Center Parcs 50 jaar - 'Innovatief handelen zit in ons DNA'

Center Parcs 50 jaar - 'Innovatief handelen zit in ons DNA'
  • Food-en-retail
  • 23 mei 2017 @ 09:06
  • Link
  • Lucas Boon
    Lucas Boon

    redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingInterviewConsumenten

Center Parcs bestaat vijftig jaar. Een halve eeuw geleden was het bekende vakantiepark de eerste speler in de recreatiesector die een nieuwe manier van vakantie vieren introduceerde. De zitkuil, kleuren-tv, open haard en natuurlijk het subtropisch zwemparadijs waren met recht vernieuwend te noemen. Aan het woord marketingmanager Andres Neira de Back.

Ook in de toekomst wil Center Parcs blijven vernieuwen, met bijvoorbeeld de 'Deep Nature Spa' en innovatie op het gebied van digitalisering. Hier wordt liefst één miljard euro voor vrijgemaakt.

Center Parcs ziet zichzelf als marktleider op het gebied van recreatieparken. De eerder genoemde forse investering ziet Center Parcs dan ook als een logische volgende stap om bijzonder te blijven in haar sector. De ruim één miljard euro wordt ingezet voor de nieuw te realiseren parken en het vernieuwen en uitbreiden van de in totaal 21 huidige parken in Nederland, België, Duitsland en Frankrijk.

Maar goed, vijftig jaar dus: reden voor een feestje. Het van origine Rotterdamse Center Parcs huurde The Loft van de Amsterdamse Toren af voor een uitgebreide persbijeenkomst waar tevens het jubileumboek werd gepresenteerd. 

Waarom zijn we hier eigenlijk?
De aanleiding heb je zojuist al genoemd. Maar de boodschap is natuurlijk dat Center Parcs ontzettend veel tijd en geld stopt in het vernieuwen van de parken.

Dat is toch geen nieuws? Center Parcs vernieuwde altijd al.
Klopt, als marktleider ben je dat ook verplicht. Te allen tijde innovatief handelen zit verankerd in ons DNA. Maar het feit dat we dat al vijftig jaar doen is best iets om trots op te zijn. Begrippen als wildwaterbaan, midweek en subtropisch zwembad komen uit de koker van Center Parcs.


Mark Haag Wegmann (voorzitter RvB Center Parcs) samen met drie generaties bezoekers.

Die begrippen staan zelfs in de dikke Van Dale. Hoe zijn ze eigenlijk tot stand gekomen?
Nou, het is niet zo dat daar een bepaald bureau of een heel marketingteam achter zit, ofzo. Waar het bij ons om gaat is: de gast staat centraal. En alles komt voort uit dat gedachtegoed, dus ook deze begrippen. Beleving staat centraal.

Dat zegt de marketeer van Landal Greenparks ook over zijn merk.
Wij zijn rijk in het aanbieden van activiteiten en faciliteiten, daarmee realiseren we dat een brede doelgroep veel kanten op kan. We creëren de optimale plek om samen te zijn. Dat faciliteren, is wat ik versta onder beleving.

'Echt even samen', is de nieuwe slogan sinds 2015. Hoe is die tot stand gekomen?
Die komt uit de koker van Ogilvy & Mather, het bureau waarmee we samenwerken. Maar het begint met de vraag: wat willen we als merk uitstralen? Dat is een continu proces. 'Echt even samen' past goed bij deze tijdsgeest. We hebben allemaal een drukke agenda en smartphone die steeds maar afgaat. Dus de kostbare tijd die je met elkaar hebt, wil je ook echt optimaal besteden. Bij Center Parcs dus.

Center Parcs is bekend bij 98% van de Nederlanders. Hoe is dat eigenlijk gemeten?
Door onze jaarlijkse brand monitor. Daarbij vragen we naar awareness, consideration en prefence van het merk. Dus ja, bekender hoeven we niet te worden. Maar die bekendheid moet omgezet worden naar dat mensen naar Center Parcs willen komen en het liefst ons als voorkeur geven boven de concurrent.

Hoe verklaar je dat Center Parcs zo ontzettend bekend is?
Om te beginnen komt dat simpelweg door de tijd, Nederlanders hebben al vijftig jaar de tijd om ons te leren kennen. Daarnaast om het feit dat er per jaar meer dan een miljoen Nederlanders een van onze parken bezoekt. Die praten daar over, mond-op-mond-reclame dus ook.

Tot slot: waarom zitten we hier eigenlijk in de (Amsterdamse) Toren?
Als gezegd draait het vandaag om innovatie. En de Toren is tevens een innovatief gebouw, zodoende. Die boodschap willen we uitstralen. En - vooruit - Amsterdam ligt centraler dan Rotterdam.

Lucas Boon

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken