Adieu Blueband en Becel
- Food-en-retail
- 6 apr 2017 @ 12:18
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MarketingFood
- 6 apr 2017 @ 12:18
- Redactie Food en Retail
Marketingdriven company Unilever stoot zijn margarinetak af. Deze bestaat onder meer uit Blue Band en Becel. Wat de verkoop oplevert, kan ceo Paul Polman nog niet zeggen. 'Jammer genoeg is margarine een lage groeitak, dus hebben we hebben nu besloten om margarine het bedrijf te laten verlaten.'
Unilever-vorsers zien de stap als gevolg van het onvriendelijke overnamebod dat het Amerikaanse Kraft Heinz recentelijk deed, dat Unilever afsloeg. Dit tot plezier van veel consumenten en aandeelhouders, omdat zo'n overname tot uitverkoop zou leiden, een focus op de korte termijn en waarschijnlijk het verwateren van het Sustainability-plan, waarmee Unilever internationaal voorop loopt. Winst zit 'm niet alleen in de cash. Na het Kraft Heinz-bod beloofde Unilever wel om te onderzoeken hoe het de aandeelhouders nog meer tevreden kan stellen.
Margarine lage groei
Polman heeft nu drie speerpunten voor ogen, meldt BNR: het verhogen van de marges - onder meer door het re-investeren van de besparingsprogramma's, het versterken van de financiële structuur om meer terug te kunnen geven aan de aandeelhouders en dividend kunnen verhogen en een snellere aanpassing van het portfolio. 'En jammer genoeg is margarine een lage groeitak, dus hebben we hebben nu besloten om margarine het bedrijf te laten verlaten.' Polman hoopt zo aandeelhouderswaarde te kunnen behouden en toevoegen, zonder over te hoeven stappen op een 'Kraft Heinz-model', zoals hij op de radio zegt: 'waarbij alle kosten eruit gehaald worden, niet wordt geïnvesteerd en een derde van het personeel wordt ontslagen.'
Knap gebouwde merken
Unilever heeft volgens de ceo meer aan een duurzame focus op projecten en merken die het beste presteren binnen het portfolio. Dat betekent wel afscheid van onder andere twee merken die diep in de Nederlandse huishoudens geworteld zijn en marketingwise zeer knap en consistent gebouwd, waarvan hieronder een voorbeeld. Dag Blue Band en Becel. (PvWK)
Beluister hier de BNR-radio fragmenten
Lees hier: De irrelevantie van Kraft/Heinz en Unilever
Lees ook: Eten of gegeten worden
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- ceo
- groeitak
- verlaten
- Unilever
- Amerika
- Blue Band
- sustainable
- Kraft Heinz
- overnamebod
- margarine
- Becel
- stap
- Unilever-vorsers
- margarinetak
- Paul Polman
- onvriendelijk
- company
- Marketingdriven
- gevolg
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
- [marketeer 199] Thijs Ekelschot -... 12-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing