Robèr Willemsen (KHN): 'We verdelen de horeca-markt met meer mensen'

Robèr Willemsen (KHN): 'We verdelen de horeca-markt met meer mensen'
  • Food-en-retail
  • 2 jun 2017 @ 09:17
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • InterviewFood

De horeca zag de omzet het eerste kwartaal met 6,4% toenemen ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2016. Robèr Willemsen, voorzitter van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) beziet de cijfers voor MarketingTribune: 'We zitten als branche nog steeds in de lift, dus dat is mooi. Maar we moeten de CBS-cijfers, die deze week verschenen, iets nuanceren: we zien ook meer faillissementen en bedrijven die de komende tijd geen groei verwachten. Het is dus niet overal goed nieuws.'

De horeca-horecabranche moet er volgens hem voor zorgen voldoende nieuwe medewerkers aan zich te binden. 'Dat is onze uitdaging voor de komende tijd.'

De horeca profiteert van het stijgende consumentenvertrouwen en de groeiende bestedingen, zo blijkt uit de kwartaalmonitor horeca van het CBS die net is gepubliceerd. Er werd meer gegeten en gedronken in de horeca. Ook de aanhoudende groei in het toerisme is gunstig. Er werd meer overnacht in Nederlandse hotels door zowel binnenlandse (+3,6%) als buitenlandse (+8,2%) gasten.

Willemsen: 'We zien nog steeds groei. Groei die dit kwartaal wel wat afvlakt, maar dat is logisch, want de markt wordt niet groter, terwijl er wel meer horecaondernemers bij zijn gekomen. Daarnaast zie je grote verschillen: zowel regionaal als per bedrijfstak. Ook dat is logisch, want dé horeca bestaat eigenlijk niet. Onze branche is ontzettend divers: van kleine hotels tot ketenhotels, van sterrenrestaurants tot de snackbar en van een klein koffiezaakje tot een discotheek. Er zijn horecaondernemers waar het heel goed gaat, er worden nieuwe, goedlopende concepten geïntroduceerd en ketens en hotels zitten in de lift. Maar er zijn ook bedrijven die van ver komen en het nog steeds zwaarder hebben. Doordat er meer concurrentie is en vanwege de hogere loonkosten. De grootste uitdaging voor onze branche ligt als gezegd de komende tijd in het aantrekken en behouden van voldoende medewerkers. Het aantal vacatures groeit en we moeten er dus voor zorgen dat we een aantrekkelijker werkgever zijn en blijven. Dat vraagt naast goed werkgeverschap ook om betere en minder ingewikkelde regels van de overheid. Want dan kunnen we nieuwe medewerkers een mooie baan in de horeca bieden.'
(PvWK)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken