Rotterdam wil bezorgbrommers kwijt - pleidooi voor sportieve en schone distributie

Rotterdam wil bezorgbrommers kwijt - pleidooi voor sportieve en schone distributie
  • Food-en-retail
  • 29 mei 2017 @ 10:45
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodPolitiek

Rotterdam wil dat restaurants en retailformules die maaltijden bezorgen, stoppen met het gebruik van vervuilende brommers en scooters. De Maasstad komt naar verwachting voor komende zomer 2017 met een plan van aanpak. Wethouder Pex Langenberg van Mobiliteit en Duurzaamheid constateert een toename van de bezorging per brommers die walmend door de stad ronken. In verschillende steden is men al ver met minder vervuilende distributie, zoals per electra-vervoer of op de fiets. De P van Place uit de marketingmix moet schoner en sportiever: een landelijke trend.

Behalve tot vervuiling leidt het brommeren ook tot onveilig rijgedrag. Als het aan de wethouder ligt gebeurt de bezorging op de eleçtrische fiets of per elektrische scooter, zeker in de dichtbevolkte stukken stad. 'Bedrijven die maaltijden bezorgen zijn al bezig de electrische tweewielers in te voeren of hebben dat al gedaan. Langenberg juicht dit toe, liet zijn woordvoerster vrijdag weten. Voor de kleinere ondernemers die tegen de kosten aanhikken, overweegt hij stimuleringsmaatregelen', meldt het ANP.

Sportief en schoon
Rotterdam heeft in 2015 een pakket maatregelen ingevoerd om de lucht gezonder te maken. Onder andere door het instellen van een milieuzone en een sloopmaatregel voor 'vuile' auto's is de situatie al verbeterd. Partijen als Foodora (foto) maken van hun milieubewuste, sportieve distributie juist een USP. Vincent Hosman, country manager van Foodora Nederland vertelt MarketingTribune: 'We merken dat er veel vraag is naar kwalitatieve maaltijden die op een duurzame manier bezorgd worden en willen graag zoveel mogelijk mensen in Nederland onze service aanbieden.' Foodora is actief in 45 steden, verdeeld over 10 landen. Steeds meer food- en boodschappendistributeurs maken gebruik van milieuvriendelijk transport. Op de voertuigen zelf wordt de milieuvriendelijkheid vaak al opvallend uitgedragen, waarmee de merkpromotie van de distributeur wordt ondersteund. Ook op verpakkingen en in betrokken winkels en in marketingcommunicatie kan gewag worden gemaakt van dit merkvoordeel. De overheid wil een stimulerende rol spelen, zoals blijkt uit deze whitepaper vol cijfers, onderzoek en aanbevelingen voor het bedrijfsleven.
(bronnen: ANP, MT en Nu)     

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken