Waarom de foute kersttrui zo’n goed gevoel geeft
- Food-en-retail
- 15 nov 2017 @ 09:04
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - TrendsWinkelen
- 15 nov 2017 @ 09:04
- Redactie Food en Retail
Voor het derde jaar op rij zijn de kersttruien helemaal hot voor de feestdagen. Dit jaar draagt naar verwachting 1 miljoen Nederlanders weer deze ultieme feesttrui. Dit blijkt uit cijfers van online winkelcentrum Beslist.nl. Hoe komt het dat foute kersttrui de laatste jaren zo’n succes is? En wat is de trend voor 2017?
Vaak is een trend van korte duur, maar dit lijkt toch een blijver, oppert Aukje Diks, contentmarketeer van Beslist.nl. 'Hoewel de sint nog niet in Nederland is aangekomen, zijn we toch al druk met de kerstinkopen', aldus Diks, 'De online zoektocht naar de meest foute kersttrui begon serieuze vorm aan te nemen in 2015. Uit cijfers van online winkelcentrum beslist.nl van afgelopen jaar kan worden opgemaakt dat bijna 1 miljoen Nederlanders alleen al in de maand december online zoekt naar de foute kersttrui. De foute kersttrui behaalt een online groei van 360 % ten opzichte van 2014.'
Diks zet op een rij waarom we ons zo goed voelen bij de foute kersttrui:
1. Nostalgie
Het doet ons denken aan vroeger. Met de feestdagen denken we terug aan vroeger en aan de mensen die we missen en voelen we ons meer verbonden met vroeger.
2. Net als in de film
De foute kersttrui doet ons denken aan die hilarische scenes uit feel good movies zoals Bridget Jones. En geeft ons een goed gevoel.
3. Christmas casual
De foute kersttrui is de perfecte tegenhanger op de traditionele kerstkleding. De glitterjurken en strakke pakken maken plek voor de heerlijke zittende trui met een knipoog.
4. Cocoon gevoel
De kersttrui geeft een cocoon gevoel. Door de hectiek van de wereld van nu is er steeds meer cocoon behoefte. Wij willen massaal ‘even uit’ gaan, series kijken en het thuis gezellig maken.
Veranderend winkelgedrag
'Traditioneel waren november en december de maanden waarin inkopen voor de feestdagen werden gedaan. Er is echter een verschuiving te zien: online Nederlanders gaan namelijk al in september op zoek naar cadeaus en kleding. Dit blijkt uit de cijfers van beslist.nl. Tevens is er een verschuiving te zien in het zoek- en koopgedrag: zondag blijft de dag dat de meeste mensen online kijken. Op maandag worden het laatste kwartaal de meeste aankopen gedaan, dat was tot voor kort de woensdag.'
Populair: wat zien we op de kersttrui?
Deze modellen zijn volgens Beslist.nl eind 2017 het populairst (met toelichting Aukje Diks):
1. Rockbands
De rockband op je kersttrui blijft populair. Stoer en ruig in een gebreid jasje.
2. Disney figuren
De lieve Disney of superhelden figuren vind je ook dit jaar weer terug op de foute kersttrui. Vooral de Bambi is populair bij vrouwen.
3. De lichtgevende kersttrui (LED)
Als je denkt dat het niet bonter kan… De kersttrui met verlichting is een populaire nieuwkomer. De verlichting gaat aan door middel van een schakelaar onderin de trui.
4. Samen-in-1
De kersttrui waar je met z’n tweeën in kan. Wel zo gezellig de kerst doorbrengen met je lover of best friend.
(Bronnen: Beslist.nl, Google trends)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- Beslist.nl
- Beslist
- aangekomen
- Aukje Diks
- trend
- contentmarketeer
- blijver
- online winkelcentrum
- foute kersttrui
- ultiem
- kersttrui
- feest
- trend
- marketing
- kerstinkopen
- trui
- Nederland
- succes
- feestdagen
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
- [marketeer 199] Thijs Ekelschot -... 12-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing