[Black Friday] Kwart jongeren ziet winkelstraten net zo lief verdwijnen

[Black Friday] Kwart jongeren ziet winkelstraten net zo lief verdwijnen
  • Food-en-retail
  • 23 nov 2017 @ 09:04
  • 12359 x gelezen
  • Link
  • Redactie Food en Retail
  • WinkelenMarketing

Maar liefst 23 procent van de jongeren (16-29) heeft er geen enkel probleem mee als winkelstraten zouden verdwijnen en er alleen nog maar webshops bestaan. Dit blijkt uit onderzoek van Acties.nl, gehouden onder 1.115 Nederlanders naar online shoppen. Opdringerig winkelpersoneel blijkt voor meer dan de helft van de jongeren een reden te zijn om online aankopen te doen. Ook ziet driekwart van hen graag meer winkels meedoen aan Black Friday.

Black Friday is het kortingsfestijn dat overwaait vanuit de Verenigde Staten, waar aanstaande vrijdag weer veel (vooral online) winkels aan meedoen.

De gemiddelde Nederlander is overigens een groot liefhebber van winkelstraten, maar liefst 79 procent zegt er problemen mee te hebben als er alleen nog maar online geshopt zou kunnen worden. Toch zegt iets minder dan de helft (48 procent) van alle Nederlanders minder vaak een dagje te winkelen vanwege het ruime aanbod aan webshops. Onder jongeren bedraagt dit percentage 59 procent. 'Jongeren bestellen steeds vaker spullen online', aldus marketeer Vince Franke van Acties.nl. 'Wanneer je het echt wil, is het tegenwoordig niet eens meer nodig je huis te verlaten nu je zelfs je boodschappen online kunt doen.'

Irritaties tijdens het winkelen
Een van de grootste irritaties onder Nederlanders blijkt opdringerig personeel te zijn; 80 procent van de ondervraagden geeft aan dit vervelend te vinden. Voor iets meer dan vier op de tien (44 procent) is dit zelfs een reden om vaker online te shoppen. Jongeren zijn hierin met 58 procent de absolute koplopers. Een andere grote irritatie tijdens het shoppen is drukte; voor de helft van de Nederlanders (49 procent) de reden om de uitverkoop te mijden. Franke: “Niet gek dat online shoppen nog steeds aan populariteit wint. Niet alleen om iets te zoeken wat je echt nodig hebt, maar ook om gewoon een beetje rond te kijken. In een webshop heb je namelijk nooit te maken met drukte of opdringerig personeel, en houden ze er geregeld een permanente sale op na.”

Black Friday
Ook eerdergenoemde Black Friday, de vrijdag na Thanksgiving waarop winkels in de Verenigde Staten stunten met spectaculaire kortingen, is in Nederland in opmars. In de afgelopen jaren doen steeds meer Nederlandse winkels hieraan mee. En met succes, zo blijkt uit het onderzoek; 63 procent van de ondervraagden ziet graag dat er meer Nederlandse bedrijven meedoen aan Black Friday. Onder jongeren stijgt dit percentage zelfs tot 72 procent. 12 procent van de Nederlanders zegt zijn kerst- en sinterklaasinkopen te doen tijdens Black Friday. Wederom scoren jongeren met 18 procent fors hoger. 'In Nederland speelt Black Friday zich voornamelijk af op het internet', aldus Vince Franke. 'Wellicht is het een kwestie van tijd voordat fysieke winkels zich hier ook in gaan mengen.'

(PvWK)

Meer onderzoek staat hier

Over Acties.nl
Acties.nl helpt consumenten om te besparen op online aankopen door de actuele kortingscodes, aanbiedingen, sales, deals en kortingsbonnen te verzamelen van meer dan 1.000 webshops. Daarnaast biedt de website interessante bespaartips voor de meest uiteenlopende zaken, zoals vakanties, boodschappen en kleding. Acties.nl wordt dagelijks door ruim 25.000 bezoekers geraadpleegd.'
(bron: Acties.nl)

 


Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken