Unilever bouwt Global Foods Innovation Centre - Paul Polman: 'We willen duurzame voedingsmiddelen toegankelijk maken'
- Food-en-retail
- 7 nov 2017 @ 08:42
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingFoodInnovatie
- 7 nov 2017 @ 08:42
- Peter van Woensel Kooy
Precies een jaar na de aankondiging van de centralisatie van Unilever’s Foods R&D expertise vanuit Heilbronn (Duitsland), Poznan (Polen) en Vlaardingen in het Foods eco-system in Wageningen, heeft Unilever het startschot gegeven voor de bouw van haar nieuwe wereldwijde Foods Innovation Centre.
Op de campus van de Wageningen University & Research (WUR) deelden Paul Polman (ceo Unilever), Maarten Camps (secretaris generaal Ministerie Economische Zaken en Klimaat), Louise Fresco (voorzitter Raad van Bestuur van de WUR), Aalt Dijkhuizen (voorzitter Topsector Agri & Food) en burgemeester Geert van Rumund van Wageningen hun reflectie op wat innovatie in de Agri & Food-sector betekent voor het wereldwijde voedingssysteem, voor de Nederlandse economie en voor de 'Regio FoodValley'.
Paul Polman, ceo Unilever (foto hieronder): 'In 2050 hebben ruim 9 miljard mensen 70% meer voedsel nodig dan dat er op dit moment wordt geproduceerd. Dat vraagt een fundamentele aanpassing van het huidige voedingssysteem. Dit kan niet door een enkel bedrijf bereikt worden, maar vraagt intensieve samenwerking. De keuze voor Wageningen was dan ook een logische. Als actief onderdeel van het Wageningen Foods eco-system, hebben we toegang tot internationaal talent en kunnen we nieuwe manieren van samenwerken ontwikkelen met de WUR, met kenniscentra, met andere bedrijven, met overheden, NGO’s en met startups om er zo gezamenlijk voor te zorgen dat duurzame voedingsmiddelen de norm worden en dat duurzame en voedzame voeding toegankelijk wordt voor iedereen.'
De burgemeester van Wageningen, op de foto naast Polman, Geert van Rumund vult aan: 'We verheugen ons enorm op de komst van Unilever op de Wageningen Campus. Het Foods Innovation Centre, sluit naadloos aan bij de ambitie van Wageningen om binnen de Regio FoodValley het kennishart van Nederland te vormen op het gebied van (Agro)Food en Life Sciences. Kennis- en innovatienetwerken, die hier toch al zeer effectief zijn, krijgen een geweldige impuls. De komst van Unilever bevestigt dat we internationaal opererende ondernemingen een aantrekkelijk vestigingsklimaat weten te bieden.'
Aalt Dijkhuizen, voorzitter van partner Topsector Agri & Food: 'Nederland is wereldleider dankzij onze kennis en innovatiekracht. We zijn ontzettend blij, dat Unilever zich met haar R&D-centrum nu in het hart van onze "gouden driehoek" vestigt. Dit maakt ons met elkaar nog sterker om gezond en veilig voedsel te produceren voor 9 miljard mensen in een veerkrachtige wereld.'
Louise Fresco, voorzitter Raad van Bestuur van Wageningen University & Research die een belangrijke rol speelde bij de realisatie, doet ook haar duit in het zakje: 'Het is mij een groot genoegen het Unilever Foods Innovation Centre te verwelkomen op de Wageningen Campus. Bij Wageningen University & Research (WUR, red.) investeren wij onze kennis in de ontwikkeling van een duurzame en inclusieve voedingsindustrie om een ecosysteem te creëren dat gedreven wordt door innovatie, waar verschillende partners samenwerken aan de verbetering van de – wereldwijde – voedselketen en een oplossing trachten te vinden voor de grote uitdaging om de wereldbevolking op een verantwoordelijke, gezonde en duurzame manier van voedsel te voorzien. “Science for Impact” en “Partnerships for Impact” vormen centrale thema’s binnen de WUR. We zijn trots op de innovaties die we ontwikkelen en de samenwerkingsverbanden die we tot stand hebben gebracht, zoals deze samenwerking met het Unilever Foods Innovation Centre.
Maarten Camps, secretaris generaal Ministerie Economische Zaken en Klimaat namens de Overheid tenslotte: 'Nederland heeft één van de meest innovatieve en productieve agrifood-sectoren ter wereld. Mede dankzij de regio Wageningen lopen we voorop in hightech toepassingen als voedselrobots, slimme kassen en big data. De keuze van Unilever om haar wereldwijde Foods Innovation Centre in Wageningen te vestigen draagt verder bij aan die koppositie. Samen met onderzoekers, studenten, startups en consumenten wordt in dit centrum straks gewerkt aan nieuwe innovaties in de voedingsmiddelenindustrie. Belangrijk, want die samenwerking draagt zowel bij aan een gezonde en duurzame voedselvoorziening als aan onze economie. Ik wil de Netherlands Foreign Investment Agency en haar regionale partners bedanken voor hun inspanningen om dit belangrijke centrum naar Wageningen te halen.
Het Global Foods Innovation Centre is ontworpen door Paul de Ruiter Architects. Het ontwerp streeft naar een hoge 'BREEAM' duurzaamheidscertificering. De transparante vormgeving en de strategische ligging van het gebouw op de Wageningen Campus zorgen voor optimale interactie tussen Unilever en diverse externe partijen zoals universiteiten, wetenschapsinstituten en startups waarbij kennisuitwisseling centraal staat. De bouw is in handen van Dura Vermeer en zal, naar verwachting, medio 2019 zijn afgerond.
(PvWK)
Paul Polman, eindbaas Unilever met de burgemeester van Wageningen Geert van Rumund verrichten de opening
Over Unilever
'Unilever is een van ‘s werelds leidende leveranciers van voedingsmiddelen, schoonmaak- en lichaamsverzorgingsproducten, die in meer dan 190 landen worden verkocht en dagelijks rond de 2,5 miljard consumenten bereiken. We hebben wereldwijd 169.000 medewerkers en behaalden in 2016 een jaaromzet van € 52,7 miljard. Meer dan de helft (57%) van onze verkoop realiseren we in opkomende markten. Unilever heeft wereldwijd meer dan 400 merken zoals Dove, Knorr, Domestos, OMO, Hellman’s, Lipton, Wall’s/Ola, PG Tips, Rexona, Ben & Jerry’s, Magnum en Axe. Het Unilever Sustainable Living Plan (USLP) ligt aan de basis van onze strategie en middels dit Plan willen wij:
* Tegen 2020 meer dan één miljard mensen helpen in actie te komen om hun gezondheid en welzijn te verbeteren.
* De milieu-impact van onze producten halveren tegen 2030.
* Het bestaan van miljoenen mensen verbeteren tegen 2020.
Het USLP voegt waarde toe door groei en vertrouwen te bevorderen, kosten te voorkomen en risico’s te verkleinen. Onze Sustainable Living-merken groeien 50% sneller dan de rest van het bedrijf en zijn verantwoordelijk voor meer dan 60% van Unilever ’s groei in 2016. In 2017 werd Unilever nummer één in zijn sector in de Dow Jones Sustainability Index. In de FTSE4Good Index bereikte Unilever de hoogste milieuscore van 5. Voor het zevende achtereenvolgende jaar voert Unilever de lijst van Global Corporate Sustainability Leiders aan in de jaarlijkse GlobeScan/SustainAbility enquête van 2017. Unilever heeft toegezegd dat tegen 2030 al haar activiteiten CO2-positief zijn. Meer informatie over Unilever en haar merken staat hier. Voor meer informatie over het USLP vindt u hier.' (bron: Unilever)
Over Paul de Ruiter Architects
'Paul de Ruiter Architects is trendsetter op het gebied van duurzame architectuur en is koploper in Nederland in het realiseren van energieneutrale gebouwen met een duurzaamheidcertificaat. De architectuur van Paul de Ruiter Architects levert niet alleen energie in technische, maar ook in menselijke zin. Waarden zoals gezondheid en productiviteit vormen samen met meetbare feiten zoals daglicht optimalisatie het uitgangspunt voor intelligente en duurzame gebouwen. Op deze manier ontwerpt Paul de Ruiter Architects gebouwen met een aangenaam binnenklimaat waarin inspiratie en connectiviteit tussen mensen centraal staan. Het portfolio van Paul de Ruiter Architects bestaat uit woningbouw, hotels, kantoren, onderwijsgebouwen, openbare gebouwen, laboratoria, theaters, en infrastructurele werken.' (bron: PdRA)
Over Dura Vermeer
'Dura Vermeer is een bouwbedrijf werkzaam in heel Nederland, met een omzet van meer dan 1,1 miljard en ongeveer 2.500 medewerkers, valt het bedrijf in de top van de Nederlandse bouwmarkt. Dura Vermeer werkt voornamelijk in de ontwikkeling, engineering, bouw, onderhoud en renovatie van projecten in zowel bouw als infrastructuur. Wij werken uitsluitend in Nederland en hebben bijna 160 jaar ervaring en expertise. Onze klanten behoeven steeds meer kwalitatief hoogwaardige en duurzame oplossingen en faciliteiten voor leefbaarheid, huisvesting, werk, recreatie, mobiliteit en veiligheid en dat bieden wij. We werken samen met klanten, aannemers en anderen die betrokken zijn bij het bouwproces om op basis van onze merkwaarden klantgericht, betrouwbaar en inventief te bouwen.' (bron: DV)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Heilbronn
- food
- R&D
- Paul Polman
- Unilever
- fmcg
- innovatie
- Global Foods Innovation Centre
- Duitsland
- Wageningen University
- Maarten Camps
- Unilever
- ceo
- eten
- campus
- gezond
- expertise
- groenten
- marketing
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing