[interview Ondernemer 115] Frans Story - algemeen directeur van Van Boxtel hoorwinkels

22sep 201700:02
  • Food-en-retail
  • 11985 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food & Retail
  • WinkelenStorytellingInterview

nieuws MarketingTribune prolongeert de successerie 'Ondernemer van de Week'. Als nummer 115 interviewt de redactie Food&Retail: Frans Story, algemeen directeur van Van Boxtel hoorwinkels en uit dien hoofde nauw betrokken bij de sales- en marketingactiviteiten. De markt voor hoorzorg in Nederland is bijzonder te noemen. Dit komt volgens Story met name door de grote rol van de zorgverzekeraars bij het bepalen van de prijs. En door prijsvechters die soms -naar eigen zeggen- ‘gratis’ aanbieden. Not done voor Van Boxtel. Hoe boek je dan je sales- en marketingsucces in je 64 winkels?

1. Stel jezelf graag voor. Wat heb je met marketing?

Mijn naam is Frans Story, algemeen directeur van Van Boxtel hoorwinkels. In mijn dagelijkse werk ben ik nauw betrokken bij onze sales- en marketingactiviteiten. Door middel van een proactieve marketingaanpak, bouwen we aan ons merk en delen we waar we voor staan. Dit kan op veel verschillende manieren, maar het gaat erom mensen te interesseren in de dingen die je doet en daar waardering voor krijgen. Dat interesseert mij met name.

2. Goed, de Van Boxtel hoorwinkels: kun je aangeven wat de geschiedenis en drijfveren zijn en waar dit merk om draait?

Van Boxtel hoorwinkels is in 1904 gestart als een Brabants familiebedrijf op het gebied van elektronica en in 1955 begonnen met de verkoop van hoortoestellen. Sinds jaar en dag staat deskundigheid en vertrouwen in ons DNA. Gehoor en gezondheid gaan altijd samen en daarom is het gezondheidsprogramma de rode draad bij Van Boxtel hoorwinkels.

Voor ons gaat het er allereerst om zoveel mogelijk mensen beter te laten horen. Maar niet alleen mensen die slecht horen zijn welkom bij Van Boxtel: iedereen kan altijd bij ons terecht. Als onderdeel van ons gezondheidsprogramma pleiten wij ervoor dat iedereen jaarlijks een gehoortest doet. Een hoortest is voor iedereen altijd gratis. Daarnaast adviseren wij jong en oud op het gebied van gehoorbescherming. We merken dat heel veel jongeren naar festivals gaan en naar te harde muziek luisteren. Muziek luisteren is heerlijk, maar bescherm je gehoor alsjeblieft goed om schade te voorkomen. Als je eenmaal schade hebt opgelopen, dan is deze blijvend.

3. Werken jullie voor de marketing samen met reclame- of PR-bureaus? Beviel goed/slecht? Kun je iets vertellen over deze campagne?

Samenwerkingen met bureaus zijn voor ons ondersteunend aan onze eigen werkzaamheden. Veel van onze marketingactiviteiten zijn bedoeld om lokaal bereik te genereren. We werken hiervoor samen met andere partijen op het gebied van offline en online marketing, social media en pr.

Daarnaast is het voor ons belangrijk om grotere thema’s aan te kaarten zoals sociaal isolement onder ouderen en gehoorbescherming in het algemeen. Dit soort zaken brengen we ook samen met andere partijen onder de aandacht. Zo verwijzen wij klanten ook door naar de Zilverlijn van het Nationaal Ouderenfonds, waarbij ouderen regelmatig door enthousiaste vrijwilligers worden gebeld. Sinds 2016 heeft Van Boxtel hoorwinkels een intensieve samenwerking met het Nationaal Ouderenfonds. Wij zijn actief betrokken bij het project ‘OldStars’ waarbij 60-plussers middels voetbal met elkaar in contact brengen, en de stiching ‘Vier het leven’, die 65-plussers begeleidt bij theaterbezoek.

4. Is de gehoortoestellenmarkt in Nederland een ingewikkelde?

De markt voor hoorzorg in Nederland is bijzonder te noemen. Dit komt met name door de grote rol van de zorgverzekeraars bij het bepalen van de prijs. Er zijn prijsvechters die voor bodemprijzen hoortoestellen aanbieden en dit soms zelf, naar eigen zeggen, ‘gratis’ doen.

Wij doen niet aan bodemprijzen voor hoortoestellen en geven ze niet ‘gratis’ weg. Dat geldt ook voor de twee grootste specialistische audiciens Beter Horen en Schoonenberg, met wie wij samenwerken in branchevereniging ‘’de Kwaliteitsaudiciens’’. Het gehoor is niet om mee te stunten. Mensen verdienen aandacht en een oplossing die past bij hun persoonlijke situatie. Hier nemen wij dan ook altijd de tijd voor.

De andere twee ketens binnen die branchevereniging doen bij de meeste mensen wel een belletje rinkelen. Wij van Van Boxtel hoorwinkels nemen een bescheiden derde plek in. Dit is een heel bewuste keuze: wij profileren ons toch vooral als lokale speler.

Deze lokale aanpak betekent voor ons we dicht bij onze doelgroep staan. Zo organiseren we lokale evenementen in onze winkels, zoals de Hoortestdagen en een najaarscontrole die we de APK-dagen noemen. Ook gaan we naar mensen toe, bijvoorbeeld met de Van Boxtel hoorbus die vaak aanwezig is bij lokale evenementen, markten en feesten. In deze bus kan iedereen zijn gehoor laten screenen of informatie over gehoorbescherming ontvangen.

5. Jullie hebben 64 winkels. Volgt er nog uitbreiding? Waar is het marketingvoordeel van zo'n grote keten?

We zijn inderdaad een landelijk opererende keten van hoorspeciaalzaken. Ons netwerk is landelijk dekkend. Dit heeft inderdaad zo zijn voordelen op het gebied van marketing, al is onze marketing vooral lokaal gericht.

Onze grootste focus op dit moment is ervoor zorgen dat de huidige winkels bekend zijn in de markt en dat het voor mensen goed voelt om bij ons naar binnen te lopen om hun gehoor te laten testen. Klantbeleving, kwaliteit en deskundigheid is waar we voor staan. Wij willen niet de grootste audicienketen zijn, maar wij streven ernaar om de beste dienstverlener te zijn. En dat willen we realiseren door te investeren in onze bestaande winkels met een nieuw winkelconcept in plaats van uit te breiden met nieuwe winkels.

6. Tenslotte: hoe gaan jullie verder?

Dit jaar werken we hard aan de uitrol van ons nieuwe winkelconcept en huisstijl naar al onze winkels, producten en online. Op dit moment is bij drie Van Boxtel hoorwinkels het nieuwe eigentijdse concept volledig doorgevoerd. We gebruiken veel blauw en koele kleuren voor een modern gevoel en om deskundigheid uit te stralen. Tegelijkertijd blijven we toegankelijk en warm met een huiselijk interieur. De winkels zijn open en ruim opgezet én voorzien van verschillende spreekkamers en aanpaskamers.

7. Heb je nog ander nieuws dat je graag over het merk Van Boxtel wil delen?

Wat ik tot slot heel graag mee wil geven, wees zuinig op je gehoor! Heb vooral plezier als je uitgaat, maar draag gehoorbescherming. Als je eenmaal schade hebt opgelopen, dan is deze blijvend.

Daarnaast vinden wij het heel belangrijk dat iedereen jaarlijks zijn of haar gehoor laat testen. Net als je ogen en bloeddruk eigenlijk. Onze oormeting is gratis en eenvoudig te plannen door een afspraak te maken in onze hoorwinkel. We willen namelijk iedereen beter later horen, want een gezond gehoor draagt bij aan een fijner leven.
 

Voor eerdere hoogvliegers uit deze serie, zie de 114 linkjes hieronder

tekst: Peter van Woensel Kooy 


Impressie van twee Van Boxtel hoorwinkels


     Frans Story, algemeen directeur van Van Boxtel hoorwinkels
(beeldcredit: Joshua Walter)

Eerdere hoogvliegers uit deze serie:

114. [[interview Ondernemer 114] Olivier Wegloop - cmo gevogeltebedrijf Kipster

113. [[interview Ondernemer 113] Cor Jansen - oprichter en cmo Kooc kant-en-klaar

112. [interview Ondernemer 112] Olaf Ouwerkerk - bedenker van Rotterdammertjes 

111. [interview Ondernemer 111] Marijke de Laat en Joris Landa - Bouillon Brothers

110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs

109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy

108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie 

107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja

106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood

105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail

104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group

103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager

102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie

101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys

100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog

99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal

98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth

97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery

96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 

95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen

94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 

93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 

92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 

91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping

90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict

89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore

88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal

87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw

86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin

85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box

84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya

83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten

82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers

81.[Ondernemer van de Week] 
Kevin de Roos - eigenaar en bedenker Tante Nel Rotterdam

80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau

79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE

78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 

77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 

76. [Ondernemer van de Week] 
Iris Weges - consultant Female Health Company

75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 

74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office

73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger

72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  


71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 

70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys

69. [Ondernemer van de Week]  
Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate

68. [Ondernemer van de week] 
Caroline Glasbergen - oprichter 'Fitshe' female sportshakes

67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 

66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 

65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 

64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper

63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 

62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 

61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota

60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - bedenkers RetailTheater

59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps

58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema

57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 

56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti

55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl

54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin

53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 

52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer

51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 

50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 

49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino

48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger

47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades

46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu

45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands

44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS

43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail

42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities

41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 

40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw

39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com

38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq

37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese

36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 

35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts

34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash

33. [Ondernemer van de week] Remko Been - manager omnichannel & marketing Storelink 

32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace

31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel

30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy

29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin

28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany

27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao

26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy

25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts

24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien

23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style

22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 

21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina

20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!

19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero

18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn

17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill

16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm

15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen

14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models

13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij

12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash

11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver

10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)

9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp

8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep

7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten

6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande

5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl

4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne

3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG

2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos

1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'


Ook een keer schitteren in deze serie? Als marketeer/entepreneur zelf iets moois ondernomen? Collega voordragen? Stuur een mail met een relevante nieuwsaanleiding naar peter@marketingtribune.nl


comments powered by Disqus

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken