300 cafés openen bockbierseizoen met Brand

300 cafés openen bockbierseizoen met Brand
  • Food-en-retail
  • 2 okt 2017 @ 14:37
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • EvenementMarketing

De toppen van de bomen kleuren donkerrood en het weer begint nu echt te veranderen. Nederland kan zich opmaken voor de warme, robuuste smaak van de herfstbieren. Op vrijdagavond 29 september vierde Brand 'De eerste slok van de herfst'. In 300 Brand Proeflokalen werd feestelijk een vat Brand Dubbelbock aangeslagen. Ook de andere speciaalbieren, Imperator en Porter, zijn vanaf nu weer volop verkrijgbaar.

In 300 Brand Proeflokalen werd op feestelijke wijze – onder andere met gedichten, bandjes en proeverijen – het herfstbieren seizoen afgetrapt. Zo ook in het 140 jaar oude Brand Proeflokaal Oosterling in Amsterdam, waar Brouwer Nils Reichhardt het eerste vat Brand Dubbelbock aansloeg met Oscar en Marcel Oosterling en Julius Jaspers.

Oscar Oosterling, samen met zijn broer eigenaar van Café Oosterling: 'Bockbier werd in Nederland voor het eerst gebrouwen in Amsterdam, dat was 150 jaar geleden. Ons café bestaat dit jaar 140 jaar en is al meerdere generaties van onze familie. Een mooie gelegenheid dus voor een feestje! Het is een mooi en bijzonder initiatief om samen met zo’n 300 andere zaken het herfstbierenseizoen op deze manier af te trappen. Deze traditie gaan we zeker in stand houden.' 

Nils Reichhardt, Brand Brouwmeester en een van de weinige in Duitsland opgeleide 'bier-ingenieurs' hield de aanwezigen in Oosterling voor dat Brand Dubbel Bock zijn naam dankt aan de Dubbele rijping. 'Door gebruik te maken van gebrande gerst krijgt bockbier de typische robijn rode kleur en de kenmerkende rijke en robuuste smaak. Het bier heeft een krachtig karakter, met een licht zoetje. Als het guur, koud en nat is op een typische herfstavond is er niets lekkerder dan het weer trotseren om samen met vrienden te genieten in een warm gezellig café. Daar hoort dit bier bij. Ook Brand Imperator, het oudste speciaalbier van Nederland met een rijke smaak, en Brand Porter, een bier met milde karameltonen en een hint van verse koffie, zijn bieren die perfect passen bij de herfst.'

Herfstsmaak
Julius Jaspers, bekende Nederlandse kok en schrijver van kookboeken, staande voor de toog: 'Het weer wordt koud en nat, daar horen uiteraard seizoensproducten bij zoals paddenstoelen, pompoen of een mooie wildschotel, ook passend bij de kleuren van de herfst. Daarnaast zijn er de verwarmende zoete smaken van appel, stoofpeer, gember en kaneel. Dat geeft je gerecht die typerende herfstsmaak.'

Jeroen Free scoort andermaal
Piet Paulusma deelde zijn herfstachtige weersvoorspellingen met de aanwezigen in Café Oosterling. Bekijk het fragment hier terug. Daarna hief iedereen het glas, Brand gaf een rondje. Brand Dubbelbock, Porter en Imperator zijn vanaf nu weer verkrijgbaar in supermarkten en cafés. Eerder dit jaar viel Brand al op door thuisbrouwer Jeroen Free uit Bergen op Zoom voor de tweede keer de Brand Bierwedstrijd te laten winnen met zijn creatie Session IPA. Free gaf in mei 2017 geeft 286 andere thuisbrouwers het nakijkenIn 2014 won Jeroen Free ook al met zijn IPA, die het nog steeds zeer goed doet in de horeca en retail. Tel daar de nieuwe herfstvarianten bij op en we concluderen dat de brouwerij goed bezig is. 

(PvWK)





    Credits foto boven: Vijay Slager, eronder redactie MarketingTribune

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken