Seed Valley: 'In deze sector draait het continu om innovatie'

Seed Valley: 'In deze sector draait het continu om innovatie'
  • Food-en-retail
  • 14 dec 2017 @ 11:45
  • 10718 x gelezen
  • Link
  • Lucas Boon
  • InnovatieFood

De zaadsector in Nederland groeit als kool. Bij de gemiddelde burger nog onbekend wellicht, feit is dat hier bedrijven gevestigd zijn die zich wereldwijd onderscheiden in de ontwikkeling van zaaigoed ofwel zaadveredeling. Nederland is voorloper op dit gebied.

Erwin Cardol, programmamanager bij samenwerkingsverband Seed Valley, mag dus trots zijn op zijn branche, hoewel er nog een slag valt te maken op het gebied van naamsbekendheid en de populariteit ervan.

De meest innovatieve groene vingers vind je in Nederland, en dan met name in de kop van Noord-Holland. Die regio telt 35 bedrijven die zich in zaadveredeling hebben gespecialiseerd. Bij Seed Valley zijn een kleine twintig zaadbedrijven aangesloten. Dat zijn veredelingsbedrijven die nieuwe rassen creëren en bedrijven die de kwaliteit van zaden verbeteren.


Erwin Cardol.

Cardol’s uitdaging met Seed Valley ligt op het vlak van het arbeidsmarktimago van zijn branche. ‘Dat was vrij belabberd. Nog maar een paar jaar geleden kende niemand ons, met name jongeren niet. En als ze al eens van de zaadsector hadden gehoord, dan strookte dat imago niet met de identiteit van de daadwerkelijke sector. We werden op één hoop geveegd met productietuinbouw, maar de zaadsector is een R&D-gedreven bedrijfstak. Hier werken heel andere mensen dan in de tuinbouw. Veelal hoogopgeleid. In deze sector draait het continu om innovatie: nieuwe rassen ontwikkelen, steeds betere producten op de markt brengen.’

Jarenlang deed de zaadsector niets aan arbeidsmarktcommunicatie. Er werd geïnvesteerd in B2B-communicatie: de telers werd verteld welke nieuwe rassen er waren en hoe de nieuwe tomaten smaakten. ‘Niemand was bezig met jongeren en studenten aan de sector te binden en binnen te halen. Hoe je hier carrière kunt maken? Niemand wist wat we hier eigenlijk doen.’

Maar nu wel. Hoe is die verandering teweeg gebracht?

‘Heel eenvoudig: ons verhaal vertellen. We zijn campagnes gestart, laten onszelf zien. Adverteren, zowel in print als online. We zoeken de media op, zoals DWDD en nu dit interview met MarketingTribune en we geven gastcolleges aan studenten en laten hen bedrijfsbezoeken afleggen. En we verspreiden vacatures onder die doelgroep. Allemaal logische dingen eigenlijk, die ieder bedrijf doet.’

Wellicht spreekt - of sprak - de zaadsector ook niet helemaal tot de verbeelding?

‘In de zaadveredelingsbranche houden we ons bezig met thema’s als duurzaamheid, het voeden van de wereld, reageren op een veranderend klimaat. Zo’n tien jaar geleden stond dat bekend als wat linksige thema’s, waar inderdaad niet iedereen van wakker lag. Maar ik merk dat de student van nu zich steeds meer bezighoudt met purpose, het vinden van een studierichting waarmee hij of zij iets bijdraagt aan onze samenleving. We laten die studenten nadenken over vragen als: Hoe voeden wij over dertig jaar tien de miljard mensen op deze wereld? Hoe kunnen wij reageren op veranderende klimaatomstandigheden en rassen ontwikkelen die daar goed tegen kunnen? Ons verhaal gaat er nu ook veel beter in dan voorheen.’

 

Nog meer Seed Valley? Lees het volledige artikel in de nieuwste MarketingTribune, incl. 15 pag. coverstory Food&Retail, die dinsdag 19 december op de deurmat ligt.


Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken