PepsiCo bestelt 100 Tesla-vrachtwagens

PepsiCo bestelt 100 Tesla-vrachtwagens
  • Food-en-retail
  • 18 dec 2017 @ 09:10
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • InnovatieMarketing

PepsiCo heeft honderd elektrische vrachtwagens besteld bij Tesla. Dat is de grootste openbaar bekendgemaakte order voor de vorige maand onthulde Tesla Semi. Een gat in de markt?

Het fmcg-bedrijf, bekend van a-merken als Pepsi en Lay’s, wil met de Tesla-trucks snacks en drankjes vervoeren van fabrieken naar distributiecentra en direct naar winkels. De vrachtwagens van Tesla hebben een bereik van 500 mijl, ongeveer 800 kilometer, beloofde topman Elon Musk recent bij de presentatie van de concept vrachtwagen.

Ook AB Inbev en Walmart stappen in Tesla
Eerder bestelden andere Amerikaanse bedrijven als winkelketen Walmart en voedseldistributeur Sysco ook al vrachtwagens bij Tesla, aldus Distrifood. Volgens persbureau Reuters zijn er al zeker 267 reserveringen voor de trucks binnengekomen. Precies een week terug al werd bekend dat Anheuser-Bush, de Amerikaanse tak van AB InBev, ook 40 exemplaren heeft besteld van de Tesla Semi. De eerste leveringen van de elektrische Tesla vrachtwagens worden pas in 2019 verwacht. Verwacht wordt dat een Semi tussen de €127.000 en €170.000 zal kosten. Afnemers stellen te gaan besparen op brandstofkosten, daarnaast is electrisch vervoer goed voor ieders imago. En tenslotte is het marketingwise interessant je te verbinden aan een sexy- en innovatief merk als Tesla.

Best verkopende e-automerk
Tesla is met ongeveer 57.000 verkochte voertuigen tussen januari en september de best scorende fabrikant van elektrische auto's ter wereld, meldt Nu. Volgens de meest recente gegevens van onderzoeksbureau Jato realiseert Tesla een verkoopstijging van 33 procent ten opzichte van de eerste negen maanden van 2016. 'Tesla leverde in de genoemde periode 33.000 exemplaren van de Model S af. Daarnaast verkocht het bedrijf 24.000 exemplaren van de Model X. Daarmee staan de modellen op respectievelijk nummer drie en zes in de wereldwijde verkoop top tien.' De Semi is nieuw in het marketingportfolio. Het e-automerk van Elon Musk wordt in de nek gehegen door de Chinese e-autofabrikant BAIC, die met 50.000 verkochte exemplaren een verkoopstijging van 90 procent wist te realiseren.
(PvWK, bronnen: Distrifood, Reuters, Nu en Tesla)



     Milieuvriendelijke distributie door AH in Amsterdam centrum
(foto: PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken