Btw omhoog: boodschappen duurder

9okt 201715:01
  • Food-en-retail
  • 8915 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food & Retail
  • KlantPolitiek

nieuws Het lage btw-tarief gaat van 6 naar 9 procent, meldt De Telegraaf na uitgelekte plannen van Rutte III te hebben opgevangen. Hierdoor worden de dagelijkse boodschappen duurder, net als een bezoek aan horeca, de kapper of een dagje pretpark. Terwijl meer groentenconsumptie vanuit volksgezondheidsoverwegingen door diverse instanties wordt aangemoedigd, worden de kosten hiervoor op de AGF-afdelingen in de retail straks door 9 procent btw omhoog gejaagd.

Een verschillend tarief in de winkels voor gezonde en duurzame artikelen versus ongezonde en niet-duurzame ligt meer voor de hand.

Desondanks wordt deze maatregel genomen omdat er in de volgende regeringsperiode twee belastingschijven komen, waardoor middeninkomens minder belasting gaan betalen. Het hoge btw-tarief van 21 procent blijft gelijk. Vanaf 2019 betalen inkomens tot 68.600 euro volgens welingelichte kringen 36,9 procent belasting. Wie meer verdient valt binnen het toptarief en zal 49,5 procent moeten afdragen, melden verschillende kranten. Gezinnen met kinderen en een lager inkomen worden, naar verluidt, gecompenseerd met verhogingen van onder meer het kindgebonden budget en de kinderbijslag. Dit moet de koopkracht, waarvan marketeers mede-afhankelijk zijn, positief beinvloeden.


comments powered by Disqus

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken