[interview] Maggi en ‘Foodie of the Future’ Boerdam lanceren samen 'Maggi Dagje Geen Vlees'

[interview] Maggi en ‘Foodie of the Future’ Boerdam lanceren samen 'Maggi Dagje Geen Vlees'
  • Food-en-retail
  • 4 okt 2017 @ 09:15
  • 17822 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
  • FoodMarketingInterview

Foodmerk Maggi brengt in samenwerking met foodblogger Isabel Boerdam (27) een opmerkelijke product-extentie op de markt: 'Maggi Dagje Geen Vlees’. Wij spreken Boerdam, die eerder voor AH, Nespresso, Zespri en Garden Gourmet werkte, over de achterliggende marketinginsights van de lancering en over de promotie. 'Het label "vegetarisch" spreekt lang niet iedereen aan en "meer groente" is een stuk aantrekkelijker voor de meeste mensen.' Als een recept van een Dagje Geen Vlees wordt gevolgd, krijgt de consument volgens Maggi 120 procent van de aanbevolen dagelijks hoeveelheid groente binnen.

1.  Introduceer uzelf graag kort, wat is uw functie. Wat hebt u met marketing?
Mijn naam is Isabel, 27 jaar. In 2013 startte ik tijdens mijn masteropleiding het blog dehippevegetarier.nl dat inmiddels door 90.000 unieke bezoekers per maand wordt bezocht. Mijn blog leidde in april 2016 tot een gelijknamig boek de Hippe Vegetariër. Naast mijn eigen bedrijf werkte ik toen als foodspecialist bij internationaal communicatiebureau Ketchum (nu Omnicom PR Group, red.) voor klanten zoals Albert Heijn, Nespresso, Zespri en Garden Gourmet. Inmiddels heb ik van mijn passie mijn werk kunnen maken en ben ik als freelancer aan OPRG verbonden. De Hippe Vegetariër is inmiddels een veelzijdige onderneming geworden waarbij ik bedrijven help hun weg te vinden binnen de flexitarische trend en Nederland actief inspireer groente een centraal rol te geven in de maaltijd.

2.  Maggi lanceert een nieuw foodmerk / merk extentie, wat is hiervoor de ‘insight’? Hoe kwam u hierachter en hoe werd u erbij betrokken?
Steeds meer mensen in Nederland zijn zich bewust van de impact van vlees eten op het milieu en de gezondheid. Elke dag vlees eten is niet meer van deze tijd en veel mensen gaan op zoek naar manieren om een dagje minder vlees te eten maar vinden die zoektocht lastig. Bovendien spreekt het label ‘vegetarisch’ lang niet iedereen aan en is ‘meer groente’ een stuk aantrekkelijker voor de meeste mensen. Dit was de achterliggende gedachte achter 'Maggi Dagje Geen Vlees’. Maggi vroeg mij voor dit product de recepten te ontwikkelen. Dit werd het Mexicaanse groentepannetje, de Indiase linzencurry en de Marokkaanse pompoenstoof. De samenwerking verliep zo vanzelfsprekend dat we op het idee kwamen om De Hippe Vegetariër mede-afzender te maken van het product. Op naar heel Nederland een dagje geen vlees!

3.  Kunt u iets vertellen over het nieuwe concept? Welke toegevoegde waarde heeft deze lijn voor de klant, wat is echt onderscheidend? Duurde de realisatie van idee naar product lang?
Maggi staat van oudsher bekend als het merk van het Maggi-flesje dat gerechten smaak geeft. Hiermee bereiken ze al tientallen jaren een wat oudere doelgroep. Ten opzichte van de jongere doelgroep heeft Maggi het best wel lastig: pakjes en zakjes worden steeds meer gemeden en geassocieerd met e-nummers, onnatuurlijke toevoegingen en te veel zout. Inmiddels zijn echter alle recepturen van Maggi sterk verbeterd, het zoutgehalte wordt stap voor stap verlaagd en ze zijn als je het mij vraagt helemaal troepvrij. De combinatie tussen hun kruidenmixen en mijn vegetarische gerechten is heel logisch, want voor veel mensen is bij een dagje geen vlees ‘smaak’ de grootste uitdaging. Met het Dagje Geen Vlees assortiment lost Maggi dus daadwerkelijk een probleem op, spreekt een jongere doelgroep aan en met mijn recepten weet ik zeker dat de smaak van een vegetarische maaltijd mensen 100% zal verrassen.

4.  Hoe gaat de Maggi Dagje Geen Vlees worden gepromoot?
Om te laten zien hoe lekker en bovendien gemakkelijk het is om een dagje zonder vlees te koken, zal ik mijn recepten stap voor stap bereiden in korte online video’s waarbij ik meer vertel over het gerecht en waar je op moet letten. Deze video’s zullen via diverse online kanalen verspreid worden. Ook zal het product onder de aandacht gebracht worden in retailmagazines en via mijn eigen kanalen.

5.   Hoe zijn de reacties? Voorbeelden?
De eerste reacties zijn ontzettend positief. De retailers zijn blij verrast door zo’n innovatie in het schap die goed aansluit bij de geest van deze tijd. Ook mijn lezers vinden het mooi om te zien dat de vegetarische boodschap nu een nog veel grotere doelgroep gaat bereiken. Natuurlijk zijn er ook mensen die ‘pakjes en zakjes’ blijven wantrouwen. Hen nodig ik van harte uit om het etiket te bestuderen. De producten zijn zo gemaakt dat je eigenlijk alle ingrediënten terug zou kunnen vinden in je eigen keukenkastje. Bovendien blijft de vraag: kruidenmix uit een zakje of vlees? Tja, mijn antwoord kan je raden.

6. Er is wel eens kritiek dat grote partijen als Maggi dit vooral doen om goede sier te maken. Mee eens? 
Natuurlijk zijn grote partijen hard bezig om relevant te blijven in deze tijd. Duurzaamheid speelt hierbij een hele grote rol, dit is tegenwoordig gewoon een hygiënefactor. Tegelijk hebben juíst deze grote bedrijven een unieke positie: als zij gezondere of duurzamere keuzes maken voor hun producten, dan heeft dat impact. Maggi bereikt wereldwijd zóveel mensen, als die allemaal een klein stapje in de goede richting zouden zetten dan heeft dat een enorm positieve invloed op mens, dier en milieu. Dus ik heb veel respect voor Maggi dat ze deze uitdaging aangaan en op mijn beurt ben ik heel blij om hierbij betrokken te zijn. Samen kunnen we echt een verschil maken.

7.  Kunt u iets vertellen over het vervolg? Gaat Dagje Geen Vlees over de grens of worden het bijvoorbeeld meer dagen?
Wat mij betreft wordt een dagje minder vlees de nieuwe standaard in Nederland. Ik wil dolgraag verstokte vleeseters horen zeggen: “Oh, dit valt eigenlijk best wel mee.” Het ligt nu een week in het schap. Ik hoop dat iedereen het een keer gaat proeven en proberen! Als het een succes wordt, en daar geloof ik in, weet ik zeker dat er meer moois te wachten staat. Zowel in binnen- als buitenland.

8. Tenslotte, is er nog nieuws over de Hippe Vegetarier?
De Hippe Vegetariër heeft grootse plannen in 2018. Dan ga ik dingen in een stroomversnelling brengen. Op donderdag 5 oktober sta ik als ‘Foodie of the Future’ op het podium van het Nationaal Food Congres. Ik bewaar de primeur even tot dan, maar houd me vooral in de gaten.

tekst: Peter van Woensel Kooy


     Nieuwe packaging design


      Foodblogger Isabel Boerdam die mede-verantwoordelijk is voor de nieuwe Maggi-lijn



Maggi over Dagje Geen Vlees

Nestlé lanceert ‘Maggi Dagje Geen Vlees’. De receptuur van de varianten laat vlees weg en biedt ruimte voor meer groente. ‘We weten dat mensen graag iets minder vlees willen eten, maar soms niet weten hoe je een volledig uitgebalanceerde, vegetarische maaltijd op tafel kunt zetten’, aldus senior categorymanager Angelique Arends  van Maggi. ‘We helpen graag een voedzame maaltijd op tafel te zetten met voldoende groente en ingrediënten die consumenten kennen uit hun eigen keukenkastje.’ Als het recept van een Dagje Geen Vlees wordt gevolgd, krijgt de consument volgens Maggi 120 procent van de aanbevolen dagelijks hoeveelheid groente  binnen.
(bron: Distrifood)

                                                 De iconische oerfles van Maggi

 




Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken