Winkelleegstand loopt terug naar ruim 7 procent
- Food-en-retail
- 22 sep 2017 @ 11:25
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - ZakelijkMarketing
- 22 sep 2017 @ 11:25
- Redactie Food en Retail
De winkelleegstand is het afgelopen jaar teruggelopen naar 7,4 procent: een daling van 0,9 procent. Dit becijfert Dynamis Vastgoedconsultants in haar jaarrapport. Uit de analyse van het vestigingsgedrag van bestaande en nieuwe retailformules blijkt volgens Dynamis dat de regiofunctie van middelgrote gemeenten minder wordt. Daardoor is ‘een minder omvangrijke winkelstructuur afdoende om te voorzien in de behoefte van de consument en de retailer’, stelt het rapport 'Sprekende Cijfers Winkelmarkten 2017'.
Op de meeste a-locaties steeg echter de leegstand en eveneens in ongeveer de helft van de middelgrote gemeenten met 50.000 tot 100.000 inwoners. In deze gemeenten staat in het centrale winkelgebied zo’n een op de acht winkels leeg, aldus Dynamis. Winkelleegstand los je niet alleen op met het aanstellen van een centrummanager of de invoering van gratis parkeren, zoals veel gemeenten doen, stelt het rapport. Er is vaak gewoon een te groot winkelaanbod en meer van hetzelfde. ‘Afgezien van het feit dat deze instrumenten enig effect sorteren op de vraag, zal het devies in deze gemeenten vooral moeten zijn om een compactere winkelstad te creëren voor de eigen inwoners’, concludeert Dynamis.
Ruimte voor groei, maar vooral aandacht voor krimp en opschalen van voorzieningen
Al met al kan volgens het rapport worden gesteld dat de Nederlandse winkelstructuur door veranderingen in het consumentenaankoopgedrag anders zal moeten worden ingericht. Citaat Dynamis: 'Grofweg is er een driedeling te maken binnen de winkelstructuur:
1. In de 21 hoofdwinkelgebieden zal naar verwachting de vraag door de groei van het aantal huishoudens in het verzorgingsgebied en de verwachte toename van het aantal toeristen nog toenemen. Hierdoor zal er op lokale schaal nog sprake kunnen zijn van een groei van de winkelstructuur.
2. Winkelgebieden die tot voor kort een sterke regionale functie kenden en nu kampen met een bovenmatige leegstand in het hoofdwinkelgebied zullen vooral de krimp van het winkelgebied moeten accepteren. Het beleid zal dan ook vooral moeten worden gericht op het gefaseerd inkrimpen van de winkelvoorraad, zonder dat dit ten koste gaat van de ambiance en aantrekkingskracht van het gebied. Op deze locaties zal meer moeten worden ingezet op een centrumlocatie die als belangrijkste functie een ontmoetingsfunctie is met een mix van retail en horecafaciliteiten.
3. In krimpregio’s met verspreide kleinschalige buurtwinkels zal het beleid vooral gericht moeten zijn op het behoud en beschikbaarheid van de belangrijkste voorzieningen. Dit kan betekenen dat voorzieningen moeten worden opgeschaald en geconcentreerd op één locatie. In het verlengde van deze opschaling zal het nodig zijn de openbaar vervoersverbindingen richting deze concentratie te optimaliseren om de bereikbaarheid voor het verzorgingsgebied te garanderen.'
Volgers van platform Food&Retail op MarketingTribune kunnen het gehele rapport Sprekende Cijfers Winkelmarkten 2017 hier kosteloos inzien. Daarin ook aandacht voor 29 specifieke gemeenten en hun winkelstructuur.
(PvWK)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- retail
- omvangrijk
- daling
- behoefte
- afdoende
- 2017
- winkelleegstand
- straatmanager
- jaarrapport
- analyse
- marketing
- retailer
- winkelstructuur
- Sprekende Cijfers Winkelmarkten
- Dynamis Vastgoedconsultants
- consument
- rapport
- teruggelopen
- meeste
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing