[update] NVWA wilde merknamen Vegetarische Slager veranderen - zaak nu opgelost

[update] NVWA wilde merknamen Vegetarische Slager veranderen - zaak nu opgelost
  • Food-en-retail
  • 17 okt 2017 @ 11:03
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • FoodMarketingPolitiek

Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit wilde onlangs dat De Vegetarische Slager een groot aantal merknamen zou veranderen. Het ging om productaanduidingen als 'Kipstuckjes', 'Gehackt' en 'Gerookte speckjes'. Ook 'Visvrije tonyn' is volgens de NVWA onwenselijk, terwijl in alle gevallen haarscherp op de verpakking staat wat erin zit: verantwoorde vlees- en visvervangers gemaakt door de Vegetarische Slager. [update] Intussen (16/10/'17) zegt de NVWA het te betreuren de indruk te hebben gewekt dat het bij de waarschuwing ging om de etikettering op de producten. DVS paste zaken aan en de kwestie is afgerond.

[eerder bericht]

Volgens critici is het verbod kansloos en heeft de NVWA zich in de kaart laten spelen door de vleeslobby. Regelmatig, zoals recent in MarketingTribune, laat de Vegetarische Slager doorschemeren qua smaak vlees en vis te willen evenaren of overtreffen. Wanneer dan door groeiende afzetmarkten de prijs van de DVS-merken daalt onder die van vlees, wordt een kantelpunt in de marketing verwacht. En winnen de vervangers het van de verkochte dode dieren. Daar komt ook nog een duurzaam en diervriendelijk verhaal bovenop, al speelt dit in de huidige marketingcommunicatie nu geen grote rol. De humoristische merknamen als 'Kipstuckjes', 'Gehackt', 'Gerookte speckjes' en 'Visvrije tonyn' zijn anders gespeld dan 'echt' vlees of vis en zitten in een monkeyproof-verpakking. Voor de rechter lijkt de wens van de NVWA dan ook niet al te sterk en zo komt deze aankondiging op consumenten al snel over als een zwaktebod namens de vleeslobby. Met waarschijnlijk een averechts effect, waar de ervaren marketeers bij DVS wel raad mee weten. Het aantal mensen dat om verschillende redenen minder dierlijke producten eet neemt in Nederland bovendien flink toe: de zogenoemde 'flexitariërs'. Wie nog vlees eet en niet vatbaar is voor het curieuze kiloknaller-aanbod in de retail, kiest daarnaast steeds vaker biologisch. Het nu nog vrij premium geprijsde assortiment van DVS dekt een gat in een groeiende markt. Visionaire vleesproducenten passen hun assortiment aan.

'Misleidende' namen
'Die namen zijn misleidend en dat is een overtreding van de Warenwet', zegt echter een woordvoerster van de NVWA vandaag tegen de NOS. De Vegetarische Slager heeft tot maart volgend jaar de tijd om de productnamen te veranderen. Directeur Jaap Korteweg van de Vegetarische Slager reageert verbaasd. 'Wij hebben nooit klachten binnengekregen van mensen die zich bij het schap in de winkel misleid voelen', stelt hij in het NOS Radio 1 Journaal. 'Mensen voelen zich wel misleid door de de smaak. Er zijn veel verhalen over zware vleeseters die voor de gek gehouden zijn met onze producten.' Mede-oprichter van DVS, Niko Koffeman,  zegt in de Volkskrant dat er sprake is van een 'politiek gemotiveerde actie waar de vleeslobby achter zit':  'Andere producenten van vleesvervangers die vergelijkbare namen voor hun producten gebruiken, hebben niets gehoord.'
De NVWA ontkent politieke overwegingen. In Duitsland speelde eenzelfde discussie. Hoe het straks met de slavink, drumstick en boomstammetjes van vleesproducenten verder moet, is nog niet aan de orde.
(PvWK, bronnen: MT, NOS en Volkskrant

[UPDATE 16/10/'17]

Inmiddels heeft de Vegetarische Slager alle merknamen uit zijn portfolio van het voorvoegsel ‘vegetarisch’ voorzien. Dit geldt nu ook voor de website. Daarop werden voorheen producten als boterhamworst, filet americain, beefreepjes en kipshoarma aangeboden zonder dat er nadrukkelijk bij stond dat het om vegetarische vleesvervangers gaat. De NVWA zegt het nu te betreuren dat het bij de waarschuwing leek alsof het om de etikettering op de producten ging. Het betrof dus vooral de online aanduidingen. Volgens DVS-watchers heeft deze rel het merk in elk geval voor miljoenen aan free publicity opgeleverd en werden veel nieuwe mensen zich bewust van verantwoorde vlees-alternatieven.





     Enkele recente reacties op de Facebook-wal van DVS

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken