[interview] 'Dief slaat steeds vaker toe in winkels'
- Food-en-retail
- 8 mrt 2017 @ 15:07
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - Winkelen
- 8 mrt 2017 @ 15:07
- Redactie Food en Retail
Inmiddels betreft 7,9 procent van alle vermogenscriminaliteit die in Nederland wordt gepleegd, een winkeldiefstal. In 2010 was dat 6,1 procent. 'De nieuwste cijfers tonen aan dat de totale vermogenscriminaliteit weliswaar daalt, maar dat dit nauwelijks geldt voor het aantal winkeldiefstallen dat bij politie wordt gemeld', stelt Bert van Steeg, secretaris winkelcriminaliteit van Detailhandel Nederland, 'Als je daarbij bedenkt dat de politie onlangs zelf constateerde dat de aangiftebereidheid van deze vormen van criminaliteit met ongeveer 23 procent fors is gedaald de afgelopen jaren, dan geeft dat ons reden tot grote zorgen.' Detailhandel Nederland pleit voor een gezamenlijke en nieuwe aanpak.
'Één op de zeven winkeldieven uit Oost-Europa'
Grofweg komen twee typen daders de winkel binnen, volgens Van Steeg. 'In de aangiftecijfers is sprake van een oververtegenwoordiging van Oost-Europeanen, bijna 15 procent van het totaal. In Nederland zijn honderden van deze bendes actief, vaak vanuit het voormalige Oostblok. Zij gebruiken ook steeds nieuwe hulpmiddelen. Zo hield een winkelier onlangs iemand staande met een geprepareerde zak chips. Werkelijk te gek voor woorden. Circa 30 procent van alle schade door winkeldiefstallen wordt veroorzaakt door georganiseerde bendes.'
Naast de georganiseerde bendes bestempelt Detailhandel Nederland de gelegenheidsdieven als belangrijkste type dader. Het gaat om diefstallen met een relatief kleine schade, maar om enorme aantallen.
Ook prioriteit voor preventie
Winkeliers investeren fors in het voorkomen van winkeldiefstallen en andere criminaliteit. Het is voor Detailhandel Nederland een optie om hierover extra afspraken te maken met politie en justitie. In het geval dat opsporing nodig is, zou politie prioriteit kunnen geven aan winkeliers die aantonen werk te maken van beveiligingsmaatregelen.
Oproep tot actie
Detailhandel Nederland roept een volgend kabinet dan ook op om van de aanpak van winkeldiefstal topprioriteit te maken. Van Steeg: 'Dan gaat het in ieder geval om twee onderwerpen. Ten eerste moeten we veel beter samenwerken om georganiseerde bendes aan te pakken. Daarbij moeten politie en openbaar ministerie landelijk capaciteit beschikbaar stellen en moeten nieuwe mogelijkheden, zoals moderne camerasystemen en zoekmethoden, veel beter worden benut. Ten tweede moet de administratieve rompslomp uit het aangifteproces. Gebruik de technologische middelen die er zijn en zorg vooral dat goede dienstverlening bovenaan de agenda staat.' Om deze boodschap kracht bij te zetten organiseerde Detailhandel Nederland deze week een werkbezoek in een supermarkt in Scheveningen waar aandacht werd besteed aan winkeldiefstallen door georganiseerde bendes. Voor retailmarketeers hebben diefstallen een negatief effect op de profitability van formules en merken en verminderen deze bovendien het veiligheidsgevoel van de klant.
(PvWK)
Wie is DHN?
Detailhandel Nederland is de spreekbuis van de winkeliers van Nederland en stelt zich ten doel de belangenbehartiging van de detailhandel in Den Haag en Brussel te optimaliseren en te versterken. Detailhandel Nederland vertegenwoordigt 110.000 winkeliers. De sector heeft een omzet van €96 miljard en biedt werk aan nog eens 700.000 mensen.
(bron: DHN)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
- [marketeer 199] Thijs Ekelschot -... 12-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing