'Nog even en we leven in de subscription economy'
- Food-en-retail
- 23 feb 2018 @ 09:02
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - MarketingInnovatie
- 23 feb 2018 @ 09:02
- Redactie Food en Retail
Wie gebruik wil maken van een product, denkt vooral aan het kopen ervan. Dat beeld raakt steeds meer aan het kantelen. Want stukje bij beetje gaan we steeds vaker producten leasen en huren.
Ook abonnementsvormen raken almaar populairder. En daarmee komen we steeds dieper terecht in de subscription economy.
Voor digitale diensten is het al de gewoonste zaak van de wereld om die op afroep beschikbaar te krijgen, zoals televisie kijken met Netflix of muziek luisteren met Spotify. Het aanbieden van producten op abonnementsvormen raakt echter ook steeds meer in zwang, zelfs de traditionele a-merken doen er aan mee. De V.S. gelden in vele opzichten, ook op dit vlak, als voorloper, stelt Shopper Marketing Update. 'Want daar heb je partijen als:
* De eerste voorlopers, met de Dollar Shave Club (abonnementsvorm voor scheermesjes), Birchbox (met beautyproducten) en LootCrate (vooral voor gamers);
* Meer recente innovators zoals Stitch Fix (voor kleding), IPSY (make up) en Blue Apron (food). Ook in Nederland bestaan er varianten daarop, waaronder Hello Fresh, Happy Toilet (voor toiletpapier) en Scottybons (voor personal styling-advies);
* Mediabedrijven als Popsugar en Allure;
* En dan heb je natuurlijk ook nog Amazon met Prime, Wardrobe en zijn subscription-afdeling. Die begon ooit uitsluitend online, maar krijgt nu ook een fysiek vertaalslag.'
Nieuwe trend
Wat zich laat aanzien als nieuwe trend is volgens SMU dat nu ook grote a-merken met die materie aan de slag gaan. 'Adidas, Sephora, Gap en Under Armour doen dat weliswaar niet rechtstreeks, maar ze participeren wel in subscription-programma’s van partijen als Walmart, Target en Amazon.
Vrouwelijke atleten
Adidas bijvoorbeeld richt zich met zijn Avenue A-dienst volledig op vrouwelijke atleten, die zich kunnen abonneren op een kwartaalbestelling met high end-producten, vanaf schoenen tot modeproducten. Sephora is ondertussen gekomen met een abonnement voor beauty-artikelen, vergelijkbaar met dat van Birchbox. Voordeel daarbij is dat Sephora zijn abonnees tevens kan uitnodigen voor een ervaring in de fysieke winkel.'
(bron: SMU)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Stitch Fix
- Allure
- Blue Apron
- IPSY
- lenen
- ruilen
- scheermes
- abo
- Popsugar
- LootCrate
- recent
- Dollar Shave Club
- SMU
- Scottybons
- Happy Toilet
- Hello Fresh
- subscription economy
- marketing
- toiletpapier
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Blue Band start 'Skip the Cow'- campagne, AH verwijdert...
- [column] Upfield glijdt hard onderuit met botervariant
- [marketeer 196] Patrick Kuijsters - director Branding...
- FonQ en Naduvi bundelen krachten
- Feministisch bier overtreedt 50 wetten
- CMO Beemster Kaas, Nicole van Gorp: Het is moeilijker om de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
- Beter Bed: 'Gooi je telefoon de... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing