De 6 voedingsproducten die in 10 jaar sterkst in prijs stegen
- Food-en-retail
- 19 jan 2018 @ 09:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - FoodOnderzoekMarketing
- 19 jan 2018 @ 09:00
- Peter van Woensel Kooy
Gezond eten werd sneller duurder dan ongezond eten. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van het CBS in samenwerking met het Voedingscentrum. Met aangepaste btw-tarieven is gezonder eten te stimuleren.
De prijs van gezonde voedingsmiddelen als melk, eieren, fruit en noten is de afgelopen jaren in verhouding sneller gestegen dan de prijs van ongezonde voeding. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) in samenwerking met het Voedingscentrum berekend.
De 6 grootste prijsstijgers en de prijsontwikkeling van 2017 ten opzichte van 2007 in percentages:
1. Verse halfvolle en magere melk: +58.6%
2. Eieren: +36.5%
3. Gedroogd fruit en noten: +30.1%
4. Margarine en plantaardige vetten: +29.3%
5. Vers of gekoeld fruit: +28.1%
6. Brood: +20.4%
Om een gezonder eetpatroon te faciliteren, zou de btw op groenten- en fruit kunnen worden verlaagd. Nu is die door Rutte III voor alle food lukraak verhoogd. Ongezonde producten stegen in de meetperiode in doorsnee met 13%. Producten als ijs, snoep en suiker werden zelfs goedkoper. Halfvolle en magere melk toonden met +60% in tien jaar tijd de sterkste prijsstijging. Eieren werden 3% duurder. Voor vers fruit moest 28% meer worden afgetikt. Verse groente steeg met 9% in prijs. In totaal werd een volle winkelwagen 18% duurder dan tien jaar eerder, volgens CBS en Voedingscentrum.
(PvWK)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- verse melk
- grootste
- patroon
- zuivel
- 6
- prijsontwikkeling
- halfvol
- motiveren
- Voedingcentrum
- prijsstijgers
- ongezond
- Schijf van 5
- btw
- P van Prijs
- CBS
- Rutte III
- eten
- food
- stimulans
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing