Fors meer vierkante meter supermarkten in grote steden

Fors meer vierkante meter supermarkten in grote steden
  • Food-en-retail
  • 17 jan 2018 @ 10:38
  • Link
  • Redactie Food en Retail
    Redactie Food en Retail

    Redactie
    MarketingTribune
  • ZakelijkWinkelen

Het aantal vierkante meters aan supermarkten in steden met meer dan 100.000 inwoners is in de afgelopen 14 jaar met meer dan een miljoen gestegen. De groei is het best te zien in Eindhoven. Dit blijkt uit verse cijfers van onderzoeksbureau Locatus

Het totale winkelvloeroppervlak van supermarkten in de grote(re) steden in vergelijking met 2004 is inmiddels gestegen met 32,7 procent (van 3.325.235 naar 4.411.301 vierkante meter). De stijging is met name waarneembaar in Eindhoven, op dit moment de stad met de meeste supermarktmeters per 1000 inwoners. De grootste stad van Noord-Brabant noteerde in 2004 gemiddeld 218 vierkante meter per 1000 inwoners. Nu is dat gestegen naar 324. Dat betekent een stijging van maar liefst 48,6 procent. Eindhoven wordt wat betreft het groeipercentage vierkante meters super op de voet gevolgd door Rotterdam (48,1 procent). Rotterdam haalt in absolute aantallen echter bij lange na niet het hoge gemiddelde van Eindhoven. In de Maasstad groeide dit van 154 in 2004 naar 228 in 2018.

Foodmarkt Jumbo
In 2018 zijn, na Eindhoven, de hoogste aantallen supermarktmeters per 1000 inwoners te vinden in achtereenvolgens: Apeldoorn (288), Breda (274), Enschede (274), Den Bosch (269) en Arnhem (267).  Breda, waar de eerste Foodmarkt van Jumbo te vinden is, hoort ook bij de steden met de hoogste groeipercentages (43,5 procent). Amsterdam zit in de staart van de groep. Het gemiddelde groeide van 179 in 2004 naar 205 dit jaar, met een groeipercentage van 14,5 procent. Ook de stand van zaken in Den Haag is volgens Locatus opvallend. Van alle grote(re) steden is het de enige stad waar het gemiddelde onder de 200 ligt. Den Haag zag dit groeien van 149 in 2004 naar 197 14 jaar later (+32,2 procent).

Amersfoort grootste groei
Amersfoort, overigens de stad waar retail challenger Picnic is begonnen, staat ook in de lijst. Het percentage winkelvloeroppervlak nam toe met 39,8 procent (van 173 in 2004 naar 242 meters in 2018) en hoort zo bij de steden waar procentueel de grootste groei is geweest. Ook Leiden (44,6 procent), Utrecht (41,3 procent), Maastricht (39,8 procent), Delft (37,3 procent) en Zwolle (35,8 procent) horen bij die groep. Naast Amsterdam, zijn er nog twee grote steden waar het groeipercentage minder was dan 20 procent. Dat zijn Groningen (13,7 procent) en Nijmegen (6,1 procent). (bronnen: Locatus, Distrifood)

Redactie Food en Retail

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken