Kinderartsen willen stop energiedrankjes-verkoop aan minderjarigen
- Food-en-retail
- 15 jan 2018 @ 09:59
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- FoodPolitiekMVO
- 15 jan 2018 @ 09:59
- Redactie MarketingTribune
Kinderartsen willen een verbod op de verkoop van energiedrankjes aan jongeren onder de 18. Klachten als rusteloosheid, vermoeidheid en hartritmestoornissen bij jonge patiënten blijken dikwijls te worden veroorzaakt door deze pepdrankjes, meldt de NOS. Veel sport- en schoolkantines staan nog vol automaten met vloeibare suikerbommen.
Volgens de Nederlandse Vereniging voor Kindergeneeskunde drinken met name jongeren vanaf 12 jaar soms wel zes blikjes of meer leeg en belanden dan met dergelijke klachten op de afdeling Spoedeisende Hulp. 'Maar ook andere klachten blijken vaak te verdwijnen als het kind stopt met het drinken van energydrinks. In 2014 pleitten kinderartsen al voor een verbod op de verkoop van energiedrankjes aan kinderen jonger dan 13 jaar, maar dat is er nooit gekomen. Toen werd gewezen op de verantwoordelijkheid van de ouders', aldus de NOS.
Het Voedingscentrum adviseert om tot de 13 jaar geen energiedrank te drinken en tussen de 13 en 18 jaar maximaal één blikje per dag. Ook staat op de blikjes de verplichte waarschuwing: 'niet aanbevolen voor kinderen'. Volgens de nu in beweging komende kinderartsen is deze regel niet genoeg. 'Dit is geen onschuldige frisdrank. We zien steeds meer kinderen met klachten die uiteindelijk veroorzaakt worden door energiedrankjes', zegt kinderarts Brita de Jong-Van Kempen in het NOS Radio 1 Journaal. Het Voedingcentrum is in het algemeen nog bezorgd over vloeibare suikerbommen voor de Nederlandse jeugd. Terwijl veel ouders proberen het aanbod in sport- en schoolkantines gezonder te maken, gooien automaten met vloeibaar snoep en energydrinks dan roet in het eten. Of er staat bijvoorbeeld een Dunkin' Donuts in de buurt (zie icoon 4). Sommige merken maken zich al sterk voor een minder ongezond aanbod, door bijvoorbeeld meer mineraalwaters met (suikervrije) smaak te acquireren/ontwikkelen en aan te bieden of door over te gaan naar gezonde smoothies. Lees hier het hele NOS-artikel.
Eigenaardige 'snack sluis' naar de kantinedeur van een bekende middelbare school in Amsterdam Zuid
(foto PvWK, dec. '17)
- rusteloosheid
- vermoeidheid
- verleiding
- Dunkin' Donuts
- kinderartsen
- diabetes
- vergiftigd
- Redbull
- energydrinks
- schoolkantine
- 18
- suiker
- aanbod
- sportclub
- Monster
- onverantwoord
- huismerk
- glucose
- jongeren
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Blue Band start 'Skip the Cow'- campagne, AH verwijdert...
- [column] Upfield glijdt hard onderuit met botervariant
- [marketeer 196] Patrick Kuijsters - director Branding...
- FonQ en Naduvi bundelen krachten
- Feministisch bier overtreedt 50 wetten
- CMO Beemster Kaas, Nicole van Gorp: Het is moeilijker om de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
- Beter Bed: 'Gooi je telefoon de... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing