[interview] KHN vindt voorstel verhoging toeristenbelasting Amsterdam 'te gek voor woorden'

[interview] KHN vindt voorstel verhoging toeristenbelasting Amsterdam 'te gek voor woorden'
  • Food-en-retail
  • 19 mei 2017 @ 09:13
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodInterview

De Amsterdamse wethouder Abdeluheb Choho (D66) wil dat de toeristenbelasting in de stad drastisch omhoog gaat naar 15 procent (nu 5%) van elke overnachting. De wethouder wil hiermee enerzijds de zogenaamde ‘pretparktoeristen’ weren en anderzijds wil hij de extra miljoenen die deze hogere toeristenbelasting Amsterdam oplevert, inzetten voor het schoonhouden van de stad en voor extra handhaving. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) noemt deze verhoging van de toeristenbelasting 'te gek voor woorden.' De wethouder van Amsterdam wil met de toeristenbelastingverhoging zogenaamde ‘pretparktoeristen’ weren.

Bestuurslid KHN Amsterdam Nico Evers die tevens general manager van het Westcord Fashion Hotel is, meldt MarketingTribune: 'Wij vinden het onbegrijpelijk dat de wethouder Amsterdam onaantrekkelijker wil maken voor toeristen. Dit voorstel gaat voorbij aan onze gastvrijheid én aan het economisch belang van toerisme voor onze stad. Aan de ene kant probeert Amsterdam ook door nieuwbouw van hotels nieuwe gasten naar de stad te laten komen en aan de andere kant worden toeristen ontmoedigd om er te overnachten door de steeds hogere toeristenbelasting. Dat kan ik niet rijmen! Met een toeristenbelasting van 15% prijst Amsterdam zich uit de markt.'

Belang toerisme
De wethouder van Amsterdam wil met de toeristenbelastingverhoging zogenaamde ‘pretparktoeristen’ weren. De KHN vraagt zich af wie hij daarmee voor ogen heeft. 'De gasten die Amsterdam bezoeken, komen niet alleen uit het buitenland, maar ook uit de rest van Nederland. Sterker nog: ongeveer de helft van de bezoekers aan Amsterdam zijn Nederlanders (8 van de in totaal 17 miljoen bezoekers per jaar). Daarnaast zijn buitenlandse bezoekers goed voor de Amsterdamse economie: niet alleen geven toeristen in Amsterdam jaarlijks zo’n € 18,8 miljard euro uit, er werken ook bijna 62.000 Amsterdammers in de toeristische sector. Dat is 21% van de totale werkgelegenheid in Amsterdam', aldus Evers.

Maximering toeristenbelasting
KHN roept de gemeente Amsterdam daarom op om de toeristenbelasting niet verder te verhogen, maar te maximeren tot de huidige 5%. De inkomsten uit toeristenbelasting moeten wat ons betreft ook terugvloeien naar de gastvrijheidssector. Want dan profiteren Nederlandse en buitenlandse toeristen, de Amsterdammers en de horecaondernemers ervan. 'En blijft Amsterdam de gastvrije hoofdstad van ons land die zij altijd was.'
(PvWK)

 

 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken