[interview] Ropers vertrekt - Vermeulen opvolger per oktober 2017: 'Het gezicht van Bol.com gaat veranderen'

[interview] Ropers vertrekt - Vermeulen opvolger per oktober 2017: 'Het gezicht van Bol.com gaat veranderen'
  • Food-en-retail
  • 28 jun 2017 @ 09:06
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingPersonaliaInterview

Daniel Ropers wordt per oktober 2017 opgevolgd door huidig operationeel directeur Huub Vermeulen. Ropers richtte in 1998 Bol.com op en is sindsdien verbonden aan de webshop die later werd ingelijfd door Ahold, inmiddels Ahold Delhaize. Hij heeft ervoor gekozen om aan de slag te gaan als eindbaas bij de wetenschappelijke uitgeversgroep Springer Nature. Daniel Ropers (links op de foto) reageert op zijn stap en de opvolging door Huub Vermeulen (rechts).

‘Bol.com verlaten is één van de moeilijkste besluiten in mijn leven geweest’, zegt hij in dit bericht van Bol. De functie bij Springer Nature is volgens hem echter een ‘unieke kans’. Daniel, die in zijn nieuwe functie 'Herr Ropers' genoemd zal worden, volgt Derk Haank op als topman bij de Duitse uitgeverij. Haank was in zijn Reed Elsevier-tijd jaren eerder de baas van onder andere MarketingTribune. Daniel Ropers: 'Ik weet dat ik afscheid neem van een uniek en mooi bedrijf waar we iedere dag volop – vaak ook revolutionaire – verbeteringen realiseren. Ik heb de afgelopen 19 jaar samen mogen werken met geweldige collega’s, die dankzij hun creativiteit, passie, energie én door hun unieke manier van samenwerken het succes bepalen van wat Bol.com nu is en gaat worden. Ik denk dat er nooit een goed moment zal zijn om Bol.com te verlaten. Het is namelijk nooit af zolang er oneindig veel mogelijkheden blijven om het leven van onze miljoenen klanten makkelijker te maken en om de vele andere winkeliers en partners te ondersteunen succesvol te profiteren van de potentie van e-commerce. Ik heb al vaak gezegd dat we nog maar aan het begin staan en dat gaat wat mij betreft iedere dag opnieuw op.'


Kwartet gaat Bol.com leiden

Naast opvolger Vermeulen bestaat de directie van Ahold Delhaize-dochter Bol.com vanaf oktober uit Gert-Jan Janssen, Jurrie van Rooijen, Margaret Versteden en Patrick Wauters. Het opvolgingsproces voor de post die Vermeulen nu nog bekleedt, voluit ‘Operations & Fulfilment’ genoemd, is intussen in gang gezet.  In Nederland realiseerde
Ahold Delhaize in 2016 een groei van 6,6 procent, onder meer door een sterke toename van de verkopen via het web. Deze groei was volgens het retailconcern vooral te danken aan bestellingen via Bol.com en aan aankopen via de webshops van Albert Heijn. Vakmedium Twinkle stelde Vermeulen twee vragen over de toekomst van Bol.com:

Hoe ziet de koers eruit die het nieuwe bol.com gaat varen?
(Huub Vermeulen:) ‘We vernieuwen al zo lang als ik bij Bol.com zit. Ik ben ruim zestien jaar geleden begonnen en ontwikkelde met Daniel een steeds groter worden team. Er is steeds iets nieuws te ontdekken: hoe werkt retail nou eigenlijk als je online bent, hoe introduceer je een winkelplatform voor andere winkels, hoe richt je een krachtig netwerk van digitale boeken in? We zetten ons voortdurend in om de beste winkel te maken voor klanten en partners. Aan die visie gaat niets veranderen. Ik kan nog niet specificeren welke nieuwe ontwikkelingen er volgen, dat is ook niet de bedoeling. Bol.com heeft nog een lange weg te gaan en zal uitbreiden in de toekomst.’

Het zal wennen zijn, na zestien jaar op hetzelfde schip?
‘Het gezicht van Bol.com gaat veranderen. Daniel is een karakter, een zichtbaar punt. Een karakter van de cultuur van Bol.com, die is verankerd in 1300 mensen. Het gevoel ‘wat moeten we vandaag doen’, het elke dag een beetje beter willen zijn, op weg naar de ideale droom van de beste winkel. We komen er elke dag een klein stapje dichterbij. Het zal uiteraard wennen zijn om deze reis na 19 jaar zonder Daniel voort te zetten en we gaan hem dan ook zeker missen. We zijn Daniel dankbaar voor alles wat hij heeft betekend voor bol.com. Maar ik kijk met het volste vertrouwen naar de toekomst; we hebben nog talloze kansen en ambities en een enthousiast team dat iedere dag het verschil maakt.’

(PvWK, bronnen: Bol.com, FD, MT, Twinkle en Distrifood)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken