Lidl opent in alle stilte non food-winkel

Lidl opent in alle stilte non food-winkel
  • Food-en-retail
  • 18 okt 2017 @ 11:26
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • MarketingWinkelen

Lidl heeft het niet aan de grote klok gehangen, maar juist heel low profile een vestiging geopend met uitsluitend non food-aanbod. Of beter gezegd: het gaat om de verbouwde winkel aan de Jorisstraat in Breda die nu is opgedeeld in een food- en een non food-deel. Die laatste is pakweg 300 vierkante meter groot, kent een uitgebeid assortiment met fashion, tuin, gereedschap, noem maar op, is via een aparte ingang bereikbaar en telt een aparte kassa-unit met twee check outs. De winkel is nu precies een week open.

Sloophamers
Deze grote Lidl-vestiging kende voorheen een vloeroppervlak van 900 vierkante meter, meldt Shopper Marketing Update. Door de splitsing is het aanbod food in het non food-deel vrijwel naar nul sku’s teruggedrongen, hoewel er tijdens ons bezoek ook een grote pallet afwasmiddel in het gangpad stond. Verder bestaat het aanbod uit tal van verschillende producten in uiteenlopende categorieën. Het gaat daarbij om huishoudelijke apparaten (waterkokers, tafelgrillen), fashion, klusproducten (boormachines, sloophamers), reisartikelen  (koffers), speelgoed, automaterialen, woonartikelen, enzovoorts. Wel ontbreekt een zekere logica in deze aanpak. Je wordt als klant van hot naar her geslingerd. Van producteilanden of belevingswerelden (zoals bij Hema of Action bijvoorbeeld) is geen sprake.

Online
Lidl staat natuurlijk al langer bekend om zijn scherp geprijsde non food-aanbod, zeker via de online store Lidl-shop.nl. De webwinkel voert vele tientallen artikelen verdeeld over tal van categorieën. De vestiging in Breda lijkt de fysieke variant daarvan, hoewel het aanbod daar beperkter is in vergelijking met het aantal producten online.

Pak mee
'Pak mee' staat er groot te lezen op plafondhangers. De winkel ademt één en al actiemarketing, met nadruk op lage prijzen, hoewel de generieke aanpak vrij basic is gehouden. In de bak met “Laatste stuks” lagen tijdens ons bezoek verschillende fashionproducten. Wat gezegd moet worden – de winkel ziet er kraakschoon uit. Misschien heeft dat met de recente verbouwing te maken, maar zelfs bezoek aan het klantentoilet loog er niet om: brandschoon, rolstoeltoegankelijk, kan menige full service-supermarkt nog een puntje aan zuigen.

Eerlijk is eerlijk: we kwamen de winkel niet zelf op het spoor. Met dank aan een tip van key account manager John van Hoorn van POP Solutions.

Wat vond je ervan John?
'Nou, stond er wel van te kijken. Ik wist dat de winkel verbouwd werd. Ik had gewoon een update verwacht van de bestaande vestiging, maar toen ik ging kijken, was er dus sprake van een tweedeling tussen food en non food. Eigenlijk heel opmerkelijk.  Lidl loopt kans bijverkoop te missen. Lidl is toch een winkel waar je juist voor food komt, of juist voor non food. Kom je er gericht binnen voor food, dan neem je bijvoorbeeld die laaggeprijsde sweater of stuk gereedschap even mee. Andersom geldt precies hetzelfde: kom je bij Lidl voor die goedkope boormachine, dan neem je wat food mee. Nu die afdelingen compleet zijn gescheiden, is die kans op bijverkoop stukken minder. Als je bij de ene winkel komt, kan je de ernaast gelegen winkel links laten liggen.'

Even over jouw vak: wat vond je van de communicatiekracht van de winkel?
'Het zag er allemaal vrij basic uit. Hier en daar zag ik wat actiekaartjes, de folder hangt op de wand van de winkel, er zijn plafondhangers met een actieboodschap, maar verder is het allemaal vrij basic. Verder vond ik de inrichting niet bepaald logisch. Er zijn geen aparte afdelingen gecreëerd. Zo sta je tussen de fashion, dan weer bij het tuingereedschap of materialen voor auto-onderhoud. Er zit geen echt logische opbouw in.'

Wat moet dit nieuwe initiatief betekenen, denk je?
'Geen flauw idee. Of het nu gaat om een restwinkel, met allemaal partijen die van andere Lidl-winkels komen, of om een nieuw formule-onderdeel van Lidl, ik kan slechts gissen. Heb er ter plekke naar gevraagd, maar personeel wilde verder niks zeggen. Het assortiment is stukken uitgebreider dan in vergelijking met de gangbare folder, komt min of meer overeen met het aanbod op Lidl-shop.nl, hoewel iets beperkter.'

Lidl is uiteraard door SMU om een reactie gevraagd, maar was helaas niet bereikbaar voor commentaar.
(
bron: Shopper Marketing Update)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken