Waarom de foute kersttrui zo’n goed gevoel geeft

Waarom de foute kersttrui zo’n goed gevoel geeft
  • Food-en-retail
  • 15 nov 2017 @ 09:04
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • TrendsWinkelen

Voor het derde jaar op rij zijn de kersttruien helemaal hot voor de feestdagen. Dit jaar draagt naar verwachting 1 miljoen Nederlanders weer deze ultieme feesttrui. Dit blijkt uit cijfers van online winkelcentrum Beslist.nl. Hoe komt het dat foute kersttrui de laatste jaren zo’n succes is? En wat is de trend voor 2017?

Vaak is een trend van korte duur, maar dit lijkt toch een blijver, oppert Aukje Diks, contentmarketeer van Beslist.nl. 'Hoewel de sint nog niet in Nederland is aangekomen, zijn we toch al druk met de kerstinkopen', aldus Diks, 'De online zoektocht naar de meest foute kersttrui begon serieuze vorm aan te nemen in 2015. Uit cijfers van online winkelcentrum beslist.nl van afgelopen jaar kan worden opgemaakt dat bijna 1 miljoen Nederlanders alleen al in de maand december online zoekt naar de foute kersttrui. De foute kersttrui behaalt een online groei van 360 % ten opzichte van 2014.'

Diks zet op een rij waarom we ons zo goed voelen bij de foute kersttrui:

1. Nostalgie

Het doet ons denken aan vroeger. Met de feestdagen denken we terug aan vroeger en aan de mensen die we missen en voelen we ons meer verbonden met vroeger.

2. Net als in de film

De foute kersttrui doet ons denken aan die hilarische scenes uit feel good movies zoals Bridget Jones. En geeft ons een goed gevoel.

3. Christmas casual

De foute kersttrui is de perfecte tegenhanger op de traditionele kerstkleding. De glitterjurken en strakke pakken maken plek voor de heerlijke zittende trui met een knipoog.

4. Cocoon gevoel

De kersttrui geeft een cocoon gevoel. Door de hectiek van de wereld van nu is er steeds meer cocoon behoefte. Wij willen massaal ‘even uit’ gaan, series kijken en het thuis gezellig maken.


Veranderend winkelgedrag

'Traditioneel waren november en december de maanden waarin inkopen voor de feestdagen werden gedaan. Er is echter een verschuiving te zien: online Nederlanders gaan namelijk al in september op zoek naar cadeaus en kleding. Dit blijkt uit de cijfers van beslist.nl. Tevens is er een verschuiving te zien in het zoek- en koopgedrag: zondag blijft de dag dat de meeste mensen online kijken. Op maandag worden het laatste kwartaal de meeste aankopen gedaan, dat was tot voor kort de woensdag.'

Populair: wat zien we op de kersttrui?
Deze modellen zijn volgens Beslist.nl eind 2017 het populairst (met toelichting Aukje Diks):

1. Rockbands

De rockband op je kersttrui blijft populair. Stoer en ruig in een gebreid jasje.

2. Disney figuren

De lieve Disney of superhelden figuren vind je ook dit jaar weer terug op de foute kersttrui. Vooral de Bambi is populair bij vrouwen.

3. De lichtgevende kersttrui (LED)

Als je denkt dat het niet bonter kan… De kersttrui met verlichting is een populaire nieuwkomer. De verlichting gaat aan door middel van een schakelaar onderin de trui.

4. Samen-in-1

De kersttrui waar je met z’n tweeën in kan. Wel zo gezellig de kerst doorbrengen met je lover of best friend.

(Bronnen: Beslist.nl, Google trends)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken