Specsavers boekt omzetrecord en luidt noodklok

2aug 201711:13
  • Food-en-retail
  • 9870 x gelezen
  • Link
  • Wout Maas
  • Producten en dienstenWinkelen

nieuws Specsavers heeft in Nederland zijn boekjaar afgesloten met een recordomzet van ruim 135 miljoen euro. Hiermee realiseert het een stijging van ruim 6 procent ten opzichte van het boekjaar 2015-2016 (127 miljoen euro). In alle productcategorieën (brillen, hoortoestellen en contactlenzen) noteert Specsavers Nederland een groei in verkoopvolumes en behaalt het een top 2-positie in zowel de optiek- als de audicienbranche. Tegelijkertijd luidt algemeen directeur Remko Berkel de noodklok over de ‘wildgroei’ aan off- en online brillenverkopers.

De retailketen, actief in tien landen, rapporteert in zijn jaarverslag wereldwijd een omzetgroei van 6,6 procent, met een totaalomzet van meer dan 2,3 miljard euro. Specsavers Nederland is met 126 winkels na thuisland het Verenigd Koninkrijk en Australië de grootste afzetmarkt. Het afgelopen jaar bezochten ruim een half miljoen consumenten de Specsavers-winkels in Nederland. Op dit moment komt één op de vier in Nederland verkochte brillen en hoortoestellen bij Specsavers vandaan.

De omzetgroei voor optiek is met meer dan 10 procent gestegen ten opzichte van 2015-2016. Conform de verwachting noteerde Specsavers voor de horendivisie een lagere omzet dan het jaar ervoor. Ondanks een prijsdaling van hoortoestellen van zo’n 30 procent, heeft de retailketen de omzetdaling weten te beperken tot zo’n 12 procent. Een hoger verkoopvolume zorgde voor de compensatie van de omzetdaling. ‘We kijken terug op wederom een recordjaar waarin we groei in zowel omzet als marktaandeel realiseerden. We verwachten komend jaar in zowel de oog- als hoorzorg nog verder te groeien door in het hele land aanwezig te zijn met kwalitatieve en betaalbare oog- en hoorzorg. Met nog eens zes openingen na de zomer liggen we op schema om de doelstelling van 10-15 nieuwe winkels in dit boekjaar te realiseren’, aldus Remko Berkel, algemeen directeur Specsavers Nederland.

Wildgroei
Berkel vindt de huidige wildgroei aan off- en online brillenverkopers zorgelijk. Er is volgens hem een toename in zowel het aantal online optiekaanbieders als fysieke winkels die brillen verkopen zonder professionele oogzorg te verlenen. Bij meer dan één op de drie optiekwinkels in Nederland is niet altijd een gediplomeerde opticien aanwezig, maar worden wel oogmetingen uitgevoerd. De consument is zich hier vaak niet van bewust en gaat er dan ook vanuit kwalitatieve en professionele oogzorg te krijgen, terwijl dit niet altijd het geval is. Daarnaast verschijnen er meer en meer andere concepten, zoals shop-in-shop en pure online spelers, die de consument überhaupt zelf geen oogmeting en daarmee geen oogzorg kunnen bieden. ‘Dat er nog altijd geen toezicht is vanuit de overheid op de kwaliteit van oogzorg is onbegrijpelijk. We pleiten samen met de branchevereniging al langer voor een volledige regulering en bescherming van het beroep van opticien om de kwaliteit van de oogzorg in Nederland te borgen en op die manier de wildgroei van brillencowboys tegen te gaan. Het is de rol van de overheid om consumenten hiertegen te beschermen. Immers, via een regelmatige oogmeting uitgevoerd door een gediplomeerd opticien is de kans groter dat eventuele oogproblemen in een vroeg stadium ontdekt kunnen worden. En dat bespaart uiteindelijk de samenleving veel onnodige zorgkosten.' 


comments powered by Disqus

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken