KHN reageert op CBS-onderzoek concurrentie hotels van online platforms: 'meer eerlijkheid nodig'

KHN reageert op CBS-onderzoek concurrentie hotels van online platforms: 'meer eerlijkheid nodig'
  • Food-en-retail
  • 19 jul 2017 @ 09:11
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • PolitiekOnderzoekTussenhandel

Een kwart van de hotels ervaart concurrentie van online platforms als Airbnb. Dat is de belangrijkste conclusie van het CBS uit een onderzoek dat vandaag verscheen. Volgens Koninklijke Horeca Nederland (KHN) onderstreept dat waar wij al langer voor pleiten: dat de overheid actie moet ondernemen en moet zorgen voor een eerlijk speelveld. We spreken Rober Willemsen, voorzitter KHN.

Uit de cijfers van het CBS komt naar voren dat een kwart van de hoteliers concurrentie ervaart van online platforms als AirBnB, Homeaway en Wimdu. In grote steden als Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht ervaart zelfs een derde van alle hotels concurrentie van AirBnB. En in Maastricht is het percentage hotels dat concurrentie ervaart zelfs nog hoger.

Rober Willemsen, voorzitter KHN: 'Hotels zijn niet tegen nieuwe ontwikkelingen zoals online platforms, maar wij vinden dat de overheid bij particulieren op dezelfde manier moet controleren en handhaven als bij de horecaondernemers gebeurt. We zien dat sommige hoteliers inspelen op de behoefte van consumenten die door AirBnB is ontstaan. En we zien andersom ook dat particulieren steeds meer op een hotel willen lijken. Die laatste groep moet dit wel volgens de regels doen en hier actief op gecontroleerd en gehandhaafd worden.'  

KHN maakt zich al langer zorgen om de toenemende concurrentie die hoteliers van particulieren  ervaren die woningen verhuren. Hotelondernemers moeten aan een enorme hoeveelheid regels voldoen en voor verschillende zaken belasting betalen. Dit zijn onder meer regels op het gebied van (brand)veiligheid, hygiëne, legionella, personeel, leefomgeving, consumentenbescherming, bedrijfsvoering. Ook gaat het om toeristenbelasting, inkomstenbelasting, vergunningen etc. Bij particulieren die tegen betaling woonruimte aanbieden, wordt hier niet of nauwelijks op gecontroleerd en gehandhaafd. Dat komt omdat toezichthouders simpelweg niet weten wie waar woonruimte voor vakantieverhuur aanbiedt.

Ook onder particulieren groeit de kritiek op partijen als AirBnB door misbruik van sociale woningen, door wangedrag van sommige verhuurders waarop amper toezicht is, wegens prijsopdrijving van de woningmarkt in populaire steden en door aanzuiging van extra toeristen in bijvoorbeeld Amsterdam, waar het aantal nieuw te bouwen hotels al tien jaar geleden aan banden zou worden gelegd. Daar komt nu allerlei extra particuliere accomodatie bij.
(PvWK)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken