Fors meer vierkante meter supermarkten in grote steden
- Food-en-retail
- 17 jan 2018 @ 10:38
- Link
-
Redactie Food en Retail
Redactie
MarketingTribune - ZakelijkWinkelen
- 17 jan 2018 @ 10:38
- Redactie Food en Retail
Het aantal vierkante meters aan supermarkten in steden met meer dan 100.000 inwoners is in de afgelopen 14 jaar met meer dan een miljoen gestegen. De groei is het best te zien in Eindhoven. Dit blijkt uit verse cijfers van onderzoeksbureau Locatus
Het totale winkelvloeroppervlak van supermarkten in de grote(re) steden in vergelijking met 2004 is inmiddels gestegen met 32,7 procent (van 3.325.235 naar 4.411.301 vierkante meter). De stijging is met name waarneembaar in Eindhoven, op dit moment de stad met de meeste supermarktmeters per 1000 inwoners. De grootste stad van Noord-Brabant noteerde in 2004 gemiddeld 218 vierkante meter per 1000 inwoners. Nu is dat gestegen naar 324. Dat betekent een stijging van maar liefst 48,6 procent. Eindhoven wordt wat betreft het groeipercentage vierkante meters super op de voet gevolgd door Rotterdam (48,1 procent). Rotterdam haalt in absolute aantallen echter bij lange na niet het hoge gemiddelde van Eindhoven. In de Maasstad groeide dit van 154 in 2004 naar 228 in 2018.
Foodmarkt Jumbo
In 2018 zijn, na Eindhoven, de hoogste aantallen supermarktmeters per 1000 inwoners te vinden in achtereenvolgens: Apeldoorn (288), Breda (274), Enschede (274), Den Bosch (269) en Arnhem (267). Breda, waar de eerste Foodmarkt van Jumbo te vinden is, hoort ook bij de steden met de hoogste groeipercentages (43,5 procent). Amsterdam zit in de staart van de groep. Het gemiddelde groeide van 179 in 2004 naar 205 dit jaar, met een groeipercentage van 14,5 procent. Ook de stand van zaken in Den Haag is volgens Locatus opvallend. Van alle grote(re) steden is het de enige stad waar het gemiddelde onder de 200 ligt. Den Haag zag dit groeien van 149 in 2004 naar 197 14 jaar later (+32,2 procent).
Amersfoort grootste groei
Amersfoort, overigens de stad waar retail challenger Picnic is begonnen, staat ook in de lijst. Het percentage winkelvloeroppervlak nam toe met 39,8 procent (van 173 in 2004 naar 242 meters in 2018) en hoort zo bij de steden waar procentueel de grootste groei is geweest. Ook Leiden (44,6 procent), Utrecht (41,3 procent), Maastricht (39,8 procent), Delft (37,3 procent) en Zwolle (35,8 procent) horen bij die groep. Naast Amsterdam, zijn er nog twee grote steden waar het groeipercentage minder was dan 20 procent. Dat zijn Groningen (13,7 procent) en Nijmegen (6,1 procent). (bronnen: Locatus, Distrifood)
-
Redactie Food en Retail
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/
- Profiel »
- steden
- grootte
- Locatus
- ruimer
- winkel
- super
- inwoners
- groeipercentage
- retail
- supermarkten
- onderzoeksbureau
- verse cijfers
- marketing
- super
- Foodmarkt Jumbo
- Eindhoven
- vierkante meter
- vastgoed
- 2018
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [column] Battle of the smartphones
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt winkeldiefstal onder...
- Dennis van de Sande van Royal Swinkels: 'Mark Ritson's...
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Kleine campagne Heinz tegen groot... 24-04-2024
- Primark verlaagt prijzen... 24-04-2024
- [RMD24] 'Over retailmedia leven nog... 24-04-2024
- Minister stelt strengere regels aan... 23-04-2024
- Dennis van de Sande van Royal... 22-04-2024
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing