Dr. Oetker laat 100-jarigen Taart van de Eeuw maken

Dr. Oetker laat 100-jarigen Taart van de Eeuw maken
  • Food-en-retail
  • 24 mei 2017 @ 09:00
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingFood

Drie honderdjarigen bakten als Oetker-pr stunt 'de Taart van de Eeuw'. Op basis van ’s werelds eerste échte taartdiagram werden lievelingssmaken, voorkeursversieringen en favoriete feestkleuren verenigd in een imposante taart. Dr. Oetker vroeg in het kader van haar honderdjarig bestaan in Nederland bovendien 5.000 thuisbakkers naar hun 'watertand-wensen op gebaksgebied' en het resultaat noemt men op z’n zachtst gezegd smaakmakend. De actie moet de marketing van het jarige foodmerk een zetje geven en de nodige free publicity.

Bijna 25% van de deelnemers maakt het liefste een basis van chocoladetaart, meldt het foodmerk. 'Qua feestkleur zien ze het liefst rood, als fruit verse aardbeien en het thema moet natuurlijk "verjaardag" zijn. Dit alles en meer komt samen in de Taart van de Eeuw; een bijzondere creatie mede mogelijk gemaakt door drie honderdjarigen. To, Jo en Gré hielpen met bakken, versieren en uiteraard opeten. To, Jo en Gré hielpen met bakken, versieren en uiteraard opeten. Via the baking of-film (hieronder) kan heel Nederland nog volop nagenieten van de lekkerste verjaardag in 100 jaar.'

Eetbare bloemen, slagroom en liefde
De ene Nederlander is de andere niet, concludeert Dr. Oetker, maar als het om taart gaat zijn we behoorlijk eensgezind. 'Chocoladetaart heeft de absolute voorkeur en qua kleur kiezen de ondervraagde baksters massaal voor rood. Uit het onderzoek van Dr. Oetker blijkt verder dat eetbare bloemen als topping een must zijn en uiteraard moet er ook slagroom op. Toch blijken er wel wat verschillen te zijn. Zo gooien de Limburgse dames graag nog wat extra chocolade in de mix en zien de Groningse taartliefhebbers in het taartthema graag een flinke dosis liefde terug. Ook fruit is populair, met name aardbeien -46%- mogen op de taart niet ontbreken. Opvallend is dat dames boven de 50 meer dan gemiddeld dol zijn op vanille en dat jongeren tot 20 jaar nog gekker op chocolade zijn dan de andere leeftijdsgroepen.'

Het recept van de eeuw
De Taart van de Eeuw bak je natuurlijk niet zomaar even, daar moet je flink wat voor uit de kast halen, stelt Dr. Oetker. 'Het kostte het team van Dr. Oetker, bijgestaan door drie ouderen van 100 jaar oud, 16 uur om de taart te maken. Alle onderzoeksresultaten werden verwerkt in maar liefst zeven lagen: de onderste laag bestaat uit digitale foto’s geprint op fondant, daarop een enorme chocolade-vanilletaart, dan een aardbeienproeverij, het echte taartdiagram van kleuren met een discodiptopping, een laag eetbare-bloemencorso, de vijfde laag is gemengd fruit met slagroom, de een-na-laatste laag bestaat uit een chocoladetaartje waar 100 kaarsjes en vuurwerk op geplaatst zijn en bovenop een laag met biscuit.' Als basis werden verschillende bestaande bakmixen en decoraties van de planken gehaald, in de Dr. Oetker nieuwsbrief worden de recepten van alle taarten bekendgemaakt om de Taart van de Eeuw zelf thuis na te kunnen bakken. Daarna gaat u even langs de winkel en slaat Oetker natuurlijk niet over. (PvWK)

100 jaar Dr.Oetker
'
Het Nederlandse verhaal van Dr. Oetker begon precies 100 jaar geleden. Het Duitse familiebedrijf werd in 1891 opgericht door apotheker August Oetker en begon in 1917 met de eerste producten in Nederland. Voor thuisbakken werd de lukt-altijd-garantie geïntroduceerd. Inmiddels is Dr. Oetker uitgegroeid tot de grootste pizza- en bakproductenfabrikant van ons land met een breed assortiment van vriesverse pizza’s tot kant-en-klare toetjes en van bak-ingrediënten tot brownie mixen. Naast de producten in de supermarkt is er ook een range voor de professionele gebruiker. Het bedrijf is gevestigd in meer dan veertig landen en telt ruim 11.000 medewerkers, waarvan 130 in Nederland op de productielocatie in Leeuwarden en het hoofdkantoor in Amersfoort. Hoge kwaliteit, continue innovatie en focus op duurzaamheid zijn de belangrijkste succesfactoren van Dr. Oetker.' (Bron: Dr. Oetker)

 



Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken