[interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter van Lily’s Kitchen dierenvoeding

28apr 201700:01
  • Food-en-retail
  • 27761 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food & Retail
  • FoodWinkelenInterview

nieuws MarketingTribune prolongeert de successerie 'Ondernemer van de Week'. Na 100 opvallende vakgenoten -die binnen hun organisatie of als DGA/cmo iets bijzonders uit de grond stampen- aan het woord te hebben gelaten, interviewen we er nog eens 100 bij! Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de linkjes hieronder. Als nummer 106 interviewt de redactie Food&Retail Henrietta Morrison, oprichter van Lily’s Kitchen gezonde dierenvoeding, die niet terugdeinst voor een Londens pop-up restaurant voor honden, maar wel voor vegetarisch kattenvoer. 'Toen ik eenmaal ontdekte waar standaard honden- en kattenvoer van gemaakt is, besloot ik om Lily’s maaltijden volledig zelf te maken met pure en natuurlijke ingrediënten.'

1. Stel jezelf graag voor. En wat heb je met marketing?

'Ik ben Henrietta Morrison, oprichter van Lily’s Kitchen. Wij maken natuurlijk voedsel voor honden en katten met heerlijke ingrediënten die het beste bieden voor katten en honden. Marketing heeft een hele belangrijke rol gespeeld in het succes van Lily’s Kitchen. Wij hebben de weg vrij gemaakt voor natuurlijk katten- en hondenvoer. Inmiddels zijn er vele andere merken die ons proberen na te doen. Het ontwerp van de verpakkingen en de naamgeving van onze producten zijn uniek in het maken van een echte, emotionele connectie met mensen – ons merk geeft ze een goed gevoel. Het is heel belangrijk voor ons om onze producten te innoveren om voorop te blijven lopen en om de voordelen van het volledige natuurlijke dieet dat wij honden en katten bieden te communiceren aan mensen. Wij danken veel van ons succes aan mond-tot-mond reclame – onze fans gaan er prat op om iedereen die ze kennen te laten weten hoeveel verschil ons voedsel kan maken. We zijn toegewijd om de best mogelijke consumentenservice te bieden en zijn volledig transparent over onze ingrediënten. Dit heeft dan ook een grote impact gehad op hoe snel we als bedrijf gegroeid zijn. En het allerbelangrijkst: we vinden het geweldig om gedurfde marketing te doen die niemand anders doet. Toen pop-up restaurants populair waren in Londen openden wij een pop-up restaurant voor honden.'

2. OK, Lily's bio dierenvoeding: kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveren zijn en waar dit merk om draait?

'Lily’s Kitchen is vernoemd naar en gemaakt voor mijn aanbiddelijke border terrier Lily. Zij is een belangrijk deel van mijn familie en haar strijd met een jeukende huid werd de inspiratie voor dit gezonde voedsel voor honden en katten. Toen ik eenmaal ontdekte waar standard honden- en kattenvoer van gemaakt was, besloot ik om Lily’s maaltijden volledig zelf te maken met pure en natuurlijke ingrediënten. De transformatie van haar gezondheid was zo opmerkelijk dat ik de recepten wel moest delen met andere eigenaren van honden en katten die net als ik op zoek zijn naar een voedzame maaltijd waarvan zij zeker weten dat die het beste is voor hun huisdier. Elk recept dat we maken bevat de beste ingrediënten die we kunnen vinden zonder de chemische toevoegingen en laagwaardige ingrediënten die normaal gesproken in honden- en kattenvoer zitten. Biologische ingrediënten zijn standaard onderdeel van onze recepten en we hebben zelfs een gecertificeerde biologische lijn voor zowel honden als katten. Natuurlijk gaat ons merk vooral over het product maar daarbij vinden we het belangrijk dat we zo min mogelijk negatieve impact hebben op de aarde. Daarom zijn onze verpakkingen zoveel mogelijk recyclebaar of gecomposteerd. Daarnaast doen we graag iets voor de gemeenschap: zoals het weggeven van 600.000 maaltijden aan katten en honden in nood vorig jaar.'

3. Hebben jullie voor de lancering samengewerkt met reclame- of PR-bureaus? Beviel goed/slecht? Kun je iets vertellen over deze campagne?

'Ja, we werken samen met BBK/Door Vriendschap Sterker, een full-service communicatie bureau uit Amsterdam. Lily’s Kitchen is gelanceerd in Nederland door middel van onder andere teasermailings en 1-op-1 benadering van pers en social media influencers. Media als Libelle, Linda., Vriendin en Zin Magazine publiceerden over Lily’s Kitchen. Maar ook gespecialiseerde media als Kattenmanieren en Onze Hond. Bekende Nederlanders en social influencers als Susan Smit en Jenny Alvarez posten over ons merk op social media. Tevens hebben we een samenwerking met de Poezenboot: wij leveren ze natvoer, zij posten regelmatig over Lily’s Kitchen op social media en bevelen ons aan bij bezoekers omdat ze gemerkt hebben hoe goed Lily’s Kitchen hun katten bevalt. BBK/Door Vriendschap Sterker regelde ook een samenwerking met een geweldige dierenarts. Zij verkoopt Lily’s Kitchen aan haar cliënten omdat ze gelooft in ons merk. Dit is nog maar het begin, wordt vervolgd!'

4. Is de markt van dierenvoeding in Nederland een ingewikkelde, licht graag toe? Wie zijn de concurrenten? Moeilijk je hoofd boven water te houden of juist vetpot?

'De dierenvoedingsmarkt is complex. Voor de Nederlandse markt hebben we een andere aanpak dan voor de Britse markt. In plaats van te beginnen met de dierenvakhandel, hebben we Lily’s Kitchen als eerste gelanceerd in de supermarkt, bij Albert Heijn om precies te zijn. Het is een gewaagde strategie maar we zijn ervan overtuigd dat dit het beste werkt omdat ons product hierdoor beschikbaar is op de locaties waar consumenten vaak winkelen. De dierenvoedingsmarkt heeft tegenwoordig veel nieuwe concurrenten, daarom is het belangrijk om altijd voorop te blijven lopen als het gaat om innovatieve marketing, het ontwikkelen van nieuwe producten en distributie. We zijn nog maar net begonnen in Nederland maar we hebben goede hoop dat we de levens van veel huisdieren kunnen verrijken met onze natuurlijke en voedzame voeding.'

5. Op de foodmarkt is er een trend gaande is van ‘biologisch’, nu ook blijkbaar voor dieren, kun je trend nader deze uitleggen?

'Mensen zijn in toenemende mate kritisch over de kwaliteit van hun voedsel. Zij willen er zeker van zijn dat het gezond is, niet alleen voor hunzelf maar ook voor hun familie, hun huisdieren horen daar ook bij. Consumenten kopen voedsel met meer natuurlijke ingrediënten dat geen onnodige toevoegingen, conserveringsmiddelen of genetisch gemodificeerde ingrediënten bevat. Als voedsel biologisch is, is dat een garantie dat de gebruikte ingredienten zo dicht mogelijk bij het oorspronkelijke natuurproduct staan als mogelijk. Daarnaast zorgt biologisch voor een beter welvaartsniveau voor dieren, hetgeen een groeiend probleem is voor veel mensen.'

6. Hoe gaan grote concurrenten als Bonzo en Pedigree hiermee om?

'Biologisch is geen trend die grote, commerciele merken makkelijk kunnen volgen. Veel commerciële dierenvoedingsmerken gebruiken goedkope ingrediënten zoals vleesmeel en opvullers als granen, waardoor de kosten van hun voedsel zo laag blijven. Om biologische voeding aan te gaan bieden, moeten ze heel veel ingrediënten in hun voedsel vervangen hetgeen zorgt voor aanzienlijk hogere prijzen van hun producten.'

7. Kun je een dilemma aangeven dat speelt in je werk?

'Het is onze missie om alle katten en honden toegang te geven tot een natuurlijk en gezond dieet. Veel mensen zijn zich nog steeds niet bewust van wat er allemaal in hun dierenvoeding zit, net zo min als ik dat destijds wist, we zijn zeer toegewijd om mensen hierover te informeren. We zijn volledig transparent als het gaat om de ingrediënten die we gebruiken maar andere merken gebruiken termen die suggereren dat hun ingredienten meer lijken op die van ons dan ze daadwerkelijk doen. Andere merken verbergen hun laagwaardige ingrediënten achter benamingen als ´gedroogd vlees´ in plaats van vleesmeel. Dit maakt het erg moeilijk voor consumenten om hun weg te vinden naar een echt natuurlijk dieet, daarom willen we ze hierbij graag helpen.'

8. Tenslotte: hoe gaan jullie verder? Komt er ook vegetarische dierenvoeding?

'Innovatie is leidend maar we garanderen dat elke nieuwe toevoeging aan ons assortiment heerlijk is en de hoogst mogelijke voedingswaarde heeft zoals bij al onze producten. We begrijpen dat mensen hun huisdier graag voedsel van dezelfde kwaliteit geven als dat van hun eigen eten, dit speelt dan ook een belangrijke rol in hoe we ons assortiment uitbreiden. Zo hebben we een zeer geslaagde proef gedaan met een vegetarisch recept voor honden in het Verenigd Koninkrijk. We zullen echter altijd de vereiste voedingswaarde voor honden en katten voorop stellen. Om die reden adviseren we dan ook om ons vegetarische product voor honden altijd te geven in combinatie met onze producten die als basis vlees hebben. Omdat katten 100% carnivoren zijn, zullen we nooit met een vegetarisch product voor katten komen. Zij hebben vlees nodig om gezond te blijven.'

9. Nog ander nieuws over Lily's bio dierenvoeding te melden?

'We zijn erg blij dat we onze natuurlijke recepten beschikbaar kunnen maken voor steeds meer katten en honden. Ons assortiment dat verkrijgbaar is bij Albert Heijn (ook online via www.ah.nl) blijft groeien en we zijn op zoek naar meer distributiekanalen.' 

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de 105 linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy 

 




     Henrietta Morrison - oprichter van Lily’s Kitchen


     De dierenvoeding wordt bereid.

 

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail

104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group

103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager

102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie

101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys

100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog

99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal

98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth

97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery

96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 

95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen

94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 

93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 

92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 

91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping

90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict

89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore

88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal

87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw

86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin

85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box

84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya

83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten

82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers

81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam

80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau

79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE

78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  


71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week]  
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week] 
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 

61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink 

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Als marketeer/entepreneur zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl


comments powered by Disqus

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken