Guinness start Nederlandse Saint Patrick Day

Guinness start Nederlandse Saint Patrick Day
  • Food-en-retail
  • 3 mrt 2017 @ 10:04
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingEvenement

Na Halloween en Black Friday adopteert Nederland in 2017 opnieuw een internationale feestdag. 'Op 17 maart maakt oranje als nationale kleur plaats voor groen tijdens St. Patrick’s Day. De Ierse feestdag wordt dit jaar voor het eerst groots gevierd in Nederland', meldt initiator Guinness, die het event als marketingtool inzet. Tijdens St. Patrick’s Day wordt Sint Patricius, de beschermheilige van Ierland herdacht.

In tientallen lokale pubs volgen ‘Neder-Ieren’ workshops stepdancing, vullen menu’s zich met traditionele Ierse gerechten als Irish stew of ‘Fadge’ aardappelkoekjes en lessen de 'onmisbare' pints Guinness de dorst. Den Haag en Alphen aan den Rijn bewijzen geen Paddy’s-Day-groentjes te zijn. Op 17 en 18 maart zijn de steden Nederlands groene epicentra voor St. Patrick’s Day, belooft het biermerk nu.  De afgelopen jaren vulde Nederlanders hun kalenders aan met internationale feestdagen. Er was Halloween als variatie op St. Maarten, Thanksgiving werd het excuus om nog vóór Kerst een etentje te organiseren, en Black Friday en Cyber Monday kregen de Lage Landen er gratis bij. In 2017 is het klavertje definitief in de harten van Nederland gepland. 'St. Patrick’s Day claimt een groen gemarkeerd plekje in de agenda.' 

Historie St. Patrick’s Day
Tijdens St. Patrick’s Day wordt Sint Patricius, de beschermheilige van Ierland herdacht. Patricius verdreef de slangen uit Ierland, introduceerde het klavertje als nationaal symbool en stichtte honderden kerken. Al was de heilige van origine geen Ier, hij werd in de geschiedenis wel zo opgenomen. Net zo gastvrij als de historie, is de feestdag die naar de heilige vernoemd werd. Iedereen, Ier of niet, kan één dag in het jaar Iers zijn en samen St. Paddy’s vieren met parades, feesten en pints Guinness. Mensen, steden, monumenten en zelfs rivieren over de hele wereld kleuren voor deze ene dag groen tijdens de ‘Global Greening’. Waaronder dit jaar verschillende iconische plekken in Nederland, aldus het biermerk.


Guinness & St. Paddy’s

Guinness, het iconische donkere stoutbier, is onlosmakelijk verbonden met de dag van Sint Patricius. Beide kennen een rijke (Ierse) historie. Al in 1759 tekende Arthur Guinness een 9000-jarencontract waarmee hij de St. James’ Gate Brewery in Dublin huurde. Maar bovenal zien de Ieren Guinness als de belichaming van de feestdag. Simpelweg omdat een glas donkere stout, net als St. Paddy’s, vrienden samenbrengt. Het biermerk is bekend van mooie zwartwit-marketingcampagnes, zoals hieronder, eerder met een Epica in Parijs bekroond. 'Sláinte!', besluit de brouwer, ofwel proost op zijn Iers. (PvWK)



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken