'Focus op suiker alleen is niet de oplossing'

'Focus op suiker alleen is niet de oplossing'
  • Food-en-retail
  • 12 feb 2017 @ 16:05
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodMVO

‘Minder suiker betekent niet dat het probleem is opgelost. We moeten het over calorieën hebben.’ Dit geldt als één van de belangrijkste conclusies van het suikerdebat dat deze week plaatsvond in Den Haag. Organisator Platform Suikers en Voeding bracht diverse experts en marketeers in voeding en suiker samen om een maatschappelijke dialoog over de rol van suiker in voeding te starten.

Het jongst leden allereerste 'suikerdebat' brengt nuance in de verhitte maatschappelijke discussie over zoetigheden, aldus de initiatoren.

‘Minder suiker betekent niet dat het probleem is opgelost. We moeten het over calorieën hebben.’ Dit geldt als één van de belangrijkste conclusies van het suikerdebat dat plaatsvond. Niet alleen de focus op suiker maar ook het pleidooi voor goede informatievoorziening en voorlichting richting de consument kreeg veel bijval van alle voor- en tegenstanders. Het eerste debat over suiker werd bezocht door fabrikanten, suikerverwerkers, voedings-experts, overheid en politiek en zette direct het bestaan van het Platform Suikers & Voeding neer. Het secretariaat van dit samenwerkingsverband van Nederlandse organisaties die in de hele suikersketen actief zijn wordt gevoerd door het Kenniscentrum suiker & voeding. Janine Verheesen, directeur van het Kenniscentrum: 'Dit debat heeft een genuanceerder beeld van suiker opgeleverd en dat was precies wat we voor ogen hadden. Het platform streeft naar een juist gezondheidsbeeld van suikers, gebaseerd op feiten.'
 
De ongeveer 60 deelnemers werden eerst opgewarmd voor het debat door inleidingen zowel van wetenschappelijke als maatschappelijke zijde. Daar waar Frans Kok (emeritus hoogleraar voeding en gezondheid, Wageningen University) liet zien dat Nederlanders de laatste jaren niet meer suikers zijn gaan eten, stelde Hanneke Dessing (directeur Diabetes Fonds) dat 80% van de Nederlanders te veel suiker binnenkrijgt* en straks 1 op de 3 inwoners vroeg of laat diabetes krijgt. Paul Mesters (Suiker Unie) sprak vooral over de functionele toepassingen van suikers in levensmiddelen en benadrukte dat producten met de claim ‘zonder toegevoegde suikers’, misleidend kunnen zijn, omdat ze wel degelijk veel suikers kunnen bevatten.
 
De stelling ‘suikertaks helpt overgewicht terug te dringen’ werd bijna alleen door het Diabetes Fonds ondersteund. De overige deelnemers vonden het vooral symptoombestrijding. Over de stelling ‘verborgen suikers moeten zichtbaar worden’ waren de deelnemers minder eensgezind. Veel deelnemers vonden dat deze suikers wel degelijk zichtbaar vermeld staan op het etiket. Aanwezige Tjeerd de Groot (kandidaat kamerlid D'66) beweerde dat de verschillende suikertermen echter te ingewikkeld zijn voor consumenten. Coca-Cola reageerde daarop dat duidelijke informatie op de verpakking inderdaad de aandacht verdient. (PvWK)
 
Een uitgebreider verslag van het debat is hier te vinden.


 
* volgens de richtlijnen van de WHO
 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken