Vlaams verbod onverdoofd slachten in aantocht - miljardairs stappen in vleesvervangers

Vlaams verbod onverdoofd slachten in aantocht - miljardairs stappen in vleesvervangers
  • Food-en-retail
  • 17 jul 2017 @ 11:15
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMVOPolitiek

Het Vlaams Parlement heeft bijna unaniem ingestemd met het verbod op onverdoofd slachten vanaf 2019. Deze beslissing is vooral een reactie op de beelden uit Tielt, die via social media viraal gingen. Het verbod heeft direct effect op wat er in Belgische winkels ligt. In Nederland talmt men en wordt er vooralsnog anders gedacht. Intussen stopt Bill Gates 90 miljoen in een bedrijf genaamd Impossible Food. Dat gaat binnenkort dagelijks voor 4 miljoen mensen vegetarische burgers op de markt brengen.

Vanaf 2019 wordt de verdoving verplicht voor de meeste dieren in Vlaanderen, behalve voor runderen en kalveren, meldt het ANP. Tot voor kort waren er te veel juridische angels en voetklemmen voor zo'n maatregel. De kwestie Tielt vormde een omkeerpunt. Vanaf 2019 zullen dieren enkel ritueel geslacht mogen worden na een 'onherroepelijke verdovingstechniek zoals electronische narcose'.

Feestdag
In de Nederlandse media is kritiek op gruwelijke rituele slachtmethodes, zoals gebruikelijk voor niet-biologisch 'halal' vlees, nog taboe. Beschaafde beslissingen zoals in Vlaanderen zijn hier niet aan de orde. In de meeste foodmarketing wordt amper aandacht besteed aan de productiemethoden van vlees. Onlangs leek een kantonrechter zelfs te oordelen dat het 'Offerfeest', dat draait om massaal onverdoofd ritueel slachten en dierenmishandeling, boven de leerplicht gaat dus dat je op die 'feest'-dag bijvoorbeeld beter geen klassefoto op school organiseert. De Nederlandse politiek lijkt in elk geval doodsbang barbaarse onverdoofde slachtgebruiken te verbieden. Typerend is misschien de al 40 jaar gehouden 'Binnenhofbarbecue', die geheel betaald wordt door het bedrijfsleven. De impact van de jaarlijkse gebeurtenis is 'heel groot', stelt Dé van de Riet van de Centrale Organisatie voor de Vleessector in het Reformatorisch Dagblad. 'We zetten het barbecuen en de vleessector op de kaart. Maar de uitstraling is veel breder. Kijk alleen maar naar de vele humaninterestberichten die je in de media tegenkomt naar aanleiding van de barbecue.'

PR voor alle soorten vlees
De kosten van de Binnenhofbarbecue –'ik ga geen bedragen noemen'– vallen volgens hem reuze mee, zegt hij in het RD. 'Alles, inkoop van producten, afhuur van Nieuwspoort en inhuur van de keukenbrigade, wordt betaald door het bedrijfsleven. Er komt geen cent overheidsgeld aan te pas. Ik durf bijna de stelling aan dat geen evenement in Nederland met zo’n geringe investering zo veel media-aandacht genereert. We gaan er dan ook rustig mee door.' Of het vlees van onverdoofde slacht komt of biologisch is, lijkt voor weinig van de 350 genodigden een issue. Als de bitterballen en spareribs maar gratis langskomen, herkomst 'soit'.

Fresco
De handel in goedkoop vlees in Nederland vertegenwoordigt dan ook een omvangrijke waarde. Een groot deel van de productie wordt geexporteerd. Dat lijkt een vrijbrief voor wantoestanden. Bij grote hamburgerketens is het met een vergrootglas zoeken naar biologisch vlees, terwijl dit ook juist een marketing-USP zou kunnen zijn. Volgens Louise Fresco van de Wageningen University moeten we ook niet overdrijven. De aarde kan genoeg produceren om iedereen te voeden. De landbouw is een succesverhaal, schreef zij in haar in 2012 verschenen boek 'Hamburgers in het paradijs'. En schrijft zij: 'alles biologisch kost zes keer zo veel land'. Al wordt daar vijf jaar later iets anders tegenaan gekeken.

Betere biefstuk
Ondanks de Binnenhofbarbecues, relativerende verhalen uit Wageningen en -na Tielt- het nieuws over extra cameratoezicht in abattoirs, verschijnen Nederland echter artikelen met titels als 'Gruwelijk dierenleed in slachthuizen maakt huidige vleesproductie onhoudbaar' (bron: Follow The Money). Opmerkelijk is dat een marketing driven company als Unilever recent afstand deed van zijn (niet biologische) vleesproductie, waaronder Unox, zoals eerder juist voorspeld door MarketingTribune (icoon 3). Het slachten wordt er voorlopig uitbesteed. De vraag naar transparantie van de keten lijkt te groeien, een groeiend consumentenbewustzijn is tenminste de trend op de Nederlandse markt. Duurzame productie van vlees zou volgens verschillende bronnen meer kunnen opleveren in geld en ook in merkwaarde, omdat Nederland zich ermee kan onderscheiden. Daarnaast beperk je dierenleed.

Silicon Valley loopt voorop 
Intussen wordt in Silicon Valley enorm geinvesteerd in het vervangen van vlees, melk en eieren. Bill Gates heeft 90 miljoen geïnvesteerd in een bedrijf genaamd Impossible Food. Dat gaat binnenkort dagelijks voor 4 miljoen mensen vegetarische burgers produceren. Ook de oprichter van Google, Sergey Brin, investeert in vlees dat niet van een dier komt. Recent stelde staatssecretaris van Landbouw Martijn van Dam 1,8 miljoen euro ter beschikking voor de ontwikkeling van alternatieven voor vlees en de Vegetarische Slager is bezig met een grote fabriek waarin plantaardige biefstuk wordt ontwikkeld die lekkerder moet worden dan de 'echte'.

Treurig supermarktaanbod
Wie een gemiddelde Nederlandse supermarkt inloopt kan echter constateren dat misschien wel aan het einde van goedkoop vlees mag worden gewerkt, maar dat het aan de aanbodzijde nog steeds nogal treurig gesteld is. Ladingen niet-biologisch vlees domineren meestal de winkelaanblik en zorgen voor een beleving van een primitief abattoir na door de groentenafdeling gelopen te zijn. Een Nederlands verbod op onverdoofd slachten zou weer een stap in de goede richting zijn. En het besef dat marketing van duurzamer vleesproductie kan leiden tot extra toegevoegde waarde, dus meer winst per 'product'. Ieder voor zich kan bepalen zijn/haar inkoop te beperken tot biologisch, zo beperk je simpel de vraag. En wellicht valt ook wat op te steken van de ontwikkelingen in Silicon Valley. Maar misschien heeft Nederland daarvoor eerst zijn eigen Tielt... of Einstein nodig. 
(PvWK)


Albert Einstein werd aan het einde van zijn leven vegetariër. Hij at toen geen vlees, vis of vet meer. Hij geloofde dat de mens niet een geboren carnivoor was en zei overtuigd: 'niets zal de gezondheid van de mens, en de kansen op overleving op aarde, meer goed doen dan een vegetarisch dieet.' (bron: Bedrock.nl)

 

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken