Marketingboodschap Barbie: you can be anything
- Food-en-retail
- 8 feb 2017 @ 10:00
- Link
-
Sjaak Hoogkamer
hoofdredacteur
MarketingTribune - MarketingInterview
- 8 feb 2017 @ 10:00
- Sjaak Hoogkamer
Barbie is niet zomaar een speelgoedpop. Anno 2017 is Barbie volgens producent Mattel uitgegroeid tot een krachtige, slimme vrouw met een sterke persoonlijkheid die precies weet wat ze wil en daarmee het juiste voorbeeld wil geven. Esther ter Braak, Brand Activation Manager bij Mattel: ‘Wanneer een meisje met Barbie speelt verbeeldt zij zich alles wat ze later kan worden: dierenarts, docent of misschien wel zakenvrouw.’ Barbie laat de komende jaren haar pr verzorgen door Het PR Bureau.
Ter Braak: ‘Wij willen jonge meisjes met Barbie inspireren en laten zien dat de mogelijkheden in hun leven geen grenzen kennen. In de afgelopen 58 jaar heeft Barbie al 180 verschillende carrièremoves gemaakt. De komende tijd staat in het teken om deze boodschap nog verder naar de buitenwereld uit te dragen. En ieder jaar komen er weer nieuwe carrières bij. Ze is al astronaut, brandweerman, kok, stewardess, NBA speelster en muzikant (rocker) geweest. Dit jaar wordt haar cv verder uitgebouwd met bijvoorbeeld een functie als game-ontwikkelaar. Barbie is dus absoluut niet de rolbevestigende mooie en slanke carrièrevrouw. Met het team van echte Barbie-fans bij Het PR Bureau zien wij een perfecte match,' aldus Ter Braak.
Wat is in grote lijnen de merk/marketingstrategie van Barbie?
‘Vanaf 2016 is de merkboodschap die Barbie wil uitdragen: You can be anything. Omdat Barbie fans heeft van verschillende leeftijden is het merk in verschillende segmenten opgedeeld. We hebben voor ieder meisje een passend product. Zo hebben we bijvoorbeeld You can be een DROMER, gericht op het jonge meisje die erg in fantasiewerelden gelooft, in dit assortiment zitten met name feeën, zeemeerminnen en prinsessen. De communicatieboodschap komt dus terug in de producten en content.’
Is de inzet van media veranderd in de loop der jaren? In welke zin?
‘Onze media mix heeft zich lange tijd vooral geconcentreerd op tv en online. De afgelopen 2-3 jaar hebben we bewust gekozen voor minder tv en meer online, waarbij de online campagne de tv-campagnes ondersteunen met online video’s.’
Wie is de grote concurrent van Barbie en waarom?
‘Barbie is een echt meisjesmerk, maar meisjes spelen met heel veel verschillende dingen. Binnen het girls segment is het aanbod breed van Lego Friends, (computer) games, tot knutselen. Binnen het dolls segment kun je denken aan Disney Princess, Monster High en DC Super Hero girls.’
Hoe houd je Barbie als speelgoed steeds actueel?
‘De meisjesdoelgroep van Barbie is 3 – 9 jaar oud. Het assortiment van Barbie is opgebouwd uit basisproducten – uiteraard voldoen deze aan de laatste modetrends – die meer speelwaarde geven aan de poppen. En er zijn ook altijd innovatieve producten in de lijn. Zo hebben we dit jaar een paard met 5 sensoren om zelf een rondje te lopen en het reageert op de stem van het meisje. Dus het is een combinatie van poppen met de laatste trends, producten met extra speelwaarden, en producten met de nieuwste technieken.’
Wat is in de marketing/branding van Barbie een uitdaging of wellicht zelfs een dilemma?
‘Barbie is meer dan alleen de blonde, fashion pop. Maar dat drong nog niet door tot de consument. Daarom hebben we de afgelopen jaren in Nederland hard gewerkt om dit beeld te veranderen. En dat lukt stapje voor stapje. Al jaren heeft Barbie verschillende haarstijlen, huidskleuren en gezichtsvormen. Pas vorig jaar bij de introductie van tall, petite en curvy Barbie in het Fashionista assortiment werd die beweging echt gezien. De nieuwe Barbie werd van alle kanten omarmd in Nederland. Nu proberen we weer een stapje verder te gaan in de merkcommunicatie en willen we onze boodschap You can be anything nog meer gaan laden. Met de verschillende poppen en speelsets kan ieder meisje de ‘echte’ wereld naspelen. Wij willen benadrukken dat het verder gaat dan alleen mode. Iedereen mag dromen over wat ze willen worden. En zeker niet onbelangrijk, wij willen meisjes en ouders leren dat ieder meisje de mogelijkheid moet krijgen om in haar dromen te geloven.’
-
Sjaak Hoogkamer
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: hoofdredacteur
- Website:http://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing