Winnaars Retailer of the Year categorieprijzen bekend

Winnaars Retailer of the Year categorieprijzen bekend
  • Food-en-retail
  • 18 sep 2017 @ 10:22
  • 8290 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
  • WinkelenAwards

De categoriewinnaars van de publieksprijzen ‘ABN Amro Beste Winkelketen van Nederland 2017-2018’ en ‘ABN Amro Webshop Awards 2017-2018’ zijn bekend. Ruim 260.000 consumenten gaven gehoor aan de oproep uit 450 retailers hun favoriete winkelketens en webshops te kiezen op www.bestewinkelketen.nl en www.webshop-awards.nl. In 30 categorieën zijn 50 prijzen uitgereikt. Hier de complete uitslag.

De feestelijke prijsuitreiking vond plaats in het pas geopende 'Circl': het circulaire paviljoen van hoofdsponsor ABN Amro in Amsterdam. Naast de categorieprijzen zijn de ‘ABN Amro Retail Sustainability Award’ en ‘ABN Amro Beste Start-up Award’ uitgereikt.

Tijdens de vijftiende editie van de ‘Beste Winkelketen van Nederland’-verkiezingen deed een aantal nieuwe categoriewinnaars hun intrede. Dit zijn Shoeby in Baby & kind, Expert in Elektronica, Keurslager in Eten & Drinken speciaalzaken, Hema in Eten & Drinken to go, Pearle Opticiens in Optiek, Schuurman Schoenen in Schoenen, Intertoys in Speelgoed, Intersport in Sport en Tele2 in Telecom. Nieuwe categorieën en bijbehorende winnaars zijn: Specsavers in Audiciens en Lucardi in Mode accessoires. De categorie Keukens & badkamers is dit jaar komen te vervallen.  

29 categoriewinnaars Beste Winkelketen van Nederland 2017

Audiciens: Specsavers

Baby & kind: Shoeby

Bouwmarkten: Hornbach

Cadeau: Primera

Damesmode: Shoeby

Dierenspeciaalzaken: Welkoop

Drogisterij: Etos

Elektronica: Expert

Eten & Drinken speciaalzaken: Keurslager

Eten & Drinken to go: Hema

Health & wellness: Etos

Herenmode: Jac Hensen

Kantoorartikelen: Primera

Leeswaren: Primera

Lingerie & ondermode: Hunkemöller

Mode accessoires: Lucardi

Muziek, films & games: Media Markt

Optiek: Pearle Opticiens

Outdoor: Bever

Parfumerie: Ici Paris XL

Schoenen: Schuurman Schoenen

Slapen: Beter Bed

Speelgoed: Intertoys

Sport: Intersport

Supermarkten: Lidl

Telecom: Tele2

Tuin: Welkoop

Warenhuis: Action

Wonen: Ikea

 

Categorieprijzen ABN AMRO Webshop Awards Nederland
Dit jaar vond de vierde editie van de Webshop Awards plaats. Er zijn in 21 categorieën awards uitgereikt. Ook hier is een aantal ‘nieuwe’ categoriewinnaars. Dit zijn Kamera Express in Elektronica, Only for Men in Herenmode, Pearle Opticiens in Optiek, Albert Heijn in Supermarkten, Tele2 in Telecom en Hema in Warenhuis. In de nieuwe categorie Mode accessoires nam Lucardi de categorieprijs ook mee naar huis.

21 categoriewinnaars van ‘Webshop Awards Nederland 2017 – 2018’

Baby & kind: Shoeby

Bouwmarkten: Formido

Cadeau: Albelli

Damesmode: Shoeby

Drogisterij: Farmaline

Elektronica: Kamera Express

Herenmode: Only for Men

Kantoorartikelen: 123inkt.nl

Leeswaren: Bol.com

Lingerie & ondermode: Hunkemöller

Mode-accessoires: Lucardi

Muziek, films & games: Bol.com

Optiek: Pearle Opticiens

Outdoor: Bever

Parfumerie: Ici Paris XL

Schoenen: VanHaren

Slapen: Beter Bed

Supermarkten: Albert Heijn

Telecom: Tele2

Warenhuis: Hema

Wonen: FonQ

Retail Sustainability Award en de Beste Start-up Award
Ikea wint de eerste Retail Sustainability Award. De negen kanshebbers die Ikea achter zich heeft gelaten, zijn Auping, Ekoplaza, Hema, Leapp, MarQt, Picnic, Rituals, Sissy-Boy en Waar. Deze erkenning ontvangt Ikea van vakgenoten en een vakjury die een de top 5 genomineerden beoordeelde. Deze jury bestond uit Meike Koster van Max Havelaar, José van der Klauw van MVO Nederland, Lieke van Delft van Wereldhave, Henk Hofstede van ABN Amro en John Terra van Q&A. In het juryrapport wordt Ikea omschreven als een retailer die een voorbeeld is als het aankomt op duurzaamheid binnen de retail. ‘Ikea heeft duurzaam ondernemerschap in de genen zitten en is uitgebreid en transparant in het verhaal dat zij hierover vertellen. Daarbij weet Ikea haar klanten te inspireren duurzame keuzes te maken.’

De Beste Start-up Award is door Happy Tosti gewonnen. Winkelconcepten die minder dan drie jaar bestaan, kwamen in aanmerking voor deze prijs. Naast vakgenoten heeft een onafhankelijke jury een vijftiental startups beoordeeld op basis van hun bestaansrecht en originaliteit. Op basis van deze beoordeling zijn drie start-ups genomineerd. Na deze nominatie kregen retailers de mogelijkheid om hun stem uit te brengen. Hieraan is massaal gehoor gegeven: er zijn bijna 2.000 stemmen uitgebracht. Happy Tosti kreeg van zowel de jury als het publiek de meerderheid van de stemmen. Zij wordt door de jury geroemd om het feit dat het businessmodel verder gaat dan de winkels zelf. 'Met Happy Tosti willen wij voor iedereen met een arbeidsbeperking een waardevolle en leuke werkplek creëren. Wij maken de lekkerste tosti’s ter wereld door te focussen op de kwaliteit van product en service waardoor onze gasten terug blijven komen. Door de commerciële horeca-aanpak te combineren met sociale betrokkenheid willen we heel de wereld veroveren,' reageert Jasper Kool, oprichter van Happy Tosti.
(PvWK)


Credits zwartwit-prent hierboven: winnaars Retailer of the Year 2017-2018, foto Hannie Verhoeven

ABN Amro Retailer of the Year Gala 2017
Consumenten kunnen de 30 categoriewinnaars blijven beoordelen via www.bestewinkelketen.nl/stemmen. Dit is mogelijk van 20 september tot en met 20 oktober. Wie vervolgens de overall winnaar wordt van de titel Retailer of the Year en Beste Winkelketen van Nederland en welke retailer er met de Webshop Award vandoor gaat, wordt bekendgemaakt op het ABN Amro Retailer of the Year Gala dat op 26 oktober plaatsvindt op Landgoed Duin & Kruidberg in Santpoort-Noord. De vakprijzen ‘Beste Retail Executive’ en ‘Beste Retail Managementteam’ worden ook tijdens het gala uitgereikt. Kaarten kunnen worden besteld via www.retaileroftheyear.nl.
 


Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken