'Singles Day' tikt in 1 dag de 25 miljard dollar aan: lessen voor Nederlandse marketeers

'Singles Day' tikt in 1 dag de 25 miljard dollar aan: lessen voor Nederlandse marketeers
  • Food-en-retail
  • 13 nov 2017 @ 11:15
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • WebWinkelenMarketing

Singles Day op zaterdag 11 november heeft voor de Chinese webshop Alibaba weer nieuwe records gebroken. Met 25,4 miljard dollar aan dagomzet versloeg het bedrijf de meest optimistische voorspellingen. De omzet kwam ten opzichte van vorig jaar zelfs 39 procent hoger uit. Een soort Sinte Maarten op de ultra-turbo. Igor Beuker deelt Alibaba-lessen voor Nederlandse marketeers en ondernemers: 'digitaal en digital commerce betekent overleven en groeien.' Greenpeace tempert intussen het dolgedraaide materialisme met 'NIKS'.

Rivaal JD.com versloeg jongst leden zaterdag Alibaba’s record van vorig jaar met ruim 19 miljard dollar aan verkopen op een enkele dag. Het record van Alibaba van vorig jaar van 17 miljard dollar was in de eerste twaalf uur van Singles Day al gebroken. Dit jaar konden consumenten op Alibaba kiezen uit ruim 100 miljoen producten van 140.000 nationale en internationale retailers. Van mondiale merken als Apple, P&G, L’Oréal, Target en Maserati tot kleine lokale aanbieders van food. Meer dan drie miljoen bezorgers met allerhande transportmiddelen bezorgden voor Alibaba tijdens de Singles Day 2017 de ruim 1 miljard bestelde pakketjes. 

Spullen tegen de eenzaamheid
In zijn verslag van Singles Day 2016 voorspelde digitaal strateeg Igor Beuker dat Singles Day wel eens zou kunnen groeien naar 35 miljard dollar in 2020. 'Zonder bizarre economische recessie komt die voorspelling waarschijnlijk wel uit', zegt hij nu. Beuker volgde de dag j.l. zaterdag van uur tot uur en deelt nu zijn lessen op Business Insider. 'Als visie de grootste gave is van moderne leiders in deze 21e eeuw, wat kunnen business leaders in de westerse wereld dan leren van Jack Ma’s radicale Math Man-visie?', vraagt hij zich af. Lees hier de lessen voor Nederlandse marketeers in Igor Beukers persoonlijke verslag. Overigens deed ook Bol.com deed zaterdag voor het eerst mee aan Singles Day en meldde dat de omzet de eigen verwachtingen overtrof.

Niks is mischien ook leuk
Zo werden er door Bol ‘tienduizenden producten’ verkocht. Het is een mate van consumptiedrift waardoor de kinderen die met lampionnen en en liedjes langs de Nederlandse deuren trokken afgelopen zaterdag, voor slechts een snoepje of mandarijn, ineens iets extra aandoenlijks krijgen. Intussen bedacht bureau KesselsKramer in samenwerking met Greenpeace het ideale cadeau voor de feestdagen, dat op dit minder materialistische gevoel inspeelt: je kunt ook NIKS vragen.
(PvWK, bronnen: B.I., Alibaba, Greenpeace, MT en Emerce)

Zelf even koekeloeren bij Alibaba? Klik hier

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken