenten geeft aan in de toekomst behoefte te blijven hebben aan fysieke winkels.

Prijzen vergelijken

75% koopt minimaal 1 keer per maand iets via het internet. Populair zijn vooral kleding en sportartikelen (69%). 44% koopt graag online elektronica. 75% geeft aan internet vaak te gebruiken om de prijzen te vergelijken. De voordelen van online shoppen zijn volgens de respondenten voornamelijk: gemak, goedkoper, geen wachtrijen en je hoeft de deur niet uit. Toch worden enkele nadelen genoemd: bezorgkosten, terugsturen is gedoe, extra bezorgkosten op speciale tijden, het niet voelen en passen van het product en gemis van deskundig advies.

Online vs. offline

56% van de respondenten wil uitleg krijgen op de Huishoudbeurs over online shops en hoe een webshop werkt (34%). Daarnaast hanteren online shops verschillende maattabellen en is het niet duidelijk welke maat ze moeten bestellen. Deze resultaten kwamen eerder ook al naar voren uit het marketing-seminar dat vorig jaar werd gehouden op de Huishoudbeurs. Toen gingen 90 marketeers met bezoekers van de Huishoudbeurs om de tafel en verkregen inzicht op basis van gesprekken met ruim 380 huishoudbeursbezoeksters. Ook toen bleek dat bezoekers het belangrijk vinden om persoonlijk benaderd te worden.

Beursmanager van de Huishoudbeurs Nicole Babay-Mengerink: ‘Juist door het verdwijnen van winkels in de winkelstraten en het toenemende aanbod van online spelers, zal de Huishoudbeurs nu en in de toekomst een cruciale rol gaan spelen. Door een tijdelijk winkelcentrum te plaatsen voor 250.000 bezoekers, komt de online retailer in contact met hun (potentiële) klant en kan de klant het online platform offline ervaren waardoor er een prachtige wisselwerking ontstaat.’

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken